Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A17 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B5 |
Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
| C5 |
Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
| | A4 |
Prendre consciència del rol professional en les diferents dimensions del cuidatge
| | A17 |
Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
| | C5 |
Mostrar respecte pels drets fonamentals i d’igualtat entre homes i dones
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valores de
mocráticos.
|
tema |
Subtema |
Caring i bases conceptuals de la infermeria |
Filosofía del caring
-Marc conceptual:
-Persona- entorn
Necessitat: necessitats humanes
Concepte de Salut des de la perpectiva del caring
|
Principis étics de la professió.Factors de cuidatges. |
Principis étics de la professió infermera
Valors i creenças
Els factors de cuidatges
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l'expresió de sentiments
Acceptació de forçes existencials, fenomenólogiques i espirituals |
Rol profesional.Infermeria i cuidatge |
Introducció al dret sanitari i a la bioètica
Significat de cuidatge
Cuidar, esencia de la professió |
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser huma |
Treball d' analisi de les fonts documentals i/o artistiques de la etapa de la historia de la infermeria a estudi:
1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol profesional, institucions de cuidatge ,tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolitico económica en la etapa a estudi
2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Seminarios |
|
30 |
30 |
60 |
Presentaciones/exposiciones |
|
4 |
1 |
5 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
10 |
30 |
40 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas mixtas |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar. |
Sesión magistral |
Ensenyança expositiva: distinguim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les clases expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent |
Seminarios |
Dirigits als alumnes on es fa una expocisió breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballará amb diferents tipus de materials (videos ,diaris situaciona...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades |
Presentaciones/exposiciones |
Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expresions artisticas elaborant un video, teatre, dibuix... |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge del ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria |
descripción |
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup.
Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP.
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Seminarios |
|
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema) |
15% |
Presentaciones/exposiciones |
|
Expocició oral del tema d'estudi
Capacitat d'anàlisi i síntesis oral i escrita
Creativitat en la presentació
|
15% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
Anàlisi situació factors de cuidatje
Anàlisi situació rol professional
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball |
15%
|
Atención personalizada |
|
Asistència
Participació activa
Recerca bibliogràfica en relació al tema d'estudi.
Integració amb l'equip |
5% |
Pruebas mixtas |
|
Realització de dos exercicis teórics amb preguntes curtes i de desenvolupament |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
|
Básica |
|
- Antón Almenara P. Ética y legislación.
Barcelona: Masson-Salvat;1994
- CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA.
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
- CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL
DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
- Collière, M.F. 1982. Promover la vida.Inter
Editions, Paris
- Collière, M.F., Hacia el reconocimiento
enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
- Corbella i Duch. J. Curs de
legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
- Chalifour, J., Relación de ayuda en
enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994
Barcelona.
- Garcia,C. et al. 2001. Historia de la
Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero, Edit Harcourt,Barcelona
- Gallar, M., Promoción de la salud y apoyo
psicológico., Paraninfo., 2006 Madrid.
- Jiménez Orantes M. Legislación derecho
sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
- Johson B.S. Enfermeria de Salud Mental y
Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
- Kéruac et. Tal 1996. El pensamiento enfermero.
Ed. Masson, Barcelona
- Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería.,
Rol., 2000 Barcelona.
- Medina Castellano D. Ética y legislación.
Madrid: DAE; 2000.
- Siles, J.1999 História de la Enfermería .edit
Agua Clara, Alicante
- Siles, J. Pasado, presente y futuro de la
enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana,
Alicante 1996
- Valls, R 2008. Infermeres catalanes a la
Guerra Civil espanyola. Universitat de Barcelona, Barcelona
- Vielva J. Ética profesional de la
enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
- Watson, J., Le caring., Seli Arslan., 1998
Paris.
|
Complementária |
|
|
|
Otros comentarios |
Es recomana l'asistencia a les clases magistrals.
Els seminaris son de caràcter obligatori.
Las sesions ABP de rol profesional i els de estudi dels factors de cuidatge son obligatoris.
L'asistencia a les sesions d'esposició de l'historia del cuidar es obligatoria. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|