DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FARMACOLOGIA Codi 18204107
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
Adreça electrònica marta.romeu@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
mariaangela.vidal@urv.cat
miguel.querol@urv.cat
laura.canadell@urv.cat
mariaesther.julian@urv.cat
Professors/es
ROMEU FERRAN, MARTA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
VIDAL MIQUEL, MARIA ANGELA
QUEROL DE CÁRDENAS, MIGUEL
CANADELL VILARRASA, LAURA
JULIÁN ÁVILA, MARIA ESTHER
Web
Descripció general i informació rellevant La realització de la teràpia farmacològica té caràcter interdisciplinari, de manera que tots els professionals de la salut desenvolupin activitats complementàries amb tendència a millorar el rendiment del tractament farmacològic. Així, el professional d’infermeria per a poder ser eficaç, mitjançant l’ús dels coneixements i metodologia adequats, ha de plantejar-se uns objectius, activitats o adquisició d’habilitats relacionades amb aquest tema, com: • Administrar els fàrmacs segons les seves propietats. Seguir totes les observacions contingudes en la prescripció mèdica. • Valorar l’eficàcia del tractament, controlar les circumstàncies fisiològiques i fisiopatològiques que poden afectar-lo. • Valorar els senyals d’alarma indicatius de toxicitat lleu/greu. Posar en funcionament, si escau, els mecanismes d’urgències específics. • Analitzar les interaccions potencials clínicament significatives. • Prevenir la toxicitat del fàrmac per a incrementar la seguretat del pacient. Disminuir o alleujar les molèsties del tractament farmacològic; valorar i controlar les circumstàncies precipitants. • Informar al pacient, valorar els seus coneixements previs i el compliment del tractament prescrit.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Organitzar les pautes d'administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament i tenint en compte les necessitats del pacient.
 A14 Conèixer els principals conceptes de la farmacologia
Explicar els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments.
Conèixer les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària.
Identificar els diferents tipus d'interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs.
Qüestionar-se l'automedicació i la presa de consciència de quan suposa un risc pr a la salut.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Utilitzar i avaluar de forma crítica la informació sobre els medicaments.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS Tema 1-. Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac. Fonts d'obtenció dels medicaments. Concepte de Farmacocinètica i Biodisponibilitat.
Tema 2-. Farmacocinètica: vies d’administració.
Tema 3-. Farmacocinètica: absorció, distribució.
Tema 4-. Farmacocinètica: biotransformació i eliminació de fàrmacs.
Tema 5-. Farmacodinàmica: mecanisme d'acció dels fàrmacs, relació dosi-efecte.
Tema 6-. Reaccions adverses dels medicaments. Iatrogènia.
Tema 7.- Interaccions farmacològiques.
Tema 8-. Intoxicacions. Concepte d'abús, dependència, addicció i toxicitat dels fàrmacs.
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. Tema 9-. Fàrmacs simpaticomimètics. Fàrmacs simpaticolítics.
Tema 10-. Fàrmacs parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics. Placa Motriu: bloquejants neuromusculars.
UNITAT III. SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA Tema 11-. Relaxants musculars centrals. Benzodiacepines. Antiepilèptics.
Tema 12-. Antiparkinsonians. Psicofarmacologia: al·lucinògens. Noòtrops. Antidepressius. Antipsicòtics. Ansiolítics.
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR I LA INFLAMACIÓ Tema PA-. Fàrmacs anestèsics. Concepte d'anestèsia.
Tema 13 -. Tractament del dolor i la inflamació. Us en la utilització clínica.
Tema 14-. Tractament del dolor i la inflamació. Abús en la utilització clínica.
UNITAT V. FARMACS ANTIINFECIOSOS. Tema 15-. Aspectes generals en el tractament de les infeccions. Mecanismes d'acció dels antiinfecciosos i resistències bacterianes. Antibiòtics de reserva. Grups d’antiinfecciosos.
Tema PA.- Antisèptics i desinfectants.
Tema 16.- Antibiòtics Betalactàmics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 17.- Macròlids, Lincosamines i Glicopèptids: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 18.- Aminoglucòsids, Quinolones, i altres antibiòtics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema PA.- Antifúngics. Antiparasitaris. Quimioteràpia de la tuberculosi. Antivírics. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la SIDA.
UNITAT VI. FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI Tema PA-. Broncodilatadors. Antitussígens. Expectorants. Antihistamínics H1.
UNITAT VII. SISTEMA CARDIOVASCULAR Tema 19-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: Digoxina, IECA.
Tema 20-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: ARAII, antagonistres del calci.
Tema 21-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: nitrats.
Tema 22.- Fàrmacs utilitzats en el tractament de la coagulació.
UNITAT VIII. FÀRMACS RELACIONATS AMB L'EQUILIBRI HIDROSALI Tema PA-. Hidroelectroteràpia. Nutrició enteral i parenteral
Tema PA-. Diürètics.
UNITAT IX. FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU Tema PA-. Fàrmacs utilitzats en la malaltia ulcerosa.
Tema PA-. Fàrmacs antiemètics. Farmacologia de la secreció biliar.
Tema PA-. Fàrmacs antidiarreics. Fàrmacs en el tractament del restrenyiment o constipació.
UNITAT X. FARMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIO DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC. Tema 23-. Hormones hipofisàries i hipotalàmiques: Generalitats.
Tema 24-. Adenohipòfisi, Neurohipòfisis. Hormona del creixement, Hormones tiroïdals.
Tema 25-. Hormones de l'escorça suprarenal: glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 26-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals.
Tema 27-. Antidiabètics: insulina, hipoglucemiants orals.
Tema 28-. Antigotosos. Antiateromatosos.
Tema 29-. Metabolisme del calci i del fòsfor.
Tema 30-. Fàrmacs antianèmics.
UNITAT XI. QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÀSTICA Tema Taller-. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics.
DEBATS (PREGUNTES APLICATIVES (PA)) Debat 1-. Infeccions. SIDA. Fàrmacs anestèsics.
Debat 2-. Unitat VIII, tema antiemetics, antidiarreics, laxants.
Debat 3-. HTA, coagulació, diabetes, antigotosos .
Debat 4-. Digestiu (ulcera), respiratori.
Tallers Taller 1-. Fons d’informació
Taller 2-. Formes farmacèutiques i administració de medicaments
Taller 3-. Maneig de citostàtics.
Taller 4-. Dosificació
sessions de Cas clínic Integra: Informació medicaments. Adherència al tractament. Pla terapèutic. Informació al malalt/cuidador. Educació a la població. Continguts teòrics de l’assignatura.
4 sessions:
1. Presentació i cerca d’informació (informàtica).
2. Indicacions i possibles interaccions i reaccions adverses més rellevants.
3. Pla terapèutic del cas clínic.
4. Resolució del cas clínic. Explicació al pacient i educació sanitària.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A14
30 45 75
Pràctiques a laboratoris
A9
A14
B2
C3
6 4.5 10.5
Debats
A14
C3
8 16 24
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A9
B2
C3
2 0.5 2.5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A9
A14
B2
C3
C4
8 24 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A14
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris).
Sessió Magistral Sessions magistrals, proporcionant-li a l’alumne els esquemes, preguntes aplicatives i bibliografia en l’espai del moodle.
Pràctiques a laboratoris 3 tallers en grups reduïts sobre:
- formes farmaceutiques i administració de medicaments
- normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació
- càlculs de dosificació
Treball en grup de 20 alumnes
Avaluació a l'aula, assistència obligatòria
Debats Debats: Sessions de seminaris, per la discussió de preguntes aplicatives en grup reduït, algunes unitats treballades exclusivament amb aquesta metodologia. Treball en grups de 20 alumnes.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessió sobre fonts d'informació a l'aula d'informàtica amb supòsits pràctics.
Assistència obligatòria
Supòsits pràctics/ estudi de casos Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 alumnes.
Cada alumne del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes.
Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Exposició oral del cas clínic
Assistència obligatòria

Atenció personalitzada
Descripció
Presencials: Els dies de classe magistral al finalitzar la classe. Totes les tardes de dilluns a dijous de 15 a 17 h a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut. En tot cas, altres hores de consulta seran a convenir. Virtuals: A través del moodle o correu electrònic. Fòrum obert de dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A9
A14
B2
C3
S'avaluarà durant les sessions presencials de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria
15
Debats
A14
C3
En els seminaris de les preguntes aplicatives s'avaluarà l’assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels alumnes a les preguntes del debat conegudes i altres de noves.
Aquesta nota serà conjuntament a la prova tipus test el que permetrà aprovar el bloc de coneixements per l'avaluació continuada
10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A9
B2
C3
S'avaluara la participació del estudiant i la resolució del suposit pràctic plantejat.
Assistència obligatòria
2,5
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A9
A14
B2
C3
C4
L'estudiant serà avaluat durant les sessions presencials:
- sessió d'informació dels medicaments i dosificació
- sessió pla terapèutic
- exposició del cas
i també s'avalarà el treball presentat per escrit de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria
30
Proves objectives de tipus test
A14
Continguts teòrics:
Desenvolupament de dues proves amb 40 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 3,5 sobre una puntuació de 10 en cada prova per fer promig amb les altres notes. En aquest cas l'alumne obtindrà una nota final d'aprovat 5. Si vol tenir mes nota haurà de presentar-se a la segona convocatòria a les proves tipus test
40
Altres  

Qüestionari moodle sobre dosificació

2,5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota de la pràctica és la suma del treball dels tallers (laboratori), aula d'informàtica, càlcul (moodle) i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La falta no justificada en el blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'alumne aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5. La nota de coneixments (teoria) serà la suma de les dues proves més les notes dels 4 debats. L'alumne aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5. La part que no aprovi haurà de presentar-se a un examen a la segona convocatòria on haurà de tenir una nota mitjanan de 5 per superar la segona convocatòria.

Si un alumne ha aprovat però amb una nota de l'examen tipus test entre 3,5 i 5 però que la mitjana li surt aprovada, sols obtindrà a la nota final un aprovat 5


Fonts d'informació

Bàsica

Farmacología humana. Barcelona: Elsevier Masson; última edició disponible.

Farmacología en enfermería. Madrid etc.: Elsevier; última edició disponible.

Farmacología para enfermería: Un enfoque fisiopatológico. Adams, Michael; Holland, Norman. Pearson. Última edició disponible.

Introducción a la farmacología. Hitner, Henry. Mc Graw Hill. Última edició disponible.

Complementària
  • J.M. Mosquera i col·l. Farmacología para enfermería. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill.
  • M Taylor, PJW Reide. Lo esencial en Farmacología. Cursos de Crash de Mosby. Harcourt Brace,
  • E Pacheco. Enfermería. Farmacología práctica de enfermería. Serie de Manuales de enfermería. Masson.
  • DJ Birkett. Farmacocinética fácil. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent