DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18204101
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
VIVES RALATS, CARMEN
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
Adreça electrònica virtudes.rodero@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
montserrat.moreno@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
0
carme.vives@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
Professors/es
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
PEÑA GARCÍA, MARTA
VIVES RALATS, CARMEN
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
Web http://virtudes.rodero@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es una activitat curricular teòrica, anual que introdueix a l'estudiant en el coneixement de la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques desde la perspectiva holística i global. Profunditza en el procès evolutiu de la persona sana des de les etapes del cicle vital

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
 A7 Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
 A11 Explicar el procés de judici clínic i ètic en situacions de cures.
 A13 Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Necessitats situades en la base de la jeraquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment; i les de recerca de creixement: l'actualització;

Caracterísitiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holísita i dinàmica de la ciéncia del caring
Unitat temática II.- El nen/la nena: nounat i infáncia Es defineixem les diferents etapes, les carcterístiques i les cures en cada una d'elles. En el nounat i el lactan, s'estudien les característiques físiques i les necessitats de nutricció/eliminació, seguretat, regulació, temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertenença, activitat, repós, son
Unitat temática III:_ L'Adolescéncia S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temática IV.- Dones i homes adults S'aprofundeix en les necessitats de activitat-inactivitat, d'assoliment. S' dessenvolupa el concepte i funció de pertinença. S'analitzan els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es traballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi


S'Aprofundeix en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant l'embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i gup familiar

Unitat temàtica VI.- La gent gran.
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.
Unitat temàtica VII: Processo de raonament clìnic S'explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic: judici diagnòstic y judici i acció terpeutica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A7
40 50 90
Pràctiques a laboratoris
A13
B5
C4
14 12 26
Treballs
A11
B3
B4
C4
6 7 13
Seminaris
A2
A7
A11
B3
B5
C4
18 22 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
A11
B3
B5
12 22 34
Atenció personalitzada
B3
B4
C4
1 1 2
 
Proves pràctiques
A13
B3
B4
C4
2 2 4
Proves de desenvolupament
A7
A11
B3
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria
Sessió Magistral Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius per a l'estudi i l'aplicació de mecànica corporal, canvis posturals, higiene i asèpsia, constants vitals, respiració. relaxació
Treballs Elaboració d'un treball de camp, individualitzat: Judici clínic.
S'aplica el procés de raonament clínic per emetre un judici diagnòstic així com el judici i acció terapèutica.


Seminaris 1.- Dos seminaris que, consisteixen en sessions en les que es projectarà una pel•lícula comercial relacionada amb els temes estudiats de les necessitats de sexualitat, d'integració i recerca de creixement: assoliment, partenença, actualització.
2.- Seminaris d'aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona grand-familia
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de dues situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a demanda dels alumnes, que abasten situacions de cuidatge de prevenció i promoció de salut de les unitats temàtiques d'estudi

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment dels treballs individualitzats i de grup, amb el programa virtual Moodle. I així mateix tutories presencials en horari previament establert

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A7
Proves objectives de conceptes bàsics. Descripció i anàlisi dels conceptes nuclears de la matèria
30%
Pràctiques a laboratoris
A13
B5
C4
Exàmen de habilitats pràctiques en l'aula de laboratori amb diferents escenaris, S'utilitzan llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i la escala de qualificions Apte- No apte
Treballs
A11
B3
B4
C4
Treball de Camp individual. Recollida dades significatives
Raonament Clìnic: Identificació de situacions de cuidatges, elaboració mapa de judici diagnóstic i judici i acció terapeutic
Autorreflexió del coneixements assolits
Recerca de fonts documentals


Elaboració del Judici Clínic, a partir d'un traball individual. Aplicació dels coneixements adquirits en la màteria d'infermeria bàsica, de ciéncies bàsiques de la salut i fonaments de psicologia aplicada
20%
Seminaris
A2
A7
A11
B3
B5
C4
Desenvolupament en profunditat dels temes: de nen/nea neonat; adolescencia- sexualitat, la persona grand.
Presentació en classe; exposició oral; fundamentació documentals dels principis científics.
Análisis, discusió, conclusió
Elaboració d'una narrativa d'intronspecció el relacció a les necessitats de avanç, pertenença, actualització
30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
A11
B3
B5

Elaboració del Pla de treball grupal i/o individual
Recerca de fonts documentals
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals
Análisi i discussió de les fonts documentals
Treball autónomo i de grup
Cooperació amb el grup
Autoevalució individualitzada i grupal
20%
Proves de desenvolupament
A7
A11
B3
Conceptes i principis cientìfics impartits en clases magistrals, seminaris i PBL
El estudiant desenvolupa en profundidat temes d'estudi
30%. Es la mateixa nota de la metodologia de Sesions magistrals
Proves pràctiques
A13
B3
B4
C4
Examen teorìc práctic apte-no apte
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves aprovades. Es recomana l'asistencia a les clases magistrals. Els seminaris son de caràcter obligatori. Les sesiones de PBL son obligatoris.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993

Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000

Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen

: 1993

Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990

Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995

Gárcia López, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo Gómez, AM. Enfermeria del anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma), Madrid, Valencia: 2001

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005

 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a classe. És obligatòtia l'assistència als seminaris i PBL. Per superar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprobades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent