Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A6 |
Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A24 |
Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reflexiona sobre l’ètica de tenir cura en situacions particulars de la pràctica
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
| | A2 |
Relaciona la situació de salut- malaltia amb el mode en que la persona ho viu i es planteja el tenir cura en base a aquella singularitat
Es qüestiona el mode d’implicació en les cures
| | A3 |
Realitza intervencions que promouen la salut pacient i família
| | A4 |
Desenvolupa el sentit de responsabilitat i s'involucra en el mode de fer les coses
Desenvolupa el sentit de solidaritat i l'actitud cooperativa
Identifica en les seves activitats les funcions que implica el rol professional en la infermeria hospitalària
| | A6 |
Es planteja quines són les seves necessitats formatives
Proposa compromisos per assolir aquestes necessitats formatives
| | A9 |
Analitza com afecta la malaltia i l’entorn hospitalari a la qualitat de vida i satisfacció de las necessitats bàsiques com persona i com família
Preveu les necessitats de cura, com dur-les a terme i el mode d’avaluar-les
| | A11 |
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que fan les coses
| | A12 |
En les seves actuacions es preocupa per mantenir la dignitat i confidencialitat i per protegir la privacitat, intimitat, del pacient i família
S’involucra en afavorir que els pacients i famílies obtinguin el que necessiten per poder mantenir la capacitat de decisió tenint en compte la seva situació
| | A13 |
Aplicar procediments relacionats amb l'àmbit assistencial de la pràctica utilitzant criteris que garanteixen la màxima seguretat per a les persones que ho reben, per a ells mateixos i a nivell medi ambiental.
| | A14 |
Utilitza els fàrmacs tenint en compte les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d’administració
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
| | A15 |
Identificar en els pacients els signes i símptomes associades a la seva situació de malaltia
Valorar signes i símptomes associades al dolor , incapacitat i mort
Desenvolupar la sensibilitat cap el sofriment de l’altre: Analitza les situacions en les que interpretes que connectes amb un sofriment; explora diferències entre la pròpia emoció i la de l’altre
| | A19 |
Coneix les guies de pràctica clínica i es planteja el mode en que s'utilitzen com recurs de seguretat i recolzament de bones pràctiques
| | A21 |
Desenvolupa la capacitat de parlar de manera tolerant
Pren la paraula amb grup amb facilitat, transmet convicció i seguretat i adaptar el discurs a les situacions
| | A22 |
En el seu procedir té en compte que l’expressió i el control emocional es deuen adequar a l’àmbit i situació
Es planteja el seu mode de procedir davant les emocions dels altres i allò adequat de la seva pràctica
| | A24 |
Utilitza l’eina informàtica d’ús en el context de la pràctica
Es planteja l’adequació del sistema en la comunicació de les cures
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
| | B2 |
Utilitzar la seva experiència i criteri per analitzar les causes d’ un problema i construir una solució més eficient i eficaç
| | B4 |
Es planteja i pren decisions per desenvolupar la capacitat per l’autodisciplina, l’autoavaluació i la confiança en si mateix per treballar de forma independent i per iniciativa pròpia
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
- El compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacita per treballar en equip de manera tolerant.
-Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat i actitut cooperativa en el grup d’iguals.
- La sensibilitat envers un mateix i cap a altres: Presència, empatia, acceptació, congruència, proximitat, escolta, compromís ètic
|
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva.
Cerca d'evidències científiques que donin suport a les situacions de salut- malatia de les persones atesses i el tractaments.
|
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Es treballa la capacitat de conèixer al pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i família. La família com part involucrada i activa en el procés de salut-malaltia.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Identifiquen alteracions que poden comprometre la salut i saben actuar en conseqüència.
Ajuden a la persona a identificar les seves capacitats i potencials que li permeten millorar el seu estat de salut o adaptar-se a la nova situació.
Respecte per les persones: intimitat, dignitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
170 |
0 |
170 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
32 |
33 |
Seminaris |
|
10 |
4 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors
|
Pràctiques clíniques |
ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 6 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora. L'alumne haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral als malats que li siguin assignats.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenetatge pràctic.
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, i fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesi. |
Seminaris |
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. |
Atenció personalitzada |
L'alumne tindrà assignat un infermer/a tutor/a que li acompanyarà i guiarà al llarg de les seves pràctiques clíniques.
Així mateix el professor/a acadèmic assignat, donarà suport a l'estudiant per arribar a aconseguir els objectius marcats
|
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix la posició de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques complimentat al seu tutor acadèmic al menys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacte amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball.
El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del tutor i professor de les pràctiques, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que servirà per orientar l’alumne en l'evolució del seu aprenentatge. Identificant els punts forts i els aspectes a reforçar |
60% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi |
20% |
Seminaris |
|
La asistencia als seminarís es obligatòria.
S'avaluarà l’actitut, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l' autoavaluació de l'alumne, la del tutor i el professor acadèmic de les pràctiques. A meitat de període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en la avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder realitzar la nota ponderada Resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats. |
Bàsica |
Lewis S M , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , , Elsevier , última edició disponible
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas, Mc Graw-Hill/Interamericana, última edició disponible
Benner Patricia & Wrubel Judith, The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , Califòrnia: Prentice Hall , 1989
Acebedo, S et all, PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, Publicacions URV, 2010
Medina J.L, La Pedagogía Del Cuidado: Saberes Y Prácticas En La Formación Universitaria De Enfermeria, Alertes.Barcelona , 1989
Watson J,, Le Caring: philosophie et science des soins infirmiers , Paris:Éditions Seli Arslan , 1998
Chalifour, Jacques, LA RELACION DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holísitica y humanista, SG Editores , última edició disponible
|
|
Complementària |
, , ,
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana tenir superades las assignatures: Introducció a les pràctiques clíniques i Pràctiques clíniques I |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|