DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MALALTS TERMINALS I CURES PAL·LIATIVES Codi 18204214
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant Les cures pal·liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida de malalts i familiars, mitjançant el control del dolor i altres símptomes. El suport emocional, la comunicació emocional i el treball en equip.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porten a terme infermeria en l’atenció Gerontogeriàtrica
 A19 Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia/envelliment a lo llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Dona la informació adequada a la situació, respectant les decisions del malalt i família
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives - Definició de conceptes generals.
- L'organització de les cures pal·liatives.
- El malat terminal i la seva família
TEMA 2 Els símptomes en el malalt terminal - Principis generals del control de símptomes.
- Sistemes d'avaluació dels símptomes.
- Criteris per a l'ús de drogues en pacients terminals
- El control del símptomes més freqüents: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics
TEMA 3 Cures específiques d'infermeria - Cures de confort.
- L'alimentació.
- Cures de la pell i la boca.
TEMA 4 El procés de comunicació i d'informació - Comunicació amb el malalt terminal i la seva família
- Atenció a la família del malalt terminal.
- Dificultats més habituals en la comunicació
TEMA 5 L'acompanyament al final de la vida - Els moments finals de la vida: situació dels últims dies i d'agonia
- El procés de dol en malalt i família

TEMA 6 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. - Dilemes ètics en la pressa de decisions
- Voluntats anticipades i testament vital
- Eutanàsia, suïcidi assistit...


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A19
B3
C3
8 14 22
Sessió Magistral
A5
10 12 22
Treballs
C3
2 12 14
Debats
B6
C3
6 6 12
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració
Sessió Magistral Classes teòriques , participatives
Treballs Treballs en grups o individual sobre: la lectura d’un llibre relacionat amb l’assignatura. O bé sobre situacions relacionades amb l'assignatura viscudes a les seves estades practiques
Debats Visualització i Cinefòrum de pel•lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A19
B3
C3
Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema
Participació activa
30%
Sessió Magistral
A5
Prova preguntes curtes i /o tipus test 20%
Treballs
C3
Treballs en grup o individual que consistirà en un dels següents:
- anàlisi d'un llibre relacionat amb l’assignatura (màxim 5 fulls), que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de síntesi, el desenvolupament i la presentació del treball.

- Treballa relacionat amb situacions viscudes a les seves estades a pràctiques, que tinguin relació amb el temes tractes a l’assignatura. Es farà una narrativa i anàlisis reflexiu de diferents situacions i la relació que tenen amb el temes tractes a la assignatura
20%
Debats
B6
C3
Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions. 20%
Altres  

Es valorarà especialment l'aportació de material relacionat amb el tema per la seva discussió amb grup. La participació oportuna i adequada a les classes i situacions proposades. Assistència es obligatòria en un 70 % del total de hores de l'assignatura

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua. Per aprovar l'assignatura es necessari que totes les seves parts avaluatives estiguin aprovades. L'alumne presentarà en segona convocatòria aquell treball pendents d'entrega o suspès. I es farà una prova objectiva de tipus test, pregunta curta o cas.


Fonts d'informació

Bàsica
  • López Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, Madrid. 1998, Panamericana S.A. Sociedad Española de Cuidados Paliativos, , www.secpal.com
  • Sanz Ortiz y cols, Cuidados Paliativos, Madrid. 1993, Ministerio de Sanidad y Consumo
  • Gómez Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales, Las Palmas. 1994, Instituto Canario de Estudios y Promoción Social S
  • Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., Pamplona 1997, EUNSA
  • Buckman, R., Com donar les males noticies: una guia per a professionals de la salut, Vic 1998, EUMO
  • Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
Complementària
  • López Imedio, E., Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados Paliativos, Madrid. 1996, Olalla
  • Espejo Arias, M.D., Cuidados Paliativos, Madrid. 2000, Paradigma TEC S.L
  • Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
  • Ariès, P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
  • , Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
  • Kübler-Ros, E. , La muerte: un amanecer, Barcelona 1991, Luciérnaga
  • Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
  • Torralba, F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
  • Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
  • Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
  • Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
  • Kübler-Ros, E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
  • Kübler-Ros, E., Morir es de vital importancia, Barcelona, Luciérnaga
  • Rodríguez, P., Morir es nada, Barcelona 2002 , Edicciones B
  • Gómez Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
  • Gómez Sancho, M., Medicina paliativa en la cultura latina, Madrid 1999, Aran
  • Ministerio de Sanidad y Consumo, Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su desarrollo, Madrid 2001, Centro de publicaciones
  • Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
  • Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médicas
  • Barboteo JB, Bruera E., "Avances en la comunicación médico-paciente en cuidados paliativos. toma de decisiones: Ayudas prácticas en la comunicación" , Madrid 2003, Medicina Paliativa 10:226-34
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18204110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent