Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
| | A22 |
Conèixer las pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I:
Introducció i conceptes generals.
|
1.- La psicología com estudi de la conducta humana: què és una conducta?.
2.- Perspectiva holística del comportament humà: la conducta com un sistema.
3.- Filogènesi de la conducta humana: adaptació al medi i herència de l'espècie.
4.- El binomi herència-aprenentatge
5.- Models psicològics d'estudi de la conducta humana.
6.- Trets d'una psicologia aplicada a l'infermeria: l'ésser humà és l'objecte de la pràctica infermera. (aquest punt es desplegarà a l'assignatura: "Relació terapèutica i comunicació en l'infermeria" al 2n curs.
|
Unitat temàticaII:
Processos i condicionants evolutius |
1.- Concepte de Període d’Empremta: dependència i afecció. Patología de la afecció.
2.- El concepte de maduració: aprenentatges bàsics.
3.- Desenvolupament emocional.
4.- Desenvolupament intel•lectual.
5.- Desenvolupament psicosocial
|
Unitat temàtica III:
Processos psicosocials bàsics
|
1.- Dimensió emocional: motivació, emoció i conflicte. Intel·ligència emocional , afrontament i adaptació al canvi.
2.- Dimensió intel•lectual: sensopercepció, atenció, aprenentatge i memòria. Pensament , intel•ligència i llenguatge.
3.- Dimensió social: la comunicació i els condicionants socioculturals. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
28 |
56 |
84 |
Seminaris |
|
12 |
12 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
0 |
20 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
17 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’analisis reflexió. |
Seminaris |
Exposició de material audiovisual relacionat amb un tema director i monogràfic extret dels continguts teòrics. El tema es definirà al començament del curs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Desplegament, anàlisi. debat i resolució del matarial presentat als seminaris. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
L'alumne anota en el portafoli electrònic i discrecionalmentent (es a dir segons el seu criteri i ritme) els temes i les resolucions treballats en els espais seminari i resolució de problemes respectivament.
Aquestes elaboracions personals les farà servir per presentar un treball-resum, tipus memòria al final del quadrimestre. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es planteja de forma voluntària, es a dir, a demanda de l'alumne i sempre relativa a dificultats en el seguiment de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova objectiva tipus test de tota la teoria al final el quadrimestre. La prova serà de aproximadament 50 items amb tres possibilitats de resposta. Aquestes poden ser correctes, en blanc o errònies. els errors descompten la puntuació final. |
65% sobre 10 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
L'alumne presentarà quinze dies abans de la prova objectiva un treball-memòria de 5 cares de full aproximadament, sobre les seves elaboracions i progresos en relació al tema monogràfic exposat i treballat als espais seminaris i resolució de problemes. La presentació de la memòria és obligada per poder realitzar la prova objectiva. Ja que el tema monogràfic es treballarà també al espai de sessió magistral, l'alumne tindrà en compte la teoría desenvolupada a classe a l'hora de construir el treball. |
35% sobrfe 10 |
Altres |
|
Es tindrà en compte la'assistència i intervencions a classe a l'hora d'arrodonir la nota si cal. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
|
Bàsica |
Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Ciencias psicosociales., Masson., 2004 Barcelona.
Stassen K, Thomson R., Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana., 2004 Madrid.
Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 2005 Madrid
Puente, A., Manual de Psicología Básica. Panamericana. Madrid. 1993
Fierro, A., Manual de Psicología de la personalidad. Paidos. BCN.1996
Perez, V., Procesos psicológicos básicos. Pearson Madrid. 2005
Nelly, J,A., Entrenamiento de las habilidades sociales. Desclée de Brouwer. Bilbao 1998 |
|
Complementària |
Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.
López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid
Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.
Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona
Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid. Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Shives L.R. Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos. McGraw-Hill, 2005 Madrid. |
http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com | |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 |
|
|
Altres comentaris |
Escriure correctament. Desplegar un minim de vocabulari que es correspongui a l'exigència dels estudis universitaris, i fer-lo servir de manera comprensible. Mostrar els trets minims del saber estar que demana la convivència i fer-se càrreg tant dels encerts com dels errors.
A L'HORA DE CONSTRUIR EL TREBALL DE LA MEMÒRIA ES FARÀN SERVIR ELS CRITERIS DEL MODEL "VANCOUVER" SOBRE REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES . EL PLAGI TOTAL O PARCIAL DE QUALSEVOL DOCUMENT SERÀ PENALITZAT AMB LA ANUL·LACIÓ DEL TREBALL SENSE ALTERNATIVA. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|