DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA Código 18204005
Titulación
Grau d'Infermeria (2009)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicologia
Coordinador/a
MORIONES PELLISÀ, FRANCISCO JAVIER
Correo-e xavier.moriones@urv.cat
Profesores/as
MORIONES PELLISÀ, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripción general e información relevante Descripció general L’objectiu de la infermeria és la cura de la persona durant tot el seu procés vital, tenint-la en compte com a ser integral, per tant, el professional d’infermeria ha de tenir coneixements de les bases i de les principals funcions del comportament humà. Durant l’exercici professional ajuden les persones a desenvolupar estratègies per assolir l’equilibri amb elles mateixes, els altres i l’entorn. Per oferir unes cures de qualitat s’ha de considerar la persona com un tot únic amb les seves particularitats biològiques, intel•lectuals, emocionals, socials i creences, el funcionament integral de les quals contribueix en el procés de salut i malaltia. Si aquestes dimensions i processos no s’integren i interactuen adequadament l’equilibri es trenca i la persona necessitarà ajuda. Per reconèixer i donar resposta a aquestes necessitats cal conèixer les diferents dimensions i processos de funcionament del comportament humà des de les vessants filogenètica, evolutiva, bàsica i social, fent servir com a referents els diferents marcs teòrics o models conductuals actuals.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando dotes de innovación
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
 A22 Conèixer las pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat temàtica I:
Introducció i conceptes generals.

1.La psicología com estudi de la conducta humana. Què és una conducta?.

2.Models psicològics de la conducta humana.

3.Perspectiva holística de la persona
Unitat temàticaII:
Processos i condicionants evolutius


1.Dimensió psicobiològica: bases biològiques de la conducta.Herència filogenètica. Herència ontogenètica. El binomi herència-aprenentatge.

2.Condicionants evolutius: Maduració i adquisicions bàsiques; període d’empremta i afecció.

3.Desenvolupament emocional.

4.Desenvolupament intel•lectual.

5.Desenvolupament psicosocial
Unitat temàtica III:
Processos psicosocials bàsics


1.Dimensió intel•lectual: sensopercepció, aprenentatge i memòria, pensament , intel•ligència i llenguatge. Processos de comunicació.
2.Dimensió emocional: motivació, emoció, conflicte, afrontament i adaptació al canvi
3.Dimensió social: factors socioculturals.

Unitat temàtica IV:
Perspectiva holística del cicle vital.
1.Infància.
2.Adolescència.
3.Edat adulta.
4.Vellesa.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
B3
2 2 4
Sesión magistral
A7
A22
B1
B3
B5
28 56 84
Seminarios
A7
A22
B1
B3
B5
32 27 59
Atención personalizada
B1
1 1 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A7
A22
B1
B3
B5
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’analisis reflexió.
Seminarios Formulació, anàlisi, debat i resolució,d'un tema monogràfic desplegat amb suport audiovisual a l’aula i relacionat amb el temari.

Atención personalizada
descripción
L'atenció personalitzada es planteja de forma voluntària, es a dir, a demanda de l'alumne i sempre relativa a dificultats en el seguiment de l'assignatura.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A7
A22
B1
B3
B5
Prova objectiva tipus test de tota la teoria al final el quadrimestre 70% sobre 10
Seminarios
A7
A22
B1
B3
B5
Memòria de caràcter obligatori sobre el monogràfic plantejat al seminari,L'extensió serà d'aproximadament 5 cares de Din4. S'ha de presentar 15 dkias abans de l'examen teòric. 30% sobre 10
Pruebas objetivas de tipo test
A7
A22
B1
B3
B5
Prova objectiva tipus test de tota la teoria al final el quadrimestre.El nombre d'items aproximadament serà de 50 i 3 opcions de resposta. 70% sobre 10
Otros  

Es tindrà en compte la'assistència i intervencions a classe a l'hora d'arrodonir la nota si cal.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatòria serà segons el model de "prova objectiva de preguntes curtes" El nombre d'aquestes serà de 10 i cadascuna puntuarà 1 sobre 10. El resultat es ponderitzarà al 70% i es conservarà el valor aconseguit a la memòria.


Fuentes de información

Básica

Bàsica

Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Ciencias psicosociales., Masson., 2004 Barcelona.


Stassen K, Thomson R., Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana., 2004 Madrid.


Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 2005 Madrid

Puente, A., Manual de Psicología Básica. Panamericana. Madrid. 1993

Fierro, A., Manual de Psicología de la personalidad. Paidos. BCN.1996

Perez, V., Procesos psicológicos básicos. Pearson Madrid. 2005

Nelly, J,A., Entrenamiento de las habilidades sociales. Desclée de Brouwer. Bilbao 1998

Complementària

Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.


López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid


Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.


Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid


Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.


Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona


Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.


Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona


Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid

Shives L.R. Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos. McGraw-Hill, 2005 Madrid.

http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com

Complementária

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18204004
ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18204101
ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18204001
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18204009

 
Otros comentarios
Saber llegir i escriure correctament, tant se val en català o en castellà. Desplegar un minim de vocabulari que es correspongui a l'exigència dels estudis universitaris, i fer-lo servir de manera comprensible. Mostrar els trets minims de bona educació que demana la convivència i fer-se càrreg tant dels encerts com dels errors.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.