DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) APROFUNDIMENT EN LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA Codi 18204215
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ESMEL ESMEL, NEUS
Adreça electrònica neus.esmel@urv.cat
genoveva.piza@urv.cat
Professors/es
ESMEL ESMEL, NEUS
PIZÀ GODALL, GENOVEVA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ajuda a l’alumne a tenir cura de l’ésser humà en la seva totalitat a través de teràpies complementàries, emmarcades en el model holístic que milloren el benestar i confort, afavoreixen la promoció de la salut, i mobilitzen els recursos personals per fer front a les situacions d’estrès i de malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Explorar la manera en que les persones poden integrar algunes tècniques complementàries a la seva vida.
 A13 Mostra habilitat en l'aplicació de les teràpies a estudi
 A19 Reconèixer el tipus de teràpia específica apropiada segons la situació de salut-malaltia
 A22 Explorar les emocions que li generen les reaccions del pacient.
Experimentar els canvis produïts en les teràpies aplicades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst complint els compromisos.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció: Itineraris terapèutics Marc Conceptual
Teràpia floral: Flors de Bach
Musico teràpia
*Reflexoteràpia: Tècnica metamòrfica
Teràpia floral Evolució històrica
Les 12 flors tipològiques
Les 7 ajudants
Les 19 últimes
Aplicacions
Musico teràpia Teoria de la musicoteràpia
El musicoterapeuta
Per què de la música com a teràpia?
Diferents expressions de la música com a teràpia
Farmaciola musical

*Reflexoteràpia: Tècnica metamòrfica
(sols en el cas que hi hagi prou alumnes matriculats)
Evolució històrica
Topografia de zones reflexes metamòrfiques
Desenvolupament embrionari i relacions metamòrfiques
Com aplicar-ho.

Aplicació en el camp de la infermeria Protocol d’aplicació d’aquestes teràpies
Indicacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A22
B4
5 15 20
Sessió Magistral
A3
A13
A19
A22
B4
2 0 2
Pràctiques a laboratoris
A3
A13
A19
A22
B4
20 0 20
Resolució de problemes, exercicis
A22
B4
2 4 6
Treballs
A3
A13
A19
A22
B4
2 10 12
Atenció personalitzada
A3
A22
10 0 10
 
Proves objectives de preguntes curtes
A3
A13
A19
A22
B4
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A3
A13
A19
A22
B4
1 0 1
Proves pràctiques
A3
A13
A19
A22
B4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura.
Exposició dels continguts que fonamenten la matèria.
Presentacions / exposicions Exposició d'un treball relacionat amb l'assignatura.
Sessió Magistral El què i el com dels procediments pràctics.
Pràctiques a laboratoris Aplicació pràctica de les tècniques de musicoteràpia per a teràpia floral i tècnica metamòrfica.
Resolució de problemes, exercicis Espai de reflexió d'anàlisi i de debat per qüestionar.
Treballs Caldrà escollir un camp de l'aplicació terapèutica per aplicar els continguts i exposar-ho.

Atenció personalitzada
Descripció
Espai de tutoria per ampliar continguts i resoldre dubtes que es presentin en les pràctiques i les sessions a l'aula.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A22
B4
Fer una presentació a classe del tema. 20%
Resolució de problemes, exercicis
A22
B4
Resoldre problemes i exercicis presentats a classe 20%
Treballs
A3
A13
A19
A22
B4
Caldrà escollir un camp d'aplicació terapèutic i desenvolupar un treball de recerca. 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A3
A13
A19
A22
B4
Desenvolupar una pregunta curta a escollir entre 5 opcions. Proves obj preg curtes + Proves obj tipus test + proves pràctiques = 30%
Proves objectives de tipus test
A3
A13
A19
A22
B4
Qüestionari de 10 preguntes amb 3 opcions per pregunta. Proves obj preg curtes + Proves obj tipus test + proves pràctiques = 30%
Proves pràctiques
A3
A13
A19
A22
B4
Desenvolupar l'aprenentatge de la tècnica. Proves obj preg curtes + Proves obj tipus test + proves pràctiques = 30%
Altres  

Serà important l'assistència a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves de la segona convocatoria tindrán relació amb els continguts impartits a l'aula.


Fonts d'informació

Bàsica

FONTS D'INFORMACIÓ BÀSICA FLORS DE BACH I REFLEXOTERAPIA

Marquardt, Manual práctico de la terapia de las zonas reflejas de los pies, 4ª Ed. Barcelona: Urano, 2003

Viñas F, La respuesta está en los pies, 7ª Ed. Barcelona: Integral, 1995

Dobss B, Paratte P, Poletti R., La reflexología, Barcelona: Ediciones Rol, 1990

Stomer C, Reflexología, Barcelona: Paido Tribo, 2001

Sant- Pierre G., La técnica metamórfica: principios y práctica del masaje metamórfico, Móstoles (Madrid): Gaia, vez 2007.

Weeks N, Los descubrimientos del doctor Edward Bach, Barcelona: Ediciones Vedra, 2007.

Bach E, Obras completas. Prólogo de Julian Barnard. Barcelona: Iis, 1994.

Fabrocini V, Flores de Bach: 38 remedios para curar de forma natural. Barcelona: De Vechi, vez, 1997.

Schmidt S, Flores de Bach: bienestar y armonía interior con las Esencias florales. Barcelona: Integral, DL 2000.

Orozco R, Flores de Bach: manual de aplicaciones locales: el patronato transpersonal: una eficaz herramienta. Barcelona: Índigo, 2003.

Orozco R, Manual para terapeutas avanzados. Barcelona: Índigo, 1996

 

FONTS D' INFORMACIÓ  BÀSICA DE MUSICOTERAPIA

 

1.     Benenzon, R (2000). Musicoterapia. De la teoría a la práctica. Barcelona. Paidós Ibérica, S.A.

 

2.     Benenzon, R. Teoría de la Musicoterapia. Mandala Ediciones. Madrid.

 

 

3.     Poch Blasco, S. (1999). Compendio de Musicoterapia. Vol. I. Barcelona: Herder.

 

4.     Despins, J.P. (2001). La música y el Cerebro. Editorial Gedisa, S.A. Barcelona.

 

5.     Alvin, J. (1984). Musicoterapia. Barcelona. Edició Paidós Ibérica, S.A

 

 

6.     Bence, L. Méreaux, M. (1988) Guía práctica de Musicoterapia. Editorial Gedisa, S.A. Barcelona.

 

7.     Bonny, H. Savary, L.M. (1993). La música y su mente. Editorial EDAF. Madrid.

 

 

8.     Bruscia, K. Modelos de Improvisación en musicoterapia. (1999). Editorial

Agruparte. Vitoria Gasteiz.

 

9.     Campbell, D. (1998). El Efecto Mozart. Edicions Urano, S.A. Barcelona.

 

10.   Amaro Medina, L.  Las propiedades Terapéutiques y Educativas de la Música. Publicat Impremta Planas. Barcelona.

 

11.   Rueger, C. (1998). El botiquín musical. Edicions de Llibreríes, S.A.  R.B.A . Barcelona.

 

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Roba còmode per a l'assistència a les classes de musicoteràpia.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent