DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN UNITATS DE PSIQUIATRIA I DE SALUT MENTAL Codi 18204117
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Web http://mdolors.burjales@urv.cat
Descripció general i informació rellevant <div> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. <br /></div><div><br /></div><div> Les pràctiques clíniques en unitats de psiquiatria i de salut mental, tenent com a objectiu que l'alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de la persona, familia i comunitat en problemes de salut mental. La relació terapèutica és l'instrument bàsic en el rol de la infermera de salut mental. L'assignatura pretèn que l'alumne pugui còneixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i capacitar-se per poder donar resposta, adquirirn habilitats d'observació, comunicació i gestió emocional. </div>
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A15 Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
 A22.3 Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A8.1 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextes d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A8.2 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A8.3 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A10 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A15 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A17.5 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A22.3 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A23.2 Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural. Rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari.Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat i actitut cooperativa en el grup d’iguals.

Desenvolupament del compromìs ètic, sensibilitat, escolta i empatia.

Sensibilitat envers un mateix i cap a altres: Presència, empatia, acceptació, congruència, proximitat, escolta, compromís ètic.

EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. Processos de salut-malaltia mental i satisfacció de les necessitats bàsiques en l'àmbit personal, familiar i comunitari.

La Relació Terapèutica i comunicació.

Impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família.

Programes de promoció i prevenció de la salut mental.

Protocols i guies de pràctica clínica en salut mental
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser. Identificar les activitats i/o intervencions terapèutiques que porta a terme la infermera de salut mental i/o els diferents membres de l'equip multidisciplinar.

Habilitats de comunicació, observació i valoració de la persona amb problemes de salut mental analitzant les pròpies acituds.

Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort.

Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences...

Respecte per les persones: intimitat, dignitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
200 0 200
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8.1
A10
A17.5
A22.3
CT7
0 4 4
Sessions clíniques
A4
A8.1
A10
A15
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
0 7 7
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori on s’explicarà el desenvolupament de les pràctiques: el programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació, normativa i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Pràctiques clíniques Estada de pràctiques:
Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana amb l'horari preestablert i/o segons s'acordi amb la unitat per afavorir l'aprenentatge de l'alumne.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenetatge pràctic.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on l'estudiant recopilia i organtiza els docuemnts i evidències que mostren la seva evoluació, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. Principalement s'utilitzarà l'espai moodle.
Sessions clíniques Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atenció personalitzada En el procès d'aprenentatge de l'assingatura l’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques que guiaran a l'estudiant en el seu aprenentatge, tant en l'aplicació de procediments, observació, en la vigilància, en la reflexió en acció, com en les acitutuds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors faran el seguiment de les pràctiques efectuades i participaran en l'avaluació de l’ estudiant tenint en compte els objectius plantejats. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on les realitzarà.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de l'assignatura amb l'observació directa i l'aplicació d'un instrument de valoració que mesuri coneixemnts, habilitats i acituds.
A meitat del cicle de pràctiques l’alumne rebrà una avaluació qualitativa i farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge

La nota final de les pràctiques clíniques es distribuirà segons les següents proporcions:

60% Avaluació tutor/a pràctiques segons informe dels professionals del centre
10% Avaluació professor/a universitat: sessions i seminaris
25% Avaluació professor/a universitat: portafolis
5% Autoavaluació i/o enquesta de l'assignatura

100%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8.1
A10
A17.5
A22.3
CT7
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Totes les activitats són obligatories. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
Sessions clíniques
A4
A8.1
A10
A15
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
S'avaluarà l'assistència a les sessions, l'actitud, el grau de participació i de compartir informació,coneixements, experències i la capacitat de reflexió i tolerància davant dels suggeriments.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació del tutor i el professor acadèmic de les pràctiques, també es pot tenir en compte l'autoavaluació de l'alumne. A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius.

Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una avaluació del alumne mitjançant la guia d'avaluació.

La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana.

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del parlamento europeo y del consejo de 20 de Noviembre de 2013).

La segona convocatòria de pràctiques serà per als alumnes que no hagin assolit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de les actes.

El programa pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament.

Deguta a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviemant a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part del'estudiant". Els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E. , Clasificación de resultados de enfermeria (NOC)., Ultima edició disponible, Elsevier
Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E., Vinculos de NOC i NIC a NANDA-I y Diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento cr´tico y la calidad de los cuidados., Ultima edició disponible, Elsevier
Herman TH., NANDA Internacional. Diganósticos Enfermeros: Definiciones y clasificación-, Ultima edició disponible, Elsevier
Fornés Vives J, Carballal Balsa M.C., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. Guía práctica de valoración y estratégias de intervención., Ultima edició disponible, Editorial Médica Panamericana.
Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Ultima edició disponible, Masson
JOHNSON B.S., Enfermería de salud mental y psiquiatrica., Ultima edició disponible, McGraw-Hill
APA, AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA) , DSM. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Ultima edició disponible, Masson
SHIVES LR ,, Enfermeria psiquiátrica y de salud mental: Conceptos básicos, Ultima edició disponible, McGraw-Hill
Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. ,, Educación para la salud mental, Ultima edició disponible, FUDEN
Rodríguez Seoane, E., Enfermería en la rehabilitación de la enfermedad mental severa. Cuidados, atención y aspectos jurídicos., Ultima edició disponible, Ediciones Díaz de Santos
Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J., Evolución de los cuidados enfermeros en salud mental. Enfermería de salud mental y psiquátrica II, Ultima edició disponible, FUDEN
Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J., Recursos y programas para la salud menta, Ultima edició disponible, FUDEN
Granados Gómez, G. Sánchez Bujaldón, M. ,, Educación en salud mental, Ultima edició disponible, Wolters Kluwer
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. ,, Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Adicciones, Ultima edició disponible, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. ,, Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Patología dual, Ultima edició disponible, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. ,, Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno mental grave de larga evolución, Ultima edició disponible, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. ,, Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno psicótico, Ultima edició disponible, Elsevier

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent