DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ QUALITATIVA A INFERMERIA Codi 18204201
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica mariaantonia.martorell@urv.cat
francesc.valls@urv.cat
laia.ventura@urv.cat
Professors/es
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
VALLS FONAYET, FRANCESC
VENTURA GARCIA, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'introduirà als estudiants en la metodologia quantitativa i qualitativa d'investigació aplicada a les ciències de la infermeria. Els continguts són la base essencial necessària per poder plantejar i desenvolupar un projecte d'investigació en recerca infermera aplicant el disseny, metodologia, tècniques de recollida d'informació i d'anàlisi més idònies. Es persegueix que el contingut combini un caire teòric i pràctic en context de seminaris i laboratoris. Així mateix, es pretén estimular a l'anàlisi crítica de la literatura científica i a proporcionar les eines bàsiques per difondre els resultats de la recerca en infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.6 Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
 A16.7 Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals en la metodologia de la investigació en infermeria Teoria, metodologia i tècniques. Mètodes científics i aproximacions teòriques i metodològiques d'infermeria.
Etapes i desenvolupament de la investigació quantitativa i qualitativa.
Unitat temàtica II: programar la investigació Selecció i enunciat del problema i diferents tipus d'objectius d'investigació segons la naturalesa a investigar. Formulació d'hipòtesi i cerca dels fonaments de la literatura científica existent.
Unitat temàtica III: aspectes bàsics sobre dissenys i mètodes quantitatius i qualitatius. Disseny, projecte, pla de recerca.
Metodologia i selecció de tècniques i instruments quantitatius i qualitatius.
Unitat temàtica IV: organització de la informació Obtenció de les dades segons metodologia quantitativa (qüestionaris, quaderns de recollida de dades, escales validades) o qualitativa (entrevistes i observacions, fitxes i anotacions: classificació, categorització i codificació).
Unitat temàtica V: Anàlisi de les dades Quantitatiu: anàlisi estadístic descriptiu i inferencial
Qualitatiu: construcció del coneixement. Comprensió, descripció i interpretació.
Anàlisi crític de publicacions científiques.
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats Comunicació oral. La informació necessària i indispensable.
L'art d'escriure: estils i tècnica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
15 19 34
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Pràctica autònoma al laboratori
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió.
Seminaris Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el pack estadístic SPSS i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitatiiu.
Pràctica autònoma al laboratori Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació qualitativa i quantitaiva. Anàlisi i discussió mitjançant les tècniques adients.
Atenció personalitzada Assessorament presencial o virtual, individual o en grup

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup. Una vegada finalitzades les classes els estudiants podran contactar amb l’equip docent mitjançant Moodle i correu electrònic institucional.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar. Es considerarà també l'assistència i participació en l'aula. 60%
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa i qualitativa aplicada i l'anàlisi de dades. També es treballarà l'anàlisi crític d'articles d'investigació. 15%
Pràctica autònoma al laboratori
A16.6
A16.7
CT2
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa i qualitativa aplicada i l'anàlisi de dades. També es treballarà l'anàlisi crític d'articles d'investigació. 15%
Altres  

Activitat relacionada amb la cerca bibliogràfica, que s'inclourà durant el desenvolupament de les sessions magistrals.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit indispensable per aprovar l'assignatura presentar tots els treballs i realitzar l'examen (prova objectiva mixta), obtenint una nota >o = a 5 en cada apartat.

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici de curs.

D'acord amb l'article 21 dela Normativa Acadèmica durant les proves avaluatives està limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la ralització de les proves.


Fonts d'informació

Bàsica

Taylor, SJ y Bogdan R, Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Paidós, Barcelona

Vázquez ML, Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud, UAB Bellaterra, Barcelona

Gerrish, K y Lacey A, Investigación en enfermería, McGraw-Hill Interamericana, 2008, Madrid

Lleixà M y Montesó P, Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, URV, 2015, Tarragona

Piqué J, Camaño R y Piqué C, Escribir y publicar en Enfermería, Tirant Humanidades, Valencia

Elena Sinobas, P, Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, 2011, On-line

Salamanca Castro, AB, El aeiou de la investigación en enfermería, Fuden,DL, 2013, 

Complementària

Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18234008


 
Altres comentaris
Els/les estudiants que no realitzin els treballs de seminaris o laboratoris no podran presentar-se a l'examen (prova tipus test i amb pregunta curta). Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota >o = a 5. En la 2a convocatòria de l'assignatura els alumnes hauran de lliurar els treballs derivats dels seminaris i els laboratoris i presentar-se a fer una prova objectiva de pregunta curta o tipus test. Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota > o = a 5. Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula d'acord amb l'article 21 de la Normativa Acadèmica
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent