DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL Código 18204101
Titulación
Grau d'Infermeria (2009)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Obligatoria Primer Anual
Lengua de impartición
Català
Departamento Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
VIVES RALATS, CARMEN
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
Correo-e virtudes.rodero@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
montserrat.moreno@urv.cat
mariaaurora.gomez@urv.cat
0
carme.vives@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
Profesores/as
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
GÓMEZ DOMÍNGUEZ, MARÍA AURORA
PEÑA GARCÍA, MARTA
VIVES RALATS, CARMEN
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
Web http://virtudes.rodero@urv.cat
Descripción general e información relevante Es una activitat curricular teòrica, anual que introdueix a l'estudiant en el coneixement de la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques desde la perspectiva holística i global. Profunditza en el procès evolutiu de la persona sana des de les etapes del cicle vital

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando dotes de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
 A7 Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
 A11 Explicar el procés de judici clínic i ètic en situacions de cures.
 A13 Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Contenidos
tema Subtema
Unitat temática I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Necessitats situades en la base de la jeraquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment; i les de recerca de creixement: l'actualització;

Caracterísitiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holísita i dinàmica de la ciéncia del caring
Unitat temática II.- El nen/la nena: nounat i infáncia Es defineixem les diferents etapes, les carcterístiques i les cures en cada una d'elles. En el nounat i el lactan, s'estudien les característiques físiques i les necessitats de nutricció/eliminació, seguretat, regulació, temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertenença, activitat, repós, son
Unitat temática III:_ L'Adolescéncia S'estudiarán els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecológic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temática IV.- Dones i homes adults S'aprofundeix en les necessitats de activitat-inactivitat, d'assoliment. S' dessenvolupa el concepte i funció de pertinença. S'analitzan els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es traballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi


S'Aprofundeix en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant l'embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i gup familiar

Unitat temàtica VI.- La gent gran.
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.
Unitat temàtica VII: Processo de raonament clìnic S'explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic: judici diagnòstic y judici i acció terpeutica

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A2
2 0 2
Sesión magistral
A2
A7
40 50 90
Prácticas en laboratorios
A13
B5
C4
14 12 26
Trabajos
A11
B3
B4
C4
6 7 13
Seminarios
A2
A7
A11
B3
B5
C4
18 22 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A2
A7
A11
B3
B5
12 22 34
Atención personalizada
B3
B4
C4
1 1 2
 
Pruebas prácticas
A13
B3
B4
C4
2 2 4
Pruebas de desarrollo
A7
A11
B3
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria
Sesión magistral Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes
Prácticas en laboratorios Tallers interactius per a l'estudi i l'aplicació de mecànica corporal, canvis posturals, higiene i asèpsia, constants vitals, respiració. relaxació
Trabajos Elaboració d'un treball de camp, individualitzat: Judici clínic.
S'aplica el procés de raonament clínic per emetre un judici diagnòstic així com el judici i acció terapèutica.


Seminarios 1.- Dos seminaris que, consisteixen en sessions en les que es projectarà una pel•lícula comercial relacionada amb els temes estudiats de les necessitats de sexualitat, d'integració i recerca de creixement: assoliment, partenença, actualització.
2.- Seminaris d'aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona grand-familia
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de dues situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a demanda dels alumnes, que abasten situacions de cuidatge de prevenció i promoció de salut de les unitats temàtiques d'estudi

Atención personalizada
descripción
Seguiment dels treballs individualitzats i de grup, amb el programa virtual Moodle. I així mateix tutories presencials en horari previament establert

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A2
A7
Proves objectives de conceptes bàsics. Descripció i anàlisi dels conceptes nuclears de la matèria
30%
Prácticas en laboratorios
A13
B5
C4
Exàmen de habilitats pràctiques en l'aula de laboratori amb diferents escenaris, S'utilitzan llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i la escala de qualificions Apte- No apte
Trabajos
A11
B3
B4
C4
Treball de Camp individual. Recollida dades significatives
Raonament Clìnic: Identificació de situacions de cuidatges, elaboració mapa de judici diagnóstic i judici i acció terapeutic
Autorreflexió del coneixements assolits
Recerca de fonts documentals


Elaboració del Judici Clínic, a partir d'un traball individual. Aplicació dels coneixements adquirits en la màteria d'infermeria bàsica, de ciéncies bàsiques de la salut i fonaments de psicologia aplicada
20%
Seminarios
A2
A7
A11
B3
B5
C4
Desenvolupament en profunditat dels temes: de nen/nea neonat; adolescencia- sexualitat, la persona grand.
Presentació en classe; exposició oral; fundamentació documentals dels principis científics.
Análisis, discusió, conclusió
Elaboració d'una narrativa d'intronspecció el relacció a les necessitats de avanç, pertenença, actualització
30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A2
A7
A11
B3
B5

Elaboració del Pla de treball grupal i/o individual
Recerca de fonts documentals
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals
Análisi i discussió de les fonts documentals
Treball autónomo i de grup
Cooperació amb el grup
Autoevalució individualitzada i grupal
20%
Pruebas de desarrollo
A7
A11
B3
Conceptes i principis cientìfics impartits en clases magistrals, seminaris i PBL
El estudiant desenvolupa en profundidat temes d'estudi
30%. Es la mateixa nota de la metodologia de Sesions magistrals
Pruebas prácticas
A13
B3
B4
C4
Examen teorìc práctic apte-no apte
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves aprovades. Es recomana l'asistencia a les clases magistrals. Els seminaris son de caràcter obligatori. Les sesiones de PBL son obligatoris.


Fuentes de información

Básica , , ,
, , ,

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993

Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000

Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen

: 1993

Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990

Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995

Gárcia López, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo Gómez, AM. Enfermeria del anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma), Madrid, Valencia: 2001

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Complementária

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
INTRODUCCIÓN A LAS PRÁCTICAS CLÍNICAS/18204109
ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18204001

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18204004
ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18204001
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18204009
FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18204005

 
Otros comentarios
Es recomana l'assistència a classe. És obligatòtia l'assistència als seminaris i PBL. Per superar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprobades.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.