DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT Codi 18204217
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica amparo.montoya@urv.cat
maria.jimenez@urv.cat
Professors/es
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant El nen i la seva família, en el sí de la comunitat es desenvolupa en un mon de característiques especifiques. Des de aquesta assignatura aprofundirem en alguns aspectes concrets focalitzant al rol de la infermeria a les escoles i la seva relació amb el nens i els adolescents, sen aquest un nou repte.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aprofundir en l’atenció integral dels infants i adolescents tenint en compte el gènere, cultura, procedència geogràfica, classe social, edat
Aprofundir en l'atenció als nens / nenes i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
 A4 Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porta a terme la infermeria en l'atenció als nens i nenes i en l'adolescència
Reconèixer la família com una unitat d'atenció, tenint en compte les relacions que s'estableixen entre els seus membres
 A19 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
 A21 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
 B5 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció als infants i adolescents en situacions especials de risc personal, familiar o social
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I: Promoció i Prevenció de la salut de l’infant Tema 1: Diferents aspectes socials i culturals de l’entorn de l’infant en la família, escola i grups d’iguals.

Tema 2: Integració de la infermera pediàtrica a la comunitat: entrevista familiar sistèmica. Valoració inicial, reunió els membres de la família nuclear (cuidador principal), diàleg entre ells i la infermera, planificació.

Tema 3: Pla estratègic de seguiment i Avaluació continuada.
Mòdul II: Procediments generals de la infermera pediàtrica davant les necessitats de salut en l’àmbit educatiu Tema 4: Factors de risc: econòmics, socials, culturals...

Tema 5: Integració de la infermera en el centre docent.

Tema 6: Observació de les necessitats de salut. Diagnòstic de salut de l’alumnat

Tema 7: Programes d’Educació Sanitària. Com fer-ho
Mòdul III: Programes d’educació Sanitària a l’àmbit educatiu
Tema 7: Trastorns nutricionals

Tema 8: Sexualitat a l'adolescència

Tema 9: Trastorns Psicosocials

Tema 10: Seguiment dels malalts crònics

Tema 11: Primers Auxilis

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
2 2 4
Sessió Magistral
C3
14 14 28
Presentacions / exposicions
C3
8 13 21
Seminaris
A2
8 8 16
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
C3
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòricas i les bases fonamentals
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula d'un tema treballat
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
C3
Es valorará l'assistència de l'alumne a les classes presencials. Assistència mínima del 80% 10%
Presentacions / exposicions
C3
Exposició oral d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne 40%
Seminaris
A2
Presentació d'un document resumen de la sessió 20%
Proves mixtes
C3
Realització d'un exercici teòric dels continguts de l'assignatura 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria d'avalució es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una carrega de presencialitat.


Fonts d'informació

Bàsica Asociación Nacional de Enfermeras Escolares, Scholl Nursing Practice: An Orientation Manual, 2nd Edition, http://www.nasn.org/
Young I.;Williams T., La educación para la salud en las escuelas: un análisis crítico , 1986, Peebles, Escocia
Serrano M. I., La Educación para la Salud del siglo XXI: Comunicación y Salud. , 1988, Díaz de Santos;Madrid
Marias I, Estudio ADEES sobre la pertinencia de la enfermera escolar, 2006, http://www.xtec.es/~imarias/
Caballero L. , Adicción a la cocaína: Neurobiología, clínica, diagnóstico y tratamiento, 2005, http://www.pnsd.msc.es/Categoria2/publica/pdf/Adic

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Si es vol cursar la menció de pediatria, aquesta assignatura haurà de cursar-se amb les dos de la propia menció: La infància i l'adolescència hospitalitzada i pràctiques d'infermeria pediàtrica.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent