DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) SALUD PÚBLICA Y EDUCACIÓN PARA LA SALUD Código 18204007
Titulación
Grau d'Infermeria (2009)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Infermeria
Coordinador/a
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
CID BUERA, MARÍA DOLORES
Correo-e carmen.tio@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
montserrat.boque@urv.cat
mariadolores.cid@urv.cat
mrosa.aparicio@urv.cat
mariaamaya.moron@urv.cat
Profesores/as
TIÓ MOLIST, CARMEN
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
CID BUERA, MARÍA DOLORES
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
MORON UGALDE, MARIA AMAYA
Web
Descripción general e información relevante La salut és un recurs essencial per a la vida i una forma d'aconseguir-lo és treballar conjuntament els conceptes salut i educació. L'assignatura proporciona als/les alumnes els coneixements i les eines necessaries per ajudar a la població a conèixer quins son els factors que influeixen en la salut, com poden millorar-la i com afrontar la malaltia.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Sensibilización en temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Identificar els components ambientals en relació a la salut.
Conèixer la història natural del procés salut-malaltia i la seva relació amb els nivells de prevenció.
 A3 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com instrument per a capacitar a les persones, família i comunitat per a gestionar la seva pròpia salut
Conèixer els programes d'educació- promoció i prevenció al llarg del cicle vital
Adquirir habilitats per a desenvolupar programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
 A19 Conèixer i analitzar els determinants de la salut
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Conèixer les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identificar els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat Temàtica I:
Els Determinats de la Salut
Determinants ambientals.
Determinants socioculturals i estils de vida.
El sistema sanitari com a determinant de la salut.
Unitat Temàtica II:
El procés d'enmalaltir
Història natural de la malaltia.
Concepte de prevenció.
Nivells de prevenció.
Unitat Temàtica III:
La salut pública
Concepte i evolució de la Salut Pública.
La SP com a element bàsic de millora de la salut de la població.
Unitat Temàtica IV:
La intervenció infermera i l'Educació per a la Salut
Identificació del nivell de salut de la població.
L'educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut.
Metodologia d'intervenció en EpS.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A2
A3
A19
B7
2 4 6
Sesión magistral
A2
A3
A19
15 30 45
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A2
A3
A19
12 40 52
Seminarios
A2
A3
A19
B7
6 30 36
Atención personalizada
A2
A3
A19
B7
6 6 12
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Sesión magistral S'expliquen els elements teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de casos en diferents escenaris segons els objectius del tema relacionat amb les unitats temàtiques i amb dades adicionals a demanda de l'alumne.
Seminarios Seminaris interactius per l'estudi i aplicació de les diferents tècniques d'educació per a la salut.

Atención personalizada
descripción
Es dona a l'alumne suport guia i assessorament (individual i al grup) en el seu treball a l'aula, als seminaris i en el procés de l'ABP.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A2
A3
A19
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova objectiva tipus test. 30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A2
A3
A19
S'avaluarà l'estudi de casos en els diferents escenaris segóns els objectius formulats. 40%
Seminarios
A2
A3
A19
B7
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment dels programes de salut i les diferents metodologies d'educació per a la salut. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica Araceli Garcia Suso; Manuel Vera Cortés; Antonia Campo Osaba, Enfermería Comunitària. Bases Teóricas, Ediciones DAE (Grupo Paradigma), 2001
A. Sánchez Moreno, V. Aparicio Ramón, C. Germán Bes, L. Mazarrasa Alvear, A. Merelles Tormo, A. Sanc, Enfermería Comunitaria I. Concepto de Salud y factores que la condicionan, McGraw-Hill/Interamericana, 2000
A. Sánchez Moreno, V. Aparicio Ramón, C. Germán Bes, L. Mazarrasa Alvear, A. Merelles Tormo, A. Sánc, Enfermería Comunitaria 3. Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud, McGraw-Hill/interamericana, 2000
Inmaculada Úbeda Bonet, Carmen Caja López, Montserrat Roca Roger, Instrumentos para la práctica profesional de la enfermera comunitaria, Monsa Prayma, 2005
Carmen Caja López, Enfermería Comunitaria III, MASSON, 2003
Helena E. Restrepo, Hernán Málaga, Promoción de la Salud. Cómo construir vida saludable, Panamericana, 2001
Jennie Naidoo, Jane Wills, Health Promotion. Foundations for practice, Baillière Tindall, 1994
Keith Tones, Sylvia Tilford, Health Education. Effectiveness, efficiency and equity, Chapman & Hall, 1995
A. Martín Zurro y J. Cano Pérez , editrs., Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica, Elsevier, 2003

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.