DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Codi 18204102
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Adreça electrònica carmen.tio@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
Professors/es
TIÓ MOLIST, CARMEN
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura es centra en l'atenció d'infermeria davant les alteracions de salut de dos grups de població. D'una banda les dones durant el procés reproductiu de l'embaràs, part i puerperi, i de l'altra, en la infància i adolescència. Es proporcionaran coneixements a nivell d'infermera generalista que permetin a l'alumnat donar cures des d'una perspectiva integral considerant les implicacions familiars, socials i culturals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
 A3 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i les criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement fins a l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
 A9 Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, psicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, mediació i valoració del dolor en les criatures.
 A19 Explicar el coneixement bàsic sobre les alteracions més freqüents en l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ
Repàs de l´anatomia i fisiologia de
l´aparell reproductiu de la dona i l´home. Fisiología del cicle endometrial i ovàric
TEMA 1 Atenció d’infermeria a l´inici de la gestació
1.1- Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
1.2- Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
1.3- Educación sanitaria a l´embaràs
1.4- Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal.
TEMA 2 Els problemes de salut durant la gestació-1
2.1- Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
2.2- Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes
TEMA 3 Els problemes de salut durant la gestació-2
3.1- Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
3.2- Gestació múltiple i amenaça de part prematur
TEMA 4 Atenció d’infermeria en les complicacions durant el treball de part i alumbrament
4.1- Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
4.2 - Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
4.3- Part distócic
Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
Instrumentació obstètrica i cesària


TEMA 5 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-1
5.1- Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
5.2- Cures al postpart inmediat
5.3- Infecció puerperal. Infecció urinaria.
TEMA 6 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-2
6.1- Fisiologia de la lactància.Problemes durant la lactància. Mastitis, ingurgitació, clivelles.
6.2- Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart. Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad




TEMA 7 Atenció d'infermeria al nadó 7.1- Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: Reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat, problemes de lactància.
7.2- Complicacions perinatals: traumatismes, malformacions, malalties congènites, icterícia neonatal.
7.3- Nadó d'alt risc. Cuidatges a la família del nadó d'alt risc.
TEMA 8 Atenció d'infermeria en la primera infància 8.1- Deshidratació.
8.2- Eritema del bolquer i candidiasi.
8.3- Alteració de la son..
8.4- Problemes d'audició i parla.
8.5- Problemes de visió.
8.6- Accidents i intoxicacions en la infància.
TEMA 9 Atenció d'infermeria en al edat escolar 9.1- Enuresi i encopresi.
9.2- Trastorns de la conducta.
9.3- Mononucleosi infecciosa.
9.4- Febre i convulsió febril.
TEMA 10 Atenció d'infereria en la pubertat i adolescència 10.1- Depressió i suïcidi.
10.2- Fracàs escolar.
10.3- Consum de substàncies tòxiques.
TEMA 11 Tècniques d'infermeria en l'edat pediàtrica. 11.1- Pressa de constants vitals.
11.2- Recollida de mostres.
11.3- Immobilització.
11.4- Administració de medicaments.
Tallers Taller 1.- Cures d´infermeria a Sala de Parts. Coneixement de l´entorn
Taller 2.- El suport a la lactància, com resoldre dubtes.
Taller 3- Per determinar
Taller 4.-RCP neonatal i pediàtrica.
Taller 5.-Canalització i fixació de via pediàtrica
Taller 6- Per determinar
Seminaris Seminari 1.- Gestació de risc. Classificació. Avaluació de risc matern i perinatal. Casos pràctics.
Seminari 2.- Cures al post part immediat a la planta d'hospitalització.
Seminari 3.- Alteracions psicologiques al puerperi, com millorar el seu diagnòstic.
Seminari 4.- Partos distócicos
Seminari 5.- Accidents i intoxicacions en la infància.
Seminari 6.- El nen hospitalitzat.
Seminari 7.- Atenció d'infermeria davant el nen amb febre.
Seminari 8.- Consum de substàncies tòxiques.
ABPs ABP 1.- Educació sanitària a l'embaràs. Consell reproductiu.
APB 2.- Debut diabètic en el nen.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A9
A19
C5
22 23 45
Simulació
A3
A9
11 11 22
Seminaris
A3
A9
18 18 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A9
A19
C5
9 9 18
Presentacions / exposicions
A1
A3
C5
4 18 22
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics

Simulació Tallers on es treballen situacions reals de la pràctica infermera.
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula, d'un tema treballat.
Avaluació a l'aula.
Atenció personalitzada Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A9
A19
C5
Es valorarà l'assistència, la participació i les aportacions al grup.
Es valorara el lliurament dels treballs realitzats a l'aula.
Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota
Simulació
A3
A9
Es valorarà l'assistència, la participació i les aportacions al grup.
Es valorara el lliurament dels treballs realitzats a l'aula.
Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota
Seminaris
A3
A9
Es valorarà a partir d'una prova objectiva tipus test. Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A9
A19
C5
Es valorarà el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball. 20%
Presentacions / exposicions
A1
A3
C5
Realització d'un treball escrit en grup d'aprofundiment sobre un tema proposat pel professorat.
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els ABP's son d'assistència obligatòria ja que mitjançant aquesta metodologia s´avaluen competències que només poden ser valorades a l´aula. La no assistència implica no superar l´assignatura.

Per superar l'assignatura mitjançant l´avaluació continuada, l´alumne haurà de superar el 60% en cada una de les proves per fer mitja amb la resta.

Si alguna de les parts no s'ha assolit l'alumne es tindrà de presentar d'aquella part en segona convocatòria.

Si es tracta de la prova test, es presentaran a l´esmentada prova el dia senyalat al Docnet en segona convocatòria.

Si es tracta del no lliurament del treball als terminis establerts o treball suspès, s´haurà de lliurar el treball el dia senyalat al Docnet en segona convocatòria i fer una prova de preguntes curtes del tema del treball.

En cap cas es podrà utilitzar mòbil a classe


Fonts d'informació

Bàsica

Aguilar Cordero, M.J. Tratado de enfermería infantil cuidados pediátricos. Madrid. Elsevier.2003
Didona, N A.; Marks MG.; Kumm, R.: Enfermería Maternal. México: McGraw-Hill Interamericana 1997

Garcés, B. Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica. Tarragona. Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgili. 1998

Mompart García, M.P. la enfermería viva. Actualizaciones. Madrid. DAE. 2006

Olds, S.; London,M.; Ladewing, P.;  Enfermeria Maternal I y II. Madrid: 2000

Pritchard, A.; Maldonald, P.; Williams Obstetricia. Barcelona: Salvat 2002
Seguranyes, G.; Enfermería maternal. Barcelona: Masson Salvat 2000
Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson Tratado de pediatría I y II. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana: 2000
Waechter, E.H. Enfermería pediátrica I y II. Méjico: McGraw-Hill-Interamericana 1993
Wong, D.L. Enfermeria pediátrica. Madrid: Mosby/Doyma. 1995

 

Complementària

Es proporcionarà bibliografia específica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent