Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
| B3 |
Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando dotes de innovación |
| B7 |
Sensibilización en temas medioambientales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A9 |
Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
| | A11 |
Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
| | A12 |
Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
| | A13 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B7 |
Aprofundir en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que té com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria, a la persona al llarg del cicle vital.
Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.
Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi en el confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.
|
1.- Estades de tres setmanes de pràctiques clíniques en Institucions Sanitàries: hospitals, soci-sanitaris, geriàtrics
2.- Sessions clíniques amb la professora tutora, per seguiment del portafolis de l'estudiant |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
1 |
2 |
Prácticas clínicas |
|
32 |
30 |
62 |
Atención personalizada |
|
3 |
4 |
7 |
|
Pruebas prácticas |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
En la matèria d'Infermeria Bàsica, s'han realitzat tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en la aplicació de cuidatges bàsics.
Explicació: de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional, així com el pérfil de les persones i les seves famílies que l'estudiant a de tenir cura.
Presentació del tutor/a de práctiques,
Lliurament i explicació de la documentació de treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia de preparació i exposició de les sessions clíniques |
Prácticas clínicas |
• Pràctiques Clíniques: (60 hores) Es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curso.
• En el procés d’aprenentatge de l’ assignatura Introducció a les pràctiques clíniques, l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, la gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
Treball autònom autoritzat per el professor/a d’universitat: recerca i estudi de documentació, maneig vademécum, elaboració memòria/ portafolis: (15 hores) Portafolis que inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques. Presentació al grup el treball realitzat per l’alumne per la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.
|
descripción |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura Introducció a les pràctiques cliniques, l'estudiant te assignat un tutor/infermer/a de la institució, que realitza la tutoritzacio individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràtiques, guiant a l'alumne en el seu aprenentatge en l'aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l'observació, vigiláncia i la reflexió en acció. Aixi como en actituts de relació d'ajuda, interrelació i integració del equip professional
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Prácticas clínicas |
|
.
Se realitzarà avaluació continua mitjançant:
• Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
• Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi.
|
80% |
Atención personalizada |
|
Responsabilitat, serietat i compliment de la realització dels treballs pactats i l’assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a las suggeriments.
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
|
20% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
|
Básica |
|
Bibliografía Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001 Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993 Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000 Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen : 1993 Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990 Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995 García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM. Enfemeria del anciano. Ed. DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007 Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993 Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002 Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008 Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005 Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998 |
Complementária |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18204004 | ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18204101 | ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18204001 | ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18204009 | FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18204005 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18204004 | ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18204101 | ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO/18204001 | ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18204009 | FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18204005 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
BIOLOGÍA Y MICROBIOLOGÍA/18204004 | ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18204101 | ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA/18204009 | FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18204005 |
|
|
Otros comentarios |
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|