DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS Codi 18214220
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.panisello@urv.cat
Professors/es
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Web http://marisa.panisello@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Assignatura optativa que té com a propòsit donar elements de reflexió sobre el gènere com a determinant en el procés salut-malaltia i com a element de desigualtat social

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Introduir la importància de l'anàlisi de les desigualtats socials i la seva repercussió en el procés salut-malaltia
 A20 Conèixer i analitzar els elements propis del gènere i de les desigualtats socials relacionats amb la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitzar la informació qualitativa i quantitativa sobre la influència del gènere i desigualtats socials en la salut i l'Atenció de Salut
 B6 Adquirir habilitat per a debatre i interactuar en relació a les desigualtats socials en diferents escenaris
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Construcció sociocultural de la salut de les dones: La mirada androcèntrica les seves conseqüències Analitzar els antecedents i l'evolució de la situació de les dones històricament i com a influït la seva posició social en la construcció sociocultural de la salut
Unitat temàtica II: Elements propis del gènere relacionats amb la salut Estudi de les variables que possibiliten l'anàlisi des de una perspectiva e gènere. identificar les diferències en la morbi-mortalitat en relació amb els diferents estils de vida i els elements propis del gènere.
Atenció d'Infermeria en la violència de gènere
Unitat temàtica III: les desigualtats en relació al gènere en el Sistema Sanitari Analitzar el biaix de gènere dins del sistema sanitari (assajos clínics, esforç terapèutic, atenció de salut,...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A20
12 18 30
Presentacions / exposicions
A1
A20
B3
B6
C3
C4
3 9 12
Debats
A1
A20
B3
B6
C3
C4
7 7 14
Treballs
A1
A20
B3
B6
C3
0 12 12
Atenció personalitzada
A1
B3
B6
C3
C4
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i cronograma
Sessió Magistral Exposició dels conceptes introduint elements d'anàlisi i reflexió
Presentacions / exposicions L'alumne/a exposarà el treball que haurà realitzat en relació als continguts teòrics i la realitat social
Debats Posterior al treball presentat es debatrà el tema en tota la classe
Treballs L'alumnat presentarà el treball que haurà exposat anteriorment i l'opinió dels diferents temes debatuts
Atenció personalitzada Seguiment dels treballs que hauran de presentar

Atenció personalitzada
Descripció
disponibilitat per resoldre dubtes via presencial, espai moodle i correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A20
Els continguts de les sessions magistrals s'avaluaran si estan presents en les exposicions, debats i treballs 20%
Presentacions / exposicions
A1
A20
B3
B6
C3
C4
L'alumnat presentarà el tema treballat que relacionarà els continguts teòrics de l'assignatura en la realitat social actual 20%
Debats
A1
A20
B3
B6
C3
C4
Després de cada exposició hi haurà un debat on l'alumnat debatrà el tema exposat relacionant-ho amb els continguts teòrics de l'assignatura 20%
Treballs
A1
A20
B3
B6
C3
l'alumnat presentarà a la professora un treball del tema exposat en classe 40%
Altres  

En la 2à convocatòria s'avaluarà les metodologies que no han estat superades amb la 1à convocatòria, mitjançant un treball

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal aprovar totes les metodologies per aprovar l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Carmen Valls Llobet, Mujeres invisibles, Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres, salud y poder, Última edició disponible, Barcelona
Lucía artazcoz Lezcano, La salut des de la sensibilitat de gènere, Última edició disponible, Barcelona
Sara Velasco Arias , Sexos, género y salud, Última edició disponible, Madrid
Carme Borell i Joan Benach, Evolució de les desigualtats en la salut a Catalunya, Última edició disponible,
CAMFIC, Violència de gènere i Atenció primària de Salut: una visió des de la consulta, Última edició disponible, Barcelona
Cristina Carrasco, Cristina Borderias y Teresa Torns (ed), El trabajo de cuidados. História,teoria y políticas, Última edició disponible, Madrid
Capitolina Díaz Martinez Sandra Dema Moreno, Sociologia y género, Última edició disponible, Madrid

Complementària Miqueo et al, Perspectiva de género en salud. Fundamentos científicos y socioprofesionales, Minerva, madrid 2001
Ortiz Gomez, Teresa, El papel del género en la construcción històrica del conocimiento científico sobre la mujer, Instituto de la mujer , Madrid 2002
Informe SESPAS, La Salud pública des de la perspectiva de género y clase social, , 2004
Navarro V, Quiroga A., Políticas de estado de bienestar para la equidad , Gaceta sanitària 2004; 18(19):147-157,
Rolfhs I, Borells C, Fonseca do C, La importancia de la perspectiva de género en las encuestas de salut, Gaceta sanitària 2000;14(2):146-156,
Carme Borell i Joen Benach, Les desigualtats en la salut a Catalunya , Última edició disponible, Barcelona
CAMFIC, Reptes ètics en l'atenció a la violència de gènere des de l'Atenció primària de salut, CAMFIC, Barcelona

Institut  Català de les Dones (ICD) :http://www20.gencat.cat/portal/site/icdones

Instituto de la Mujer: http://www.inmujer.es/ss/Satellite?pagename=InstitutoMujer%2FPage%2FIMUJ_Home

Observatorio de Salud y Mujer: http://www.obsym.org/

Departament de Salut. Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/salut.htm

RED-CAPS (red de Mujeres profesionales de la Salud) www.caps.cat

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent