DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES Codi 18204116
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>L’assignatura infermeria en situacions crítiques és de caràcter teòric-pràctic i té com a propòsit preparar als estudiants en l’atenció d’infermeria en situació crítica; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d’afrontament i les necessitats d’atenció per el manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida. </div>
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques i la seva prevalencia en les diferents etapes del cicle vital.

Problemes de salut que comporten situacions de risc de vida i/o necessitat de cuidatges crítics. Situacions i reflexions sobre la limitació de l’esforç terapèutic. Maneig farmacològic. Unitats de cures crítiques i Tecnologia.
Unitat temàtica II: L’adult en situació crítica i entorns de cuidatge Processos de malaltia i risc vital en el adult. Prevenció, valoració i tractament en: El pacient politraumatitzat. TCE. La persona en coma. La persona amb una lesió medul•lar. El gran cremat. Trasplantaments. Situacions d’urgència i emergència. Shock. Fallo multiorgànic. Control de la infecció. Control de símptomes y monitorizació. El pacient amb suport ventilatòri. Intoxicació i autolisi. Comunicació i afrontament del estrès pacient- família - professional. Confort i humanització dels entorns assistèncials tecnològics.
Unitat temàtica III: El nen en situació crítica i entorns de cuidatge Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d’urgència i emergència. L’escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família y hospitalització en UCIP. Mesures terapèutiques en el nen crític. Els efectes de la malaltia.
Unitat temàtica IV: La vida i el cuidatge després del procés crític Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. La adquisició de noves habilitats. La sexualitat. Reestructuració de rols. Vida laboral y social. Aspectes legals i ètics en la gestió de canvis. La generació d’entorns de cuidatges.

Atenció personalitzada
Descripció
Donat que questa assignatura es troba en situació de només examen, ja que pertany a un Pla d’Estudis en extinció, ell professor atendrà aquelles consultes que estiguin relacionades amb les proves d'avaluació de l'assignatura
A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En tractar-se d'un Pla d'estudis en procés d'extinció, l'avaluació es farà mitjançant la prova final: examen i /o les activitats d'avaluació que el professor consideri oportunes.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativaacadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença dedispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de lesproves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual ielectrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoatmitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-sesituacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponentexpedient disciplinari


Fonts d'informació
Bàsica Fernández Ayuso D., Cuidado integral del paciente crítico:de la extrahospitalaria a la UCI. , Elsevier, Barcelona 2008.
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto, DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid 2007.
Concepció Fuentes i Pumerola, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona 2010
García Fernández F.P., Soldevilla Agreda J.J.; Torra i Bou J.E. , Atención integral de las heridas crónicas, Fundación Sergio Juán Jordan, Madrid 2016

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent