DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PRÀCTIQUES D'INFERMERIA PEDIÀTRICA Codi 18204216
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Adreça electrònica leticia.bazo@urv.cat
Professors/es
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura de caràcter pràctic que està directament relacionada amb les assignatures de la menció d'infermeria i pediatria. L'objectiu principal és que l'alumne desenvolupi competències en relació al cuidatge dels nens i les seves famílies tant quan es troba hospitalitzat com a la comunitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aprofundir en l’atenció integral dels infants i adolescents tenint en compte el gènere, cultura, procedència geogràfica, classe social, edat
 A4 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
 A9 Reconèixer la família com una unitat d'atenció, tenint en compte les relacions que s'estableixen entre els seus membres
Aprofundir en el concepte d'atenció hospitalària en l'etapa de la infància i adolescència
 A11 Identificar els canvis que es produeixen en el nen i la seva família a causa de la malaltia i l'hospitalització, i la seva repercussió en la dinàmica familiar
Aprofundir en l'atenció als nens / nenes i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
 A19 Aprofundir en el paper familiar en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A21 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Desenvolupar la capacitat per assolir rols i compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
Fomentar el respecte per les institucions en els serveis de cures pediàtriques.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Explorar quin es el rol de la infermera en l'àmbit pediàtric.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia al món dels nens, els drets dels infants, cultura, creences i valors...
Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir als nens i adolescents per a la continuïtat dels cuidatges.
Els programes de salut i les activitats d’educació sanitària. Les guies de pràctica clínica:Els plans de cures d'infermeria als nens i adolescents hospitalitzats.
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort eviten el dolor i el patiment dels nens i les famílies.
Reflexió-acció a la pràctica clínica envers a les activitats de cuidatges al nen, al adolescent i les seves famílies.
Integració dels aspectes ètics a la pràctica assistencial a la comunitat i a les unitats pediàtriques hospitalàries.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
1 1 2
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A4
A11
A19
A21
1 2 3
Pràctiques clíniques
A2
A4
A11
A19
A21
2 35 37
Pràctiques a laboratoris
A11
A19
15 15 30
Treballs
A2
1 2 3
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del Programa als alumnes, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i dels tutors.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Portafolis inclourà: Activitats del seminaris/pràctiques de laboratori i, cicles reflexius.
Pràctiques clíniques Hi haurà dos blocs de pràctiques; 5 sessions a la comunitat i 5 sessions a pràctiques presencials de laboratori/Seminaris.
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un tutor/infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada, directa i continuada durant l'horari de pràctiques, guiant a l'alumne en el seu aprenentatge en l'aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l'observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds d'escolta activa, interrelació i integració del equip professional. També té assignat un professor de la Universitat que guiarà el seu aprenentatge.
Pràctiques a laboratoris Es duran a terme en el campus Catalunya i consistiran en pràctiques de simulació i laboratori de diversos temes: Ètica i valors, metodologia pla de cures, bacterièmia i pneumònia zero, càlcul de fàrmacs nounats i pediàtrics i, dolor.
Treballs Els treballs que es realitzaran a les assignatures de la menció, formaran part de l'avaluació de pràctiques d'infermeria pediàtrica.
Atenció personalitzada La professora atendrà les necessitats i els dubtes per poder-te assessorar al llarg del desenvolupament de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
La professora atendrà les necessitats i els dubtes per poder-te assessorar al llarg del desenvolupament de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A4
A11
A19
A21
Portafoli pràctiques clíniques 10%
Pràctiques clíniques
A2
A4
A11
A19
A21
Estàncies a serveis d’atenció pediàtrica a la comunitat. 20%
Pràctiques a laboratoris
A11
A19
Assistència i realització de les activitats a les pràctiques de laboratori. 30%
Treballs
A2
Treballs de les assignatures que configuren la menció:
*La Infància i l'adolescència a la comunitat
*La Infància i l'adolescència hospitalitzada
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En cas de no superar l'assignatura es farà una prova teòrica de la part del seminaris i es tindran que repetir les pràctiques a la comunitat.


Fonts d'informació

Bàsica

Aguilar MJ. Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos. Madrid: Elsevier Science; 2003.

Behrman RE,  Kliegman RM,  Jenson HB, Nelson B. Tratado de Pediatría. 16ª edición .Madrid: McGraw –Hill Interamericana de España S.M; 2000.

Díaz M. Tratado de enfermería de la Infància y Adolescència. Madrid: Mc-Graw Hill Interamericana de España; 2006.

Garcés B. Manual de procediments i tècniques d’Infermeria pediàtrica. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili; 1998.

Gómez C, Díaz M, Ruiz  Mª J. Enfermería de la Infancia y Adolescencia. Madrid: McGraw Hill Interamericana de España; 2001.

Ruiz Mª D, Martínez, Mª R, González  P. Enfermería del niño y adolescente Madrid: Difusión Avances de Enfermería; 2000.

Villagrasa, C. El desarrollo de la Convención sobre los Derechos del Niño en España. Barcelona: Bosch; 2006.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT/18204217
LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA HOSPITALITZADA/18204218

 
Altres comentaris
Aquesta assignatura està vinculada a la menció de pediatria i s'ha de cursar amb les dos anteriorment apuntades
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent