DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Codi 18204102
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTES MUÑOZ, MARIA JESUS
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Adreça electrònica majesus.montes@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
Professors/es
MONTES MUÑOZ, MARIA JESUS
TIÓ MOLIST, CARMEN
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura es centra en l'atenció d'infermeria davant les alteracions de salut de dos grups de població. D'una banda les dones durant el procés reproductiu de l'embaràs, part i puerperi, i de l'altra, en la infància i adolescència. Es proporcionaran coneixements a nivell d'infermera generalista que permetin a l'alumnat donar cures des d'una perspectiva integral considerant les implicacions familiars, socials i culturals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
 A3 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i les criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement fins a l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
 A9 Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, psicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, mediació i valoració del dolor en les criatures.
 A19 Explicar el coneixement bàsic sobre les alteracions més freqüents en l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Infertilitat FIV
Problemes en l'embaràs Hipertensió
Diabetes
Hemorragies
Altres
Atenció d'infermeria.
Problemes durant el part Alteracions abans, durant i després del part.
Atenció d'infermeria.
Alteracions en el puerperi Problemes més freqüents.
Depressió puerperal.
Actuació en sala de parts Lesions i malformacions
Reanimació del nadó
Exploració del neonat
Manifestacions de problemes en l'etapa de la làctancia Alteracions nutricionals
Regurgitació
Dolor abdominal
Alteracions en la primera infància Problemes d'audició i visió
La por en el nen
La son en la infància
La conjuntivitis
Alteracions en l´etapa escolar Mononucleosi infecciosa
Enuresis i encopresis
Activitats esportives
Patologies més freqüents en pediatria Respiratòries
Gastrointestinals
Neurològiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A1
A9
A19
15 15 30
Seminaris
A1
A3
A9
A19
27 27 54
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A9
A19
C5
15 30 45
Presentacions / exposicions
A1
A3
C5
7 9 16
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula, d'un tema treballat.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A9
A19
Es valorarà a partir d'una prova objectiva tipus test. 40%
Seminaris
A1
A3
A9
A19
Es valorarà la participació i les aportacions al grup als treballs realitzats a l'aula. Els continguts teòrics es valoraran a la prova objectiva tipus test 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A9
A19
C5
Es valorarà el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball. Els continguts teòrics es valoraran a la prova objectiva tipus test 20%
Presentacions / exposicions
A1
A3
C5
Realització d'un treball escrit en grup d'aprofundiment sobre un tema específic a triar per l'alumnat.
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals.

20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada. Per superar l'assignatura l'alumne haurà de superar el 50% en cada una de les proves. Els treballs lliurats fora de termini tindràn penalització. Si alguna de les parts no s'ha assolit o no s'ha lliurat algun dels treballs avaluables, l'alumne te l'oportuniat de presentar en segona convocatòria a la prova objectiva tipus test i haurà de lliurar els treballs que li manquin en el mateix moment.


Fonts d'informació

Bàsica

Aguilar Cordero, M.J. Tratado de enfermería infantil cuidados pediátricos. Madrid. Elsevier.2003
Didona, N A.; Marks MG.; Kumm, R.: Enfermería Maternal. México: McGraw-Hill Interamericana 1997

Garcés, B. Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica. Tarragona. Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgili. 1998

Mompart García, M.P. la enfermería viva. Actualizaciones. Madrid. DAE. 2006

Olds, S.; London,M.; Ladewing, P.;  Enfermeria Maternal I y II. Madrid: 2000

Pritchard, A.; Maldonald, P.; Williams Obstetricia. Barcelona: Salvat 2002
Seguranyes, G.; Enfermería maternal. Barcelona: Masson Salvat 2000
Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson Tratado de pediatría I y II. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana: 2000
Waechter, E.H. Enfermería pediátrica I y II. Méjico: McGraw-Hill-Interamericana 1993
Wong, D.L. Enfermeria pediátrica. Madrid: Mosby/Doyma. 1995

 

Complementària

Es proporcionarà bibliografia específica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent