Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre l'ús de mesures de contenció
Conèixer les bases jurídiques que regulen aspectes relacionats amb la mort
| | A2 |
Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
| | A8 |
Comprendre els processos associats a situacions per problemes / malalties en la salut mental al llarg del cicle vital
Valora l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
| | A9 |
Conèixer formes de cura que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Considerar des de la perspectiva de la cura el suport al pacient i a la família
| | A15 |
Considerar els significats de la mort i el morir i la seva atenció tenint en compte la cultura, la societat i la persona
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
| | A21 |
Identificar les habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Vivències malaltia mental i entorns de cuidatge
|
Tema 1: Processos de salut i malaltia mental i situacions de cuidatge individual, familiar i comunitari.
Tema 2: Assitència psiquiàtrica.
Tema 3: Estigmatització, sofriment, conductes de risc d'agressió i autoagressió. Vivències de la malaltia mental.
Tema 4: La malaltia mental en les diferents etapes del desenvolupament.
Tema 5: Trastorns d'ansietat
Tema 6: Trastorns somatomorfos.
Tema 7: Trastorns dissociatius.
Tema 8: Transtorns de l'estat d'ànim.
Tema 9: Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics.
Tema 10: Transtorns de la personalitat.
Tema 11: El suïcidi.
Tema 12: Urgències psiquiàtriques.
Tema 13: Tipus d'intervenció en infermeria psiquiàtrica.
|
Unitat temàtica II:
La cura en el final de la vida
|
Tema 1: El significat i la dignificació del morir
Tema 2: Cures postmortem.
Tema 3: Dol i família
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
18 |
30 |
Seminaris |
|
18 |
27 |
45 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Pràctiques a laboratoris |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració |
Descripció |
Es realitzarà l'atenció personalitzada a l'alumnes sempre que ho requereixi, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques que es realitzin. |
15% |
Seminaris |
|
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals, reflexions aportacions,role-playing...en el desenvolupament de les sessions. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball de grup/o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. |
15% |
Proves mixtes |
|
Realització d’una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d’un cas pràctic.
El temari de la prova estarà relacionat amb tots els continguts de l'assignatura. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria Avaluació continuada: Per poder obtenir la nota final cal haver superat totes les parts segons el seu percentatge de puntuació. Cal assistir als tallers, seminaris (mínim 80% en cadascuna de les modalitats), la no assistència penalitzarà la nota final. Segona convocatòria En la segona convocatòria se seguiran els mateixos criteris. En cas de que l'alumne no hagi assistit als tallers i seminaris és dissenyaran les activitats que es considerin necessàries per l'aprenentatge. La nota que s'obtingui quedarà penalitzada per la falta d'assistència. El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà a l'aula prèviament. |
Bàsica |
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, ,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E, Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia, Última edició publicada,
FORNES, J., Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados,, Última edició publicada ,
JOHNSON, B.S., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
LÓPEZ IMEDIO, E., Enfermería en cuidados paliativos, Última edició publicada,
MORRISON, M., Fundamentos de Enfermería en Salud Mental, Última edició publicada ,
O'BRIEN PG, ET. AL, Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada,
Ministerio de Sanidad y Consumo., PLAN NACIONAL DE CUIDADOS PALIATIVOS , Última edició publicada ,
, , ,
RIGOL, A., UGALDE, M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada ,
SHIVES, LR., Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|