DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) INTRODUCCIÓN A LAS PRÁCTICAS CLÍNICAS Código 18204109
Titulación
Grau d'Infermeria (2009)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primer Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Correo-e mariajosepa.salmeron@urv.cat
mariajesus.aguaron@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
virtudes.rodero@urv.cat
africa.fortes@urv.cat
mcarme.nogues@urv.cat
carme.vives@urv.cat
Profesores/as
SALMERON GASCON, MARIA JOSEFA
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
TIÓ MOLIST, CARMEN
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
VIVES RALATS, CARMEN
Web http://virtudes.rodero@urv.cat
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en el àmbit de les pràctiques clíniques, per ajudar als pacients i familia en les necessitat humanes bàsiques des de la perspectiva de la promoció i prevenció de la salut, orientant el cuidatge a la qualitat de vida des de la perspectiva subjectiva de la persona i la perspectiva objetiva professional

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando dotes de innovación
 B7 Sensibilización en temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
 A9 Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
 A11 Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
 A12 Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
 A13 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B7 Aprofundir en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que té com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria, a la persona al llarg del cicle vital.

Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.

Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.

Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi en el confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.


1.- Estades de tres setmanes de pràctiques clíniques en Institucions Sanitàries: hospitals, soci-sanitaris, geriàtrics
2.- Sessions clíniques amb la professora tutora, per seguiment del portafolis de l'estudiant

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A4
A9
1 1 2
Prácticas clínicas
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
32 30 62
Atención personalizada
A11
A12
B1
3 4 7
 
Pruebas prácticas
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias En la matèria d'Infermeria Bàsica, s'han realitzat tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en la aplicació de cuidatges bàsics.
Explicació: de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional, així com el pérfil de les persones i les seves famílies que l'estudiant a de tenir cura.
Presentació del tutor/a de práctiques,
Lliurament i explicació de la documentació de treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia de preparació i exposició de les sessions clíniques
Prácticas clínicas • Pràctiques Clíniques: (60 hores) Es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curso.

• En el procés d’aprenentatge de l’ assignatura Introducció a les pràctiques clíniques, l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, la gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.

Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.

Treball autònom autoritzat per el professor/a d’universitat: recerca i estudi de documentació, maneig vademécum, elaboració memòria/ portafolis: (15 hores) Portafolis que inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques. Presentació al grup el treball realitzat per l’alumne per la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.


Atención personalizada
descripción
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura Introducció a les pràctiques cliniques, l'estudiant te assignat un tutor/infermer/a de la institució, que realitza la tutoritzacio individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràtiques, guiant a l'alumne en el seu aprenentatge en l'aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l'observació, vigiláncia i la reflexió en acció. Aixi como en actituts de relació d'ajuda, interrelació i integració del equip professional

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas clínicas
A4
A9
A11
A12
A13
B1
B3
B7
.

Se realitzarà avaluació continua mitjançant:
• Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
• Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi.
80%
Atención personalizada
A11
A12
B1
Responsabilitat, serietat i compliment de la realització dels treballs pactats i l’assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a las suggeriments.
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica

Bibliografía

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993

Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000

Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen

: 1993

Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990

Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995

García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM. Enfemeria del anciano. Ed. DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Complementária

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18204004
ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18204101
ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18204001
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18204009
FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18204005

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18204004
ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18204101
ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18204001
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18204009
FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18204005

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18204004
ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18204101
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18204009
FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18204005
 
Otros comentarios
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.