DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GESTIÓ I EXPERIÈNCIA ORGANITZATIVA Codi 18204115
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Adreça electrònica mcarme.nogues@urv.cat
Professors/es
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'analitzen els elements bàsics pel desenvolupament del treball de la infermera, de les unitats d'infermeria, dels centres i les seves relacions. L'objectiu de tots serà la bona organització, la seguretat, l'eficiència i la flexibilitat. També aportarà experiències i coneixements per que l'alumne pugui ser més conscient de la seva influència en la rendibilitat de tots els recursos que s'esmerçen en l'àrea de la salut

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Comprèn l'estructura del procés administratiu i la seva aplicació en el treball, agafant consciència de la metodologia del procés
 A25 Adquireix una visió global de la gestió de persones en un entorn canviant
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en equip
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip
 A26 Coneix i sap quan aplicar els components que afavoreixen el funcionament d'un equip, el desenvolupament del treball
 A27 Reconeix els processos que promouen la qualitat en el treball i pren consciència de la seva responsabilitat en ells
 A29 Identifica els elements que configuren l'organització i repercuteixen en el finançament sanitari
Identifica els elements de política sanitària, de filosofia i cultura institucional que configuren el model de gestió a nivell hospitalari i extrahospitalari, diferenciant els productes sanitaris
Diferencia els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica

I-Infermeria, gestió i entorn


Conceptes introductoris
II- Evolució del treball i de les organitzacions . Abans i després de la Revolució Industrial
. Principals tendències i teories administratives
. Procés administratiu
III- Context social, econòmic, polític i sanitari . Factors de canvi i la seva repercusió
. Sistemes de salut i la seva financiació
. Política sanitària a Catalunya
. Provisió econòmica
IV- Planificació i organització del treball i dels recursos . Organització del treball
. Treball en equip
. Recursos materials, financers i tècnics
V- Gestió de persones . Mètodes de selecció i provisió
. Elements més importants en la gestió de persones
. Delegació
. Prendre decissions, resoldre problemes
. Necessitats de les infermeres
VI- Processos de canvi i millora . Gestió del canvi
. Garantia de qualitat
. Marketing intern i extern
. Investigació
. Eficiència en el treball

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A25
A26
A27
A29
C6
40 40 80
Seminaris
A4
A25
A26
A27
A29
C6
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A25
A26
A27
A29
C6
14 13 27
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura, programa, cronograma i avaluació
Conèixer expectatives dels alumnes
Sessió Magistral Classe expositiva o magistral, acompanyada de material didàctic, exemples o problemes. Demanant al grup exemples, opinions i experiències viscudes a les pràctiques. Contestant dubtes i preguntes
Seminaris Es treballaran deu temes del programa amb metodologia participativa i amb més profunditat.
Els alumnes treballaran en grups petits i exposaran els resultats a l'aula.
Es valorarà l'assistència i la participació
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació del contingut teòric corresponent a la pràctica clínica a través d'exemples i situacions reals viscudes

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne disposarà d'un horari d'atenció fixa i un altre a demanda per la orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A4
A25
A26
A27
A29
C6
Prova objectiva tipus test 60%
Seminaris
A4
A25
A26
A27
A29
C6
Presentació dels treballs elaborats en grup, seguint les indicacions del pla de treball.
Assistència obligatòria. Els alumnes que no assisteixin a algún dels deu seminaris podran optar a ampliar l'exàmen de la prova objectiva
40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A25
A26
A27
A29
C6
Seran avaluats en la prova objectiva i/o en els seminaris El pes d'aquesta avaluació està inclós dins del 60% i 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: es realitzarà una prova objectiva tipus test per els alumnes que no hagin superat la prova objectiva de la primera convocatòria.
Segona convocatòria: els alumnes que no hagin superat els seminaris, realitzaran un treball individual amb els continguts dels seminaris corresponents.


Fonts d'informació

Bàsica Ayuso, D Grande, RF, La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias, Madrid Díaz de Santos, 2006
Balderas, Mª L, Administración de los servicios de enfermeria, Mèxico Mc Graw Hill, 2005
Gallego, DJ Ongallo, C, Conocimiento y gestión, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 2004
Gillies, DA, Gestión de enfermeria, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 1994
Hellriegel-Jackson- Slocum, Administración, un enfoque basado en competencias, 9ª ed. México Thomson- Learning, 2002
La Mónica, EL, Dirección y administración en enfermeria. Un enfoque pràctico, Barcelona Mosby-Doyma, 1994
Marriner, A, Guía de gestión y dirección de enfermeria, 6ª ed. Madrid Harcourt SA, 2001
Miller, G, Cómo decidir mejor y más rápido, Barcelona Deusto, 2005
Mompart, Mª P Durán, M, Administración y gestión, Madrid DAE SL, 2001
Ponti, F Ferrer, JM, Si funciona, cámbialo. Como innovar sin morir en el intento, Barcelona Gestión 2000, 2010
Robbins, S Coulter, M, Administración, 5ª edi. México Prentice Hall Hispanoamericana, 1996

Complementària

L'alumne disposará de bibliografia específica per temes

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent