DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18204007
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
CID BUERA, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica montserrat.boque@urv.cat
mariadolores.cid@urv.cat
mariaamalia.morro@urv.cat
mariaamaya.moron@urv.cat
Professors/es
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
CID BUERA, MARÍA DOLORES
MORRO GRAU, MARIA AMÀLIA
MORON UGALDE, MARIA AMAYA
Web
Descripció general i informació rellevant La salut és un recurs essencial per a la vida i una forma d'aconseguir-lo és treballar conjuntament els conceptes salut i educació. L'assignatura proporciona als/les alumnes els coneixements i les eines necessaries per ajudar a la població a conèixer quins son els factors que influeixen en la salut, com poden millorar-la i com afrontar la malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Identificar les variables que influeixen en el procés salut-malaltia-atenció
Descriure la historia natural del procés salut-malaltia-atenció i aplicar estratègies de prevenció de la malaltia i promoció de la salut
Aplicar els fonaments de l’educació per a la salut, fomentant la capacitació de la persona, familia i comunitat per a gestionar la pròpia salut
 A3 Adquirir habilitats per a desenvolupar programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Conèixer els programes de prevenció de la malaltia i d’educació per a la salut
Identificar i aplicar les diferents estratègies de prevenció de la malaltia i promoció de la salut al llarg del cicle vital
 A19 Identificar i analitzar els determinants de la salut aplicant cuidatges integrals d’infermeria adequats a les necessitats de la persona, familia i comunitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Reconèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Identificar els diferents agents mediambientals que poden alterar l’estat de salut de la persona , familia i comunitat
Interpretar i diferenciar les implicacions socials, econòmiques i ambientals en funció de determinats posicionaments ideològics i politics
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I:
Els Determinats de la Salut
Determinants biològics.
Determinants ambientals.
Determinants socioculturals i estils de vida.
El sistema sanitari com a determinant de la salut.
Unitat Temàtica II:
El procés d'enmalaltir
Història natural de la malaltia.
Concepte de prevenció.
Nivells de prevenció.
Unitat Temàtica III:
La salut pública
Concepte i evolució de la Salut Pública.
La SP com a element bàsic de millora de la salut de la població.
Unitat Temàtica IV:
La intervenció infermera i l'Educació per a la Salut
La Comunitat.
Rol professional de la infermera comunitària.
Identificació del nivell de salut de la població.
L'educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut.
Metodologia d'intervenció en EpS.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
A2
A3
A19
15 25 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A3
A19
B7
C4
26 30 56
Seminaris
A2
A3
A19
B7
C4
6 30 36
Atenció personalitzada
6 6 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral S'expliquen els elements teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de casos en diferents escenaris segons els objectius del tema relacionat amb les unitats temàtiques i amb dades adicionals a demanda de l'alumne.
Seminaris Es treballa un tema de rellevancia social relacionat amb la salut pública.

Atenció personalitzada
Descripció
Es dona a l'alumne suport guia i assessorament (individual i al grup) en el seu treball a l'aula, als seminaris i en el procés de l'ABP.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A3
A19
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova objectiva tipus test. 40%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A3
A19
B7
C4
S'avaluarà l'estudi de casos en els diferents escenaris segóns els objectius formulats. 40%
Seminaris
A2
A3
A19
B7
C4
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment del tema treballat que es presentará per escrit. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria, l'alumne/a s'examinarà d'aquella part que no hagi aprovat en l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Araceli Garcia Suso; Manuel Vera Cortés; Antonia Campo Osaba, Enfermería Comunitària. Bases Teóricas, Ediciones DAE (Grupo Paradigma), 2001
A. Sánchez Moreno, V. Aparicio Ramón, C. Germán Bes, L. Mazarrasa Alvear, A. Merelles Tormo, A. Sanc, Enfermería Comunitaria I. Concepto de Salud y factores que la condicionan, McGraw-Hill/Interamericana, 2000
A. Sánchez Moreno, V. Aparicio Ramón, C. Germán Bes, L. Mazarrasa Alvear, A. Merelles Tormo, A. Sánc, Enfermería Comunitaria 3. Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud, McGraw-Hill/interamericana, 2000
Inmaculada Úbeda Bonet, Carmen Caja López, Montserrat Roca Roger, Instrumentos para la práctica profesional de la enfermera comunitaria, Monsa Prayma, 2005
Carmen Caja López, Enfermería Comunitaria III, MASSON, 2003
Helena E. Restrepo, Hernán Málaga, Promoción de la Salud. Cómo construir vida saludable, Panamericana, 2001
Jennie Naidoo, Jane Wills, Health Promotion. Foundations for practice, Baillière Tindall, 1994
Keith Tones, Sylvia Tilford, Health Education. Effectiveness, efficiency and equity, Chapman & Hall, 1995
A. Martín Zurro y J. Cano Pérez , editrs., Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica, Elsevier, 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent