Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conèixer els programes de promoció i prevenció associats als problemes de salut de l'adult mig.
| | A8 |
Identificar i relacionar els factors associats als problemes de la salut de l'adult en edat mitja com el sedentarisme, l'obesitat, el consum d'alcohol, tabac o l'estrès.
Explicar les alteracions de salut de l'adult i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar derivades del diagnòstic i tractament contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Compendre el significat del símptoma/clínica en la seva dimensió global
| | A9 |
Explorar la manera en que es veuen afectades les necessitats de l'adult i la seva família en relació als problemes de salut estudiats
Identificar maneres d'ajudar
Explicar maneres d'intervenció tenint com a referència normes i guies de pràctica clínica
Comprendre què significa conèixer al pacient com a persona
| | A11 |
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els exercicis proposats a estudi
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en les situacions d'estudi.
| | A12 |
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre el respecte, autonomia i estils de vida.
| | A13 |
Aplicar procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves de diagnòstic i fàrmacs: venoclisis; ECG; Sondatge, administració i càlcul de dosis...
| | A14 |
Conéixer els fàrmacs utilitzats en les situacions a estudi
Conéixer i relacionar la terapia nutricional amb les situacions clíniques a estudi.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció. L' adult amb problemes de salut i infermeria |
La fenomenologia de conèixer a l'adult malalt. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult a l’edat mitja. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult a l’edat mitja i els factors relacionats aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la assistència primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera amb la que es treballa al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia. |
Unitat temàtica II: L’experiència persona/situació/malaltia i el seu afrontament |
Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt. |
Unitat temàtica III: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes d’oxigenació |
Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (Processos infecciosos; Càncer; Asma; Anèmies; Infermetat coronària; HTA; Arítmies...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: fisioteràpia, teràpia inhalatòria, aspiració de secrecions...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica IV: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut digestius metabòlics i endocrins |
Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica V: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut en la eliminació urinària |
Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VI: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut reproductiva |
Es treballaran conceptes teòrics i pràctics de les alteracions de salut més prevalent en la salut reproductiva en l’home i la dona i el càncer de mama. Coneixement dels mètodes i tècniques de diagnòstic tant ambulatòries com hospitalàries. Estudi de necessitats considerant factors culturals i valors individuals de la reproducció.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VII: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut crònics que afecten a l’activitat -moviment |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitad i les malalties associades en l'adult mig. Dades epidemiològics dels problemes de salut que prevalen amb aquest caràcter, malalties degeneratives del SNC, fibromiàlgia o fatiga crònica. Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VIII: L'experiència / situació / malaltia i problemes de salut que afecten l'adult amb càncer |
En aquesta unitat es treballa la història natural del càncer. Prevenció i detecció precoç. Com afecta a la vida de les persones i al seu món el diagnòstic de càncer, el càncer per ell mateix, els tractaments i els efects que s'en deriven.
El control de signes i símptomes, especialment el maneig del dolor, les nàusees, vòmits... i els relacionats amb la malaltia específica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
60 |
100 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
20 |
40 |
60 |
Seminaris |
|
25 |
25 |
50 |
Pràctiques a laboratoris |
|
16 |
8 |
24 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
19 |
19 |
38 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
21 |
22 |
Fòrums de discussió |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants |
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, venoclisi, SNG, nutrició enteral i procediments urològics |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament de situacions en tallers pràctics on l'estudiant ha de resoldre una sèrie d'exercicis, el contingut dels quals ha estat treballat prèviament a les classes teòriques.
L'objectiu és integrar coneixements i aprendre a resoldre problemes. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució |
Fòrums de discussió |
Fòrums de discussió Debat i discussió sobre diferents temes relacionats amb l'assignatura |
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals.
Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup: 15 %
Assaig modificat: 15 %. |
30% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Examen de demostració d'habilitats i coneixements sobre continguts pràctics treballats a l'aula de laboratori amb diferents escenaris. S'utilitzaran llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i l'escala de qualificacions. |
15% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluaran 6 exercicis pràctics (5 activitats + una presentació oral en grup) treballats fora d'aula relacionats amb els continguts de les classes magistrals, seminaris i tallers de situacions i estudi de casos.
Els criteris d'avaluació de cadascun d'aquests exercicis es poden consultar a la mateixa activitat al Moodle. |
20% |
Fòrums de discussió |
|
Participació amb opinió fonamentada sobre els temes a debat que es proposin. Cal participar amb un mínim de tres debats diferents. |
5 % |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluen els continguts treballats a les classes magistrals, seminaris i estudi de situacions i suposits pràctics treballats als tallers, mitjançant 3 proves. Per fer la mitja i poder superar aquesta categoria cal assolir un mínim de 4 en cada una de les proves i s'aprovarà amb un 5. |
30 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovats el portafoli, les proves objectives tipus test i l'aprenentatge basat en problemes, amb un mínim de 5 en cada categoria. En segona convocatòria es recuperarà la part que quedi pendent de l'assignatura en consonància amb el que ha estat l'avaluació continuada: -Si es suspèn el conjunt de la categoria portafoli, s'han de recuperar els exercicis suspesos. -Si es suspèn l'ABP es recuperarà en una prova mixta (pregunta curta i tipus test) -Si es suspen la categoria de les proves tipus test, es recuperarà amb el mateix tipus d'examen i amb el mateix criteri (mínim de 4 en cadascuna de les proves, i aprovat de la categoria amb un 5) |
Bàsica |
AA VV , Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano , última edició disponible , Sevilla: Ed. MAD
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Williams L V , Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas II , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas , última edició disponible, Madrid: Pearson
Benner Patricia & Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , 1989 , Califòrnia: Prentice Hall
|
Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18204010 | FARMACOLOGIA/18204107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204002 | PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18204108 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana un llibre d'estudi, com a mínim.
Per al seguiment dels tallers i seminaris és imprescindible la realització del treball previ descrit a les guies docents de les activitats.
Pel que fa a l'ABP, s'ha d'assistir a les sessions amb el coneixement del problema tractat, per la qual cosa és imprescindible el treball previ del material de cerca.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|