Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
| | A22 |
Conèixer las pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I:
Introducció i conceptes generals. |
1.- La psicologia com l'estudi de la conducta humana: què és una conducta?.
2.-El binomi herència-aprenentatge: plasticitat neuronal.
3.- Filogènesi de la conducta humana: adaptació al medi i herència de l'espècie
4.- Perspectiva holistica del comportament humà: la conducta com un sistema.
5.- Models psicològics d'estudi de la conducta humana.
---------------------------------------------------------------
|
Unitat temàticaII:
Processos i condicionants evolutius |
1.- El concepte de maduració i els aprenentatges bàsics associats
2.-Concepte de Període empremta: dependència i afecció. Patologia de la afecció.
3.- Trets bàsics del procés de desenvolupament emocional.
4.- Trets bàsics del procés de desenvolupament cognitiu: pensament , intel·ligència i llenguatge.
5.- Trets bàsics del procés de desenvolupament psicosocial
-------------------------------------------------------
|
Unitat temàtica III:
Processos psicosocials bàsics
|
1.- Sensació-percepció i aprenentatge.
2.- Motivació, seqüència de la motivació i conflicte.
3.- Emoció, concepte i diferències amb els conceptes d'instint i sentiment. Les emocions bàsiques
4.- L'emoció de la por i les seves implicacions en el comportament humà.
5.- Anàlisi evolutiva de les pors infantils.
6.- Els condicionaments del medi sociocultural. Naturalesa de la frustració, estratègies d'afrontament i adaptació al canvi.
--------------------------------------------------------------- |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
24 |
52 |
76 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
Seminaris |
|
34 |
28 |
62 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’analisi reflexió. |
Atenció personalitzada |
A petició de l'alumne de dubtes no resolts a l'aula. |
Seminaris |
Plantejament,anàlisi i discussió d'un tema monogràfic directament relacionat amb els continguts de la sessió magistral. Es desenvoluparà amb suport audiovisual i supòsits pràctics. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es planteja de forma voluntària, es a dir, a demanda de l'alumne i sempre relativa a dificultats en el seguiment de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Prova objectiva tipus test |
50% |
Proves objectives de tipus test |
|
Quatre proves objectives tipus test sobre els continguts teòrics i del seminari, distribuïdes de la següent manera:
Una prova de les Unitats Temàtiques I i II i una prova dels continguts de seminari corresponents a les dues Unitats. Les dues proves es faran un setmana després de la finalització de la Unitat Temàtica II.
Una prova de la Unitat temàtica III i una prova dels continguts de seminari corresponents a aquesta unitat. Aquestes dues proves es faran una setmana després de la finalització de la Unitat temàtica III.
La proves seran d´aproximadament 15 preguntes amb tres possibilitats de resposta. Aquestes poden ser correctes, en blanc o errònies. Els errors descompten la puntuació final.
50% cada parell de proves.
Total 100%
A'aprova l'assignatura si la mitjana de la suma dels resultats de les proves donen el valor de 5 o més.
|
50% cada parell de proves.
Total 100%
A'aprova l'assignatura si la mitjana de la suma dels resultats de les proves donen el valor de 5 o més.
|
Altres |
|
LES INCORRECCIONS ORTOGRÀFIQUES I/O SINTÀCTIQUES, I/O DE COMPRENSIÓ I ESTIL, PODRAN FER MINVAR LA NOTA FINAL FINS A 1 PUNT. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.
- Tant a les classes magistrals com durant els seminaris no es podrà fer servir cap dispositiu mòbil, això inclou tot el ventall que va des d'un telèfon mòbil fins l'ordinador. No cal insistir que durant les avaluacions, la presència d'aquests dispositius serà sancionada amb l'expulsió de l'examen.
- La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.
SEGONA CONVOCATÒRIA: Els alumnes que no arribin al aprovat amb l'avaluació continuada, podran accedir a una segona convocatòria el dia 20 de juny de 2016 a les 9 h., on hauran de justificar un nivell suficient en la/les part/s dels contingut i/o dels seminaris que no hagin estat superats. Es concretarà amb una prova de 10 preguntes curtes a desenvolupar i corresponent a la part i /o parts no aprovades. El resultat farà mitjana amb els resultats de l'avaluació continuada, |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
-
Ansermet,F. Magistretti,P. (2006) A cada cual su cerebro: plasticidad neuronal e inconsciente, Katz editores. Buenos Aires.
Myers DG. (2005) Psicología., Medica Panamericana.. Madrid
-
Puente, A., (1993) Manual de Psicología Básica. Panamericana. Madrid.
-
Stassen K, Thomson R. (2004) Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana. Madrid.
|
Complementària |
Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.
López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid
Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.
Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona
Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid. Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Shives L.R. Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos. McGraw-Hill, 2005 Madrid. |
http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com | |
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18204006 | SALUT MENTAL POSITIVA: DE LA NORMALITAT A LA PATOLOGIA/18204213 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 |
|
|
Altres comentaris |
Escriure correctament. Desplegar un mínim de vocabulari que es correspongui a l'exigència dels estudis universitaris, i fer-lo servir de manera comprensible. Mostrar els trets mínims del saber estar que demana la convivència i fer-se càrrec tant dels encerts com dels errors.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|