DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES COMUNITÀRIES I Codi 18204111
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
Adreça electrònica aurora.reina@urv.cat
montserrat.boque@urv.cat
mariadolores.cid@urv.cat
mrosa.aparicio@urv.cat
mariaamalia.morro@urv.cat
elena.abello@urv.cat
mariaamaya.moron@urv.cat
yolanda.vasco@urv.cat
silvia.lopez@urv.cat
genoveva.piza@urv.cat
Professors/es
REINA CÓRDOBA, AURORA
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
CID BUERA, MARÍA DOLORES
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
MORRO GRAU, MARIA AMÀLIA
ABELLO RILEY, ELENA
MORON UGALDE, MARIA AMAYA
VASCO RODRIGUEZ, YOLANDA
LÓPEZ REYES, SILVIA
PIZÀ GODALL, GENOVEVA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de les persones, la família i la Comunitat. L’atenció primària ha de ser integral per a cobrir les necessitats sanitàries de les comunitats. Per tant, el Centre d’atenció Primària ha de donar resposta a aquestes necessitats. L’assignatura pretén que l’alumne mitjançant les estades als diferents centres pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i capacitant-se per mobilitzar recursos que li permetin analitzar i comprendre i aplicar cuidatges en qualsevol situació i en els diferents contextos; consulta, domicili i comunitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica, reconeix i analitza els valors ètics i legals en el context de la infermeria comunitària
Reconeix la sensibilitat cap a un mateix i els demés com a principi ètic fonamental de cures en la relació amb les persones
 A2 S'involucra en el cuidar segons la situació particular de la persona i els principis de cura humana
 A3 Explora intervencions que promouen el coneixement del pacient sobre la salut, benestar i confort del pacient i família
 A4 Identifica les funcions que implica el rol professional a la infermeria comunitària
Desenvolupa el sentit de responsabilitat i s'involucra en el mode de fer les coses
Desenvolupa el sentit de solidaritat i l'actitud cooperativa
 A8 Reconeix i interpreta en les persones senyals normals o canviants de salut relacionant-los amb el procés de malaltia que està vivint la persona
Aplica valoracions sistemàtiques d'hàbits i estils de vida i problemes de salut
 A9 Explora com afecta la malaltia i l'entorn del domicili a la qualitat de vida de la persona i família
 A10 Desenvolupa la capacitat de seleccionar la informació adequada a les necessitats de les persones i família
 A11 Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que fan les coses
 A13 En el seu procedir utilitza criteris que germanitzen la màxima seguretat per les persones que el reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A14 Coneix els fàrmacs d'ús habitual en l'àmbit de la pràctica comunitària
Treballa els components de les cures que porten a administrar fàrmacs de manera segura
Relaciona la teràpia nutricional amb la situació clínica del pacient i es planteja el mode d'adequar-la a la persona
 A19 Coneix les guies de pràctica clínica i es planteja el mode en que s'utilitzen com recurs de seguretat i recolzament de bones pràctiques
 A21 Desenvolupa la capacitat de parlar de manera tolerant
 A23 Desenvolupa habilitats d'escolta i empatia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn i qüestiona els models teòrics i indaga en nous coneixements
 B6 Desenvolupa la capacitat de transmetre idees amb convicció i seguretat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Definir la comunitat geografica i la població on presta els seus serveis. Identificar les necessitats sanitàries de la comunitat on realitza les pràctiques. Quins són els objectius del centre enfront de la comunitat. Quin es el rol de la infermera en l’atenció primària.

Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences... Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia. Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir la informació necessària per a la continuïtat de les cures.

Els programes de salut i les activitats d’educació sanitària que el centre lidera. Realitza valoracions seguin guies de practica clínica.

Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en la consulta o domicili, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; Identificar els processos i procediments associats amb el risc d’infecció i implementació d’estratègies per reduir el risc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A13
A14
A19
A21
A23
B1
B6
175 0 175
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A13
A14
A19
A21
A23
B1
B6
1 31 32
Sessions clíniques
A1
A4
A8
A10
A14
B1
B6
15 0 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del Programa als alumnes, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i dels tutors.
Pràctiques clíniques Estada de Pràctiques:
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora.
L’aprenentatge en el diferents centres d’Atenció Primària, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges tant personals com grupals
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l’aprenentatge de les practiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. El portafoli està supervisat per la professora.
Sessions clíniques Es realitzen sessions cíniques. Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica i clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atenció personalitzada L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques.

Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques complimentat al seu tutor acadèmic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A13
A14
A19
A21
A23
B1
B6
La tutor/a de pràctiques valorarà a través una avaluació continuada i progressiva de la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’observació directa. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge. 60%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A3
A4
A8
A9
A10
A11
A13
A14
A19
A21
A23
B1
B6
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. 30%
Sessions clíniques
A1
A4
A8
A10
A14
B1
B6
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de manera continuada. A meitat de període es farà una avaluació formativa s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. Un cop finalitzat el període es farà una autoavaluació, avaluació per el professor i el tutor. La qualificació final es realitzarà mitjançant un informe realitzat per la professora que tindrà com guia l' instrument d' avaluació.

Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria, si les suspens et queden per el pròxim curs. En cas de que per algun incident imprevist, com malaltia... es recuperaran els dies que falten.


Fonts d'informació

Bàsica

fisterra.com: Atención primaria en la red.  Directorio de guia clinicas en Español [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a: http://www.fisterra.com/recursos_web/castellano/c_guias_clinicas.asp#Medicina%20Preventiva

 

Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M. Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria. [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a: http://www.elsevier.es/en/node/2001503

 

Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guies de practica clínica. [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a:

http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2094/index.html

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent