DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18204007
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
CID BUERA, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica carmen.tio@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
montserrat.boque@urv.cat
mariadolores.cid@urv.cat
mrosa.aparicio@urv.cat
mariaamaya.moron@urv.cat
Professors/es
TIÓ MOLIST, CARMEN
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
CID BUERA, MARÍA DOLORES
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
MORON UGALDE, MARIA AMAYA
Web
Descripció general i informació rellevant La salut és un recurs essencial per a la vida i una forma d'aconseguir-lo és treballar conjuntament els conceptes salut i educació. L'assignatura proporciona als/les alumnes els coneixements i les eines necessaries per ajudar a la població a conèixer quins son els factors que influeixen en la salut, com poden millorar-la i com afrontar la malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Identificar els components ambientals en relació a la salut.
Conèixer la història natural del procés salut-malaltia i la seva relació amb els nivells de prevenció.
 A3 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com instrument per a capacitar a les persones, família i comunitat per a gestionar la seva pròpia salut
Conèixer els programes d'educació- promoció i prevenció al llarg del cicle vital
Adquirir habilitats per a desenvolupar programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
 A19 Conèixer i analitzar els determinants de la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Conèixer les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identificar els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I:
Els Determinats de la Salut
Determinants ambientals.
Determinants socioculturals i estils de vida.
El sistema sanitari com a determinant de la salut.
Unitat Temàtica II:
El procés d'enmalaltir
Història natural de la malaltia.
Concepte de prevenció.
Nivells de prevenció.
Unitat Temàtica III:
La salut pública
Concepte i evolució de la Salut Pública.
La SP com a element bàsic de millora de la salut de la població.
Unitat Temàtica IV:
La intervenció infermera i l'Educació per a la Salut
Identificació del nivell de salut de la població.
L'educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut.
Metodologia d'intervenció en EpS.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A3
A19
B7
2 4 6
Sessió Magistral
A2
A3
A19
15 30 45
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A3
A19
12 40 52
Seminaris
A2
A3
A19
B7
6 30 36
Atenció personalitzada
A2
A3
A19
B7
6 6 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral S'expliquen els elements teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de casos en diferents escenaris segons els objectius del tema relacionat amb les unitats temàtiques i amb dades adicionals a demanda de l'alumne.
Seminaris Seminaris interactius per l'estudi i aplicació de les diferents tècniques d'educació per a la salut.

Atenció personalitzada
Descripció
Es dona a l'alumne suport guia i assessorament (individual i al grup) en el seu treball a l'aula, als seminaris i en el procés de l'ABP.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A3
A19
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova objectiva tipus test. 30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A3
A19
S'avaluarà l'estudi de casos en els diferents escenaris segóns els objectius formulats. 40%
Seminaris
A2
A3
A19
B7
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment dels programes de salut i les diferents metodologies d'educació per a la salut. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Araceli Garcia Suso; Manuel Vera Cortés; Antonia Campo Osaba, Enfermería Comunitària. Bases Teóricas, Ediciones DAE (Grupo Paradigma), 2001
A. Sánchez Moreno, V. Aparicio Ramón, C. Germán Bes, L. Mazarrasa Alvear, A. Merelles Tormo, A. Sanc, Enfermería Comunitaria I. Concepto de Salud y factores que la condicionan, McGraw-Hill/Interamericana, 2000
A. Sánchez Moreno, V. Aparicio Ramón, C. Germán Bes, L. Mazarrasa Alvear, A. Merelles Tormo, A. Sánc, Enfermería Comunitaria 3. Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud, McGraw-Hill/interamericana, 2000
Inmaculada Úbeda Bonet, Carmen Caja López, Montserrat Roca Roger, Instrumentos para la práctica profesional de la enfermera comunitaria, Monsa Prayma, 2005
Carmen Caja López, Enfermería Comunitaria III, MASSON, 2003
Helena E. Restrepo, Hernán Málaga, Promoción de la Salud. Cómo construir vida saludable, Panamericana, 2001
Jennie Naidoo, Jane Wills, Health Promotion. Foundations for practice, Baillière Tindall, 1994
Keith Tones, Sylvia Tilford, Health Education. Effectiveness, efficiency and equity, Chapman & Hall, 1995
A. Martín Zurro y J. Cano Pérez , editrs., Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica, Elsevier, 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent