DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA Codi 18204006
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
laura.ortega@urv.cat
ines.sombrero@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
ORTEGA SANZ, LAURA
SOMBRERO TORRES, INÉS
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8.1 Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència. Intel·ligència emocional i aplicar-los per regular les emocions
 A8.2 Desenvolupar les habilitats bàsiques per establir la relació terapèutica
Explicar els elements bàsics de l'entrevista clínica
 A8.3 Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal Relació intrapersonal: autoconeixement, autocura, autoestima , autoconcepte, valors i creences i anàlisi transaccional.
Procés comunicatiu: estils comunicatius i tècniques relacionals.
Habilitats per a parlar en públic.
Unitat temàtica II: Relació terapèutica i comunicació Relació terapèutica: empatia, escolta activa, respecte i emocions.
L'entrevista motivacional.
Expectatives i temors.
La comunicació amb el sistema familiar.
Procés comunicatiu en situacions difícils (pèrdua i dol).
Intervencions d'infermeria.
La infermera com a membre de l'equip.
Registres d'infermeria.
Comunicació intercultural.
Noves formes de comunicar.
Unitat temàtica III: Tècniques d'assessorament i negociació Tècniques per desenvolupar recursos personals: tècnica de resolució de problemes i reestructuració cognitiva.
Tècniques de negociació.
Mindfulness i salut.
Tècniques de benestar psicològic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A8.1
A8.2
A8.3
24 30 54
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
34 30 64
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8.3
0 30 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A8.1
A8.2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir expectatives i motivacions de l'alumnat.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d'anàlisi i reflexió.
Pràctiques a laboratoris Laboratoris interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l'estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup, sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació.
S'entrenarà per l'adquisició d'aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques de grup, casos pràctics i visionant pel·lícules i/o documentals.
Es reflexionarà sobre les activitats desenvolupades realitzant diaris reflexius post sessió, realitzant també una presentació oral.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura: treballs de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional seguint les normes de presentació prèviament facilitades a l’alumnat.
Atenció personalitzada Es realitzaran atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, prèvia demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, prèvia demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin i la presentació oral de les activitats que s'indiquin. 30%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8.3
S’avaluaran el conjunt d'activitats realitzades durant l’assignatura: treballs de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional
Presentació: expressió escrita, capacitat d’anàlisi i síntesi, i bibliografia.
30%
Proves mixtes
A8.1
A8.2
Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i exercicis pràctics. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria:

L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs: prova objectiva, portafoli i assistència. Cal superar cadascuna de les parts segons el barem establert. La no assistència als tallers quedarà penalitzada mitjançant la nota final.

En segona convocatòria:

S'aplicaran els mateixos criteris que en la primera. Els tallers no són recuperables, el no haver assistit quedarà penalitzat mitjançant la nota final.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realizació demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Novel G y cols , Enfermeria psicosocial y de salud mental , Última edició disponible , Masson
Tazon P y cols , Relación y comunicación , Última edició disponible , DAE
Cibanal L y cols , Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la salud, Última edició disponible , Elsevier
Roca E , Cómo mejorar tus habilidades sociales , Última edició disponible , ACDE Ediciones
Bellido J.C, Lendínez J.F , Proceso enfermero desde el modelo de cuidados de Virginia Henderson y los lenguajes NNN (en línia), Última edició disponible , Ilustre Colegio Oficial de Enfermería de Jaen
Granados G, Sánchez M , Enfermería en salud mental , Última edició disponible, Editorial Universitaria Ramon Areces
Gómez Sánchez R, Gómez Díaz M , Manual de atención piscosocial, Última edició disponible , Monsa Prayma
Küppers V , Vivir la vida con sentido. Actitudes para vivir con pasión y entusiasmo , Última edició disponible , Plataforma Actual
Molins J, Coaching i salut. Pacients i metges: una nova actitud , Última edició disponible , Plataforma Actual

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18234005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent