DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Codi 18204102
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Adreça electrònica carmen.tio@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
Professors/es
TIÓ MOLIST, CARMEN
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura es centra en l'atenció d'infermeria davant les alteracions de salut de dos grups de població. D'una banda les dones durant el procés reproductiu de l'embaràs, part i puerperi, i de l'altra, en la infància i adolescència. Es proporcionaran coneixements a nivell d'infermera generalista que permetin a l'alumnat donar cures des d'una perspectiva integral considerant les implicacions familiars, socials i culturals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
 A3 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i les criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement fins a l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
 A9 Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, psicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, mediació i valoració del dolor en les criatures.
 A19 Explicar el coneixement bàsic sobre les alteracions més freqüents en l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ
Repàs de l´anatomia i fisiologia de
l´aparell reproductiu de la dona i l´home. Fisiología del cicle endometrial i ovàric
TEMA 1 Atenció d’infermeria a l´inici de la gestació
1.1- Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
1.2- Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
1.3- Educación sanitaria a l´embaràs
1.4- Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal.
TEMA 2 Els problemes de salut durant la gestació-1
2.1- Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
2.2- Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes
TEMA 3 Els problemes de salut durant la gestació-2
3.1- Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
3.2- Gestació múltiple i amenaça de part prematur
TEMA 4 Atenció d’infermeria en les complicacions durant el treball de part i alumbrament
4.1- Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
4.2 - Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
4.3- Part distócic
Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
Instrumentació obstètrica i cesària


TEMA 5 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-1
5.1- Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
5.2- Cures al postpart inmediat
5.3- Infecció puerperal. Infecció urinaria.
TEMA 6 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-2
6.1- Fisiologia de la lactància.Problemes durant la lactància. Mastitis, ingurgitació, clivelles.
6.2- Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart. Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad




TEMA 7 Atenció d'infermeria al nadó 7.1- Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: Reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat, problemes de lactància.
7.2- Complicacions perinatals: traumatismes, malformacions, malalties congènites, icterícia neonatal.
7.3- Nadó d'alt risc. Cuidatges a la família del nadó d'alt risc.
TEMA 8 Atenció d'infermeria en la primera infància 8.1- Deshidratació.
8.2- Eritema del bolquer i candidiasi.
8.3- Alteració de la son..
8.4- Problemes d'audició i parla.
8.5- Problemes de visió.
8.6- Accidents i intoxicacions en la infància.
TEMA 9 Atenció d'infermeria en al edat escolar 9.1- Enuresi i encopresi.
9.2- Trastorns de la conducta.
9.3- Mononucleosi infecciosa.
9.4- Febre i convulsió febril.
TEMA 10 Atenció d'infereria en la pubertat i adolescència 10.1- Depressió i suïcidi.
10.2- Fracàs escolar.
10.3- Consum de substàncies tòxiques.
TEMA 11 Tècniques d'infermeria en l'edat pediàtrica. 11.1- Pressa de constants vitals.
11.2- Recollida de mostres.
11.3- Immobilització.
11.4- Administració de medicaments.
Tallers Taller 1.- Cures d´infermeria a Sala de Parts. Coneixement de l´entorn
Taller 2.- El suport a la lactància, com resoldre dubtes.
Taller 3- Per determinar
Taller 4.-RCP neonatal i pediàtrica.
Taller 5.-Canalització i fixació de via pediàtrica
Taller 6- Per determinar
Seminaris Relacionats amb els continguts de l´assignatura
ABPs ABP 1.- Educació sanitària a l'embaràs. Consell reproductiu.
APB 2.- Debut diabètic en el nen.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A9
A19
C5
20 23 43
Simulació
A3
A9
11 11 22
Seminaris
A3
A9
18 18 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A9
A19
C5
9 9 18
Presentacions / exposicions
A1
A3
C5
4 18 22
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves objectives de tipus test
A1
A9
A19
C5
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics

Simulació Tallers on es treballen situacions reals de la pràctica infermera.
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula, d'un tema treballat.
Avaluació a l'aula.
Atenció personalitzada Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Simulació
A3
A9
Es valorarà l'assistència, la participació i les aportacions al grup. A banda de que els continguts treballats també seran avaluats a la prova tipus test, abans comentada
10% de la nota, a banda de la prova tipus test
Seminaris
A3
A9
Es valorarà l´assistència, la participació i les aportacions al grup. Els professors poden decidir fer alguna activitat avaluable durant el transcurs dels mateixos.
A banda de que els continguts treballats també seran avaluats a partir d'una prova objectiva tipus test, abans comentada.
10% de la nota, a banda de la prova tipus test
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A9
A19
C5
Es valorarà el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball. 20%
Presentacions / exposicions
A1
A3
C5
Realització d'un treball escrit en grup d'aprofundiment sobre un tema proposat pel professorat.
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals.
10%
Proves objectives de tipus test
A1
A9
A19
C5

Es valoraran els continguts de les sessions magistrals partir d´una prova tipus test , en la que també es valoraran els continguts de simulacions i seminaris
50%
Altres  

El professor, impartira continguts teòrics a classe i formarà part de l´avaluació l´assistència, la participació i la implicació dels alumnes en la mateixa.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el moodle trobareu toda la informació de com funciona l´assignatura. El material audiovisual facilitat per el professorat, es només un esquema per impartir les classes. creiem que es imprescindible agafar apunts i consultar la bibliografia recomenada a classe per poder assolir el grau de coneixements, aptituds i competencies necessaries. Una novetat a introduir en les guies de les assignatures amb pràctiques DEMO és que, prèvia a la realització de la pràctica, el docent farà unes preguntes ( 2 ó 3 preguntes) d'avaluació del material de lectura previ a la sessió. L'alumne que no pugui respondre a les preguntes, se li donarà mitja hora d'estudi i se li tornaran a fer les preguntes. Tan sols si l'avaluació és positiva l'alumne podrà realitzar la pràctica. Aquest criteri pensem que és beneficiós per a l'alumne perquè anirà més preparat i l'aprofitament i aprenentatge serà de més qualitat. Durant l´avaluació continuada, s´aproven les activitats avaluables amb un 5, a excepció de la prova tipus test, on es necessari treure com a minim un 6 per aprovar. Amb aquesta nota es podrà fer mitja amb la resta d´activitats. Si no es així, l´alumne es tindrà que presentar a la prova tipus test de la segona convocatoria. Si qualsevol altre de les activitats avaluables en primera convocatoria estigues suspesa o no presentada, el professor pot considerar la presentació d´una activitat extra avaluable , amb la data limit de la segona convocatoria


Fonts d'informació

Bàsica Seguranyes, G, Enfermería maternal (Serie manuales de enfermeria), 2000, Masson
Seguranyes, G y otros, Capitol 2-Demografia sanitaria maternal en Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson
Seguranyes, G y otros, Capitol 3- Anatomia organos reproductores en Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson
Seguranyes y otros, Capitol 4-Fisiologia Aparato reproductor masculino y femenino . en Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson
Seguranyes i otros, Capitulo 6-Gametogenesis, fecundación e implantación. en Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson
Seguranyes y otros, Parte III Embarazo(caps. 8 a 12) en en Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson
Seguranyes y otros, Parte IV Parto (cap 13 a 16 y 18 a 20) en Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson
Seguranyes y otros, Puerperio en Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson
SEMICYUC profesionales del enfermo critico, Medicina critica práctica (Patologia critica en embarazo y potparto), 2007, Edikamed
Ladewig, London, Moberly, Olds, Enfermeria maternal y del recien nacido, 2006, McGraw-Hill- Interamericana
Vigil de Gracia et al, Embarazo de alto riesgo y sus complicaciones, 2011, Amolca
Castan, Tobajas, Obstetricia para matronas. Guia práctica, , Editorial Panamericana
Rodriguez-Rozalen, Plata-Quintanilla, Guia de intervención rápida en enfermeria obstétrica, , Editorial DAE
Mclnerny et al, Tratado de pediatria. American Academy of pediatrics, 2011, Editorial Panamericana
Aguilar Cordero, M.J, Tratado de enfermería infantil cuidados pediátricos, 2003, Elsevier
Garcés, B, Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica, 1998, Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgil
Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson , Tratado de pediatría I y II, 2000, McGraw-Hill- Interamericana
Wong, D.L, Enfermeria pediátrica, 1995, Mosby/Doyma.

Tota la bibliografia recomanada es troba al CRAI. A part es podran recomanar articles o guies d´actuació diverses

Complementària

Es proporcionarà bibliografia específica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent