DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA Codi 18204104
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
mariadelcarmen.perez@urv.cat
esperanza.vallejo@urv.cat
jaume.magre@urv.cat
annamaria.vallverdu@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
TIÓ MOLIST, CARMEN
ORTEGA SEGURA, CARMEN
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
PÉREZ GURREA, MARIA DEL CARMEN
VALLEJO GARCIA, ESPERANZA
MAGRE AGUILAR, JAUME
VALLVERDU RIVERO, ANNA MARIA
Web http://moodle.urv.net/moodle
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de l’ Adult és de caràcter teòric-práctic i té com a propòsit preparar els estudiants en l’atenció d’infermeria a l’adult amb problemes de salut en un primer nivell de complexitat. Es té en compte que la vida adulta cobreix una amplia gamma d’edats -des de la joventut fins a la vellesa- i que els problemes de salut prevalents, les causes, efectes, maneres d’afrontar-los i necessitats d’atenció, són diferents en relació a l’edat i a la gravetat i complexitat de les situacions. En la línea d’allò que els estudiants han treballat en primer curs, el marc filosòfic i conceptual d’aquest programa és L’Escola Filosòfica del Cuidatge Humà amb un enfocament fenomenològic i constructivista de l’aprenentatge. Els temes s’organitzen en relació als problemes de salut més prevalents en la vida adulta, i integren coneixements relacionats amb l’ètica, infermeria psicosocial i salut mental, infermeria comunitària, infermeria medicoquirúrgica, així com els aspectes bàsics lligats a la gestió de cuidatges. S’espera que els objectius, temes i escenaris que es plantegen cobreixen aquesta varietat de perspectives. També s’espera afavorir en l’estudiant el desenvolupament de conceptes, habilitats i actituds en l’atenció a l’adult en un diàleg real entre edat, problemes de salut, situacions i escenaris, tot projectant l’atenció a la família i a la comunitat. Programada a 2on. curs i en el 2on. quadrimestre, l’activitat curricular teòrica i pràctica s’organitza al llarg de 14 setmanes, del 30 de gener al 11 de maig, amb un total de 12 crèdits ECTS (120 presencials i 300 no presencials), que en nombre d’hores estan distribuïts en: teoria 40h., seminaris 25 h., taller/laboratori 35h., i ABP 20h. La distribució aproximada de crèdits per setmana és: magistrals 3h., ABP 2 h., i tallers, de 2 a 3 h setmanals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conèixer els programes de promoció i prevenció associats als problemes de salut de l'adult mig.
 A8 Identificar i relacionar els factors associats als problemes de la salut de l'adult en edat mitja com el sedentarisme, l'obesitat, el consum d'alcohol, tabac o l'estrès.
Explicar les alteracions de salut de l'adult i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar derivades del diagnòstic i tractament contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Compendre el significat del símptoma/clínica en la seva dimensió global
 A9 Explorar la manera en que es veuen afectades les necessitats de l'adult i la seva família en relació als problemes de salut estudiats
Identificar maneres d'ajudar
Explicar maneres d'intervenció tenint com a referència normes i guies de pràctica clínica
Comprendre què significa conèixer al pacient com a persona
 A11 Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els exercicis proposats a estudi
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en les situacions d'estudi.
 A12 Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre el respecte, autonomia i estils de vida.
 A13 Aplicar procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves de diagnòstic i fàrmacs: venoclisis; ECG; Sondatge, administració i càlcul de dosis...
 A14 Conéixer els fàrmacs utilitzats en les situacions a estudi
Conéixer i relacionar la terapia nutricional amb les situacions clíniques a estudi.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció. L' adult amb problemes de salut i infermeria La fenomenologia de conèixer a l'adult malalt. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult a l’edat mitja. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult a l’edat mitja i els factors relacionats aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la assistència primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera amb la que es treballa al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
Unitat temàtica II: L’experiència persona/situació/malaltia i el seu afrontament Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt.
Unitat temàtica III: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes d’oxigenació Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (Processos infecciosos; Càncer; Asma; Anèmies; Infermetat coronària; HTA; Arítmies...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: fisioteràpia, teràpia inhalatòria, aspiració de secrecions...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica IV: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut digestius metabòlics i endocrins Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica V: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut en la eliminació urinària Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VI: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut reproductiva Es treballaran conceptes teòrics i pràctics de les alteracions de salut més prevalent en la salut reproductiva en l’home i la dona i el càncer de mama. Coneixement dels mètodes i tècniques de diagnòstic tant ambulatòries com hospitalàries. Estudi de necessitats considerant factors culturals i valors individuals de la reproducció.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VII: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut crònics que afecten a l’activitat -moviment Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitad i les malalties associades en l'adult mig. Dades epidemiològics dels problemes de salut que prevalen amb aquest caràcter, malalties degeneratives del SNC, fibromiàlgia o fatiga crònica. Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.

Unitat temàtica VIII: L'experiència / situació / malaltia i problemes de salut que afecten l'adult amb càncer
En aquesta unitat es treballa la història natural del càncer. Prevenció i detecció precoç. Com afecta a la vida de les persones i al seu món el diagnòstic de càncer, el càncer per ell mateix, els tractaments i els efects que s'en deriven.
El control de signes i símptomes, especialment el maneig del dolor, les nàusees, vòmits... i els relacionats amb la malaltia específica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A8
A9
A12
40 60 100
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A8
A9
A11
A12
A14
B4
20 40 60
Seminaris
A3
A8
A9
A12
25 25 50
Pràctiques a laboratoris
A13
A14
16 8 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A8
A9
A11
A14
19 19 38
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A9
A11
A12
B4
C4
1 21 22
Fòrums de discussió
A3
A8
A9
A12
1 1 2
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A3
A8
A9
A11
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, venoclisi, SNG, nutrició enteral i procediments urològics
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament de situacions en tallers pràctics on l'estudiant ha de resoldre una sèrie d'exercicis, el contingut dels quals ha estat treballat prèviament a les classes teòriques.
L'objectiu és integrar coneixements i aprendre a resoldre problemes.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució
Fòrums de discussió Fòrums de discussió Debat i discussió sobre diferents temes relacionats amb l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A8
A9
A11
A12
A14
B4
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals.
Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup: 15 %
Assaig modificat: 15 %.
30%
Pràctiques a laboratoris
A13
A14
Examen de demostració d'habilitats i coneixements sobre continguts pràctics treballats a l'aula de laboratori amb diferents escenaris. S'utilitzaran llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i l'escala de qualificacions. 15%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A9
A11
A12
B4
C4
S'avaluaran 6 exercicis pràctics (5 activitats + una presentació oral en grup) treballats fora d'aula relacionats amb els continguts de les classes magistrals, seminaris i tallers de situacions i estudi de casos.
Els criteris d'avaluació de cadascun d'aquests exercicis es poden consultar a la mateixa activitat al Moodle.
20%
Fòrums de discussió
A3
A8
A9
A12
Participació amb opinió fonamentada sobre els temes a debat que es proposin. Cal participar amb un mínim de tres debats diferents. 5 %
Proves objectives de tipus test
A3
A8
A9
A11
S'avaluen els continguts treballats a les classes magistrals, seminaris i estudi de situacions i suposits pràctics treballats als tallers, mitjançant 3 proves. Per fer la mitja i poder superar aquesta categoria cal assolir un mínim de 4 en cada una de les proves i s'aprovarà amb un 5. 30 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovats el portafoli, les proves objectives tipus test i l'aprenentatge basat en problemes, amb un mínim de 5 en cada categoria.

En segona convocatòria es recuperarà la part que quedi pendent de l'assignatura en consonància amb el que ha estat l'avaluació continuada:

-Si es suspèn el conjunt de la categoria portafoli, s'han de recuperar els exercicis suspesos.

-Si es suspèn l'ABP es recuperarà en una prova mixta (pregunta curta i tipus test)

-Si es suspen la categoria de les proves tipus test, es recuperarà amb el mateix tipus d'examen i amb el mateix criteri (mínim de 4 en cadascuna de les proves, i aprovat de la categoria amb un 5)


Fonts d'informació

Bàsica AA VV , Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano , última edició disponible , Sevilla: Ed. MAD
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Williams L V , Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas II , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas , última edició disponible, Madrid: Pearson
Benner Patricia & Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , 1989 , Califòrnia: Prentice Hall

Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18204010
FARMACOLOGIA/18204107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204002
PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18204108
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103
 
Altres comentaris
Es recomana un llibre d'estudi, com a mínim. Per al seguiment dels tallers i seminaris és imprescindible la realització del treball previ descrit a les guies docents de les activitats. Pel que fa a l'ABP, s'ha d'assistir a les sessions amb el coneixement del problema tractat, per la qual cosa és imprescindible el treball previ del material de cerca.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent