DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA Código 18204009
Titulación
Grau d'Infermeria (2009)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer Primero
Lengua de impartición
Castellà
Català
Departamento Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
VIVES RALATS, CARMEN
Correo-e mariajosepa.salmeron@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
mdolors.burjales@urv.cat
maria.jimenez@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
carme.vives@urv.cat
Profesores/as
SALMERON GASCON, MARIA JOSEFA
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
VIVES RALATS, CARMEN
Web
Descripción general e información relevante En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de la atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A17 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
 A4 Prendre consciència del rol professional en les diferents dimensions del cuidatge
 A17 Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
 C5 Mostrar respecte pels drets fonamentals i d’igualtat entre homes i dones
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valores de mocráticos.

Contenidos
tema Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria Filosofía del caring
-Marc conceptual:
-Persona- entorn
Necessitat: necessitats humanes
Concepte de Salut des de la perpectiva del caring

Principis étics de la professió.Factors de cuidatges. Principis étics de la professió infermera
Valors i creenças
Els factors de cuidatges
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l'expresió de sentiments
Acceptació de forçes existencials, fenomenólogiques i espirituals
Rol profesional.Infermeria i cuidatge
Introducció al dret sanitari i a la bioètica
Significat de cuidatge
Cuidar, esencia de la professió
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser huma Treball d' analisi de les fonts documentals i/o artistiques de la etapa de la historia de la infermeria a estudi:

1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol profesional, institucions de cuidatge ,tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolitico económica en la etapa a estudi

2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A4
2 0 2
Sesión magistral
A1
A4
A17
14 14 28
Seminarios
A1
A4
A17
C5
30 30 60
Presentaciones/exposiciones
A17
B5
C4
4 1 5
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A1
A4
A17
B5
10 30 40
Atención personalizada
A1
A17
B5
1 0 1
 
Pruebas mixtas
A1
A4
A17
C4
4 12 16
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sesión magistral Ensenyança expositiva: distinguim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les clases expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminarios Dirigits als alumnes on es fa una expocisió breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballará amb diferents tipus de materials (videos ,diaris situaciona...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Presentaciones/exposiciones Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expresions artisticas elaborant un video, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge del ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria

Atención personalizada
descripción
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
A1
A4
A17
C5
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema)
15%
Presentaciones/exposiciones
A17
B5
C4
Expocició oral del tema d'estudi
Capacitat d'anàlisi i síntesis oral i escrita
Creativitat en la presentació

15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A1
A4
A17
B5
Anàlisi situació factors de cuidatje
Anàlisi situació rol professional
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball
15%


Atención personalizada
A1
A17
B5
Asistència
Participació activa
Recerca bibliogràfica en relació al tema d'estudi.
Integració amb l'equip
5%
Pruebas mixtas
A1
A4
A17
C4
Realització de dos exercicis teórics amb preguntes curtes i de desenvolupament 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica
  1. Antón Almenara P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat;1994
  2. CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
  3. CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
  4. Collière, M.F. 1982.  Promover la vida.Inter Editions, Paris
  5. Collière, M.F., Hacia el reconocimiento enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
  6. Corbella i Duch. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
  7. Chalifour, J., Relación de ayuda en enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994 Barcelona.
  8. Garcia,C. et al. 2001. Historia de la Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero, Edit Harcourt,Barcelona
  9. Gallar, M., Promoción de la salud y apoyo psicológico., Paraninfo., 2006 Madrid.
  10. Jiménez Orantes M. Legislación derecho sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
  11. Johson B.S.  Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
  12. Kéruac et. Tal 1996. El pensamiento enfermero. Ed. Masson, Barcelona
  13. Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería., Rol., 2000 Barcelona.
  14. Medina Castellano D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000.
  15. Siles, J.1999 História de la Enfermería .edit Agua Clara, Alicante
  16. Siles, J. Pasado, presente y futuro de la enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana, Alicante 1996
  17. Valls, R 2008. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Universitat de Barcelona, Barcelona
  18. Vielva J. Ética  profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
  19. Watson, J., Le caring., Seli Arslan., 1998 Paris.
Complementária

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana l'asistencia a les clases magistrals. Els seminaris son de caràcter obligatori. Las sesions ABP de rol profesional i els de estudi dels factors de cuidatge son obligatoris. L'asistencia a les sesions d'esposició de l'historia del cuidar es obligatoria.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.