DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Codi 18204109
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Adreça electrònica mariajosepa.salmeron@urv.cat
mariajesus.aguaron@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
mcarme.nogues@urv.cat
carme.vives@urv.cat
Professors/es
SALMERON GASCON, MARIA JOSEFA
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
TIÓ MOLIST, CARMEN
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
VIVES RALATS, CARMEN
Web http://virtudes.rodero@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en el àmbit de les pràctiques clíniques, per ajudar als pacients i familia en les necessitat humanes bàsiques des de la perspectiva de la promoció i prevenció de la salut, orientant el cuidatge a la qualitat de vida des de la perspectiva subjectiva de la persona i la perspectiva objetiva professional

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
 A9 Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
 A11 Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
 A12 Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
 A13 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B7 Aprofundir en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que té com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria, a la persona al llarg del cicle vital.

Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.

Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.

Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi en el confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.


1.- Estades de tres setmanes de pràctiques clíniques en Institucions Sanitàries: hospitals, soci-sanitaris, geriàtrics
2.- Sessions clíniques amb la professora tutora, per seguiment del portafolis de l'estudiant

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A9
1 1 2
Pràctiques clíniques
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
32 30 62
Atenció personalitzada
A11
A12
B1
3 4 7
 
Proves pràctiques
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la matèria d'Infermeria Bàsica, s'han realitzat tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en la aplicació de cuidatges bàsics.
Explicació: de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional, així com el pérfil de les persones i les seves famílies que l'estudiant a de tenir cura.
Presentació del tutor/a de práctiques,
Lliurament i explicació de la documentació de treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia de preparació i exposició de les sessions clíniques
Pràctiques clíniques • Pràctiques Clíniques: (60 hores) Es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curso.

• En el procés d’aprenentatge de l’ assignatura Introducció a les pràctiques clíniques, l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, la gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.

Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.

Treball autònom autoritzat per el professor/a d’universitat: recerca i estudi de documentació, maneig vademécum, elaboració memòria/ portafolis: (15 hores) Portafolis que inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques. Presentació al grup el treball realitzat per l’alumne per la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.


Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura Introducció a les pràctiques cliniques, l'estudiant te assignat un tutor/infermer/a de la institució, que realitza la tutoritzacio individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràtiques, guiant a l'alumne en el seu aprenentatge en l'aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l'observació, vigiláncia i la reflexió en acció. Aixi como en actituts de relació d'ajuda, interrelació i integració del equip professional

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
.

Se realitzarà avaluació continua mitjançant:
• Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
• Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi.
80%
Atenció personalitzada
A11
A12
B1
Responsabilitat, serietat i compliment de la realització dels treballs pactats i l’assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a las suggeriments.
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993

Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000

Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen

: 1993

Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990

Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995

García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM. Enfemeria del anciano. Ed. DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005
 
Altres comentaris
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent