DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 18244003
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
mariateresa.salvado@urv.cat
carmen.montanes@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
SALVADÓ USACH, MARIA TERESA
MONTAÑES ROIG, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Per poder conèixer la distribució dels problemes de salut, els seus determinants, la influéncia dels factors que condicionen la presentació de les malalties, i els efectes de les intervencions sanitàries, tenim com a eines de treball:l'estadística, la demografia i l'epidemiologia. Aquestes disciplines són bàsiques per a la comprensió del procés salut - malaltia i per a la identificació de factors de risc amb la finalitat de programar activitats de promoció de la salut i prevenció de la malaltia, activitats que porten a terme els professionals d'infermeria

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.5 Reconeix la situació epidemiològica actual, posant l'accent en els següents aspectes dels principals problemes de salut de la comunitat: magnitud i transcendència, factors i grups de risc, i importància relativa (impacte) dels principals factors de risc en els diferents problemes de salut.
Adquirir coneixements i habilitats per localitzar i accedir a la informació de manera eficaç i eficient.
 A16.6 Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
Explica el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 A16.7 Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
Utilitzar les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals
Utilitzar els mètodes estadístics per quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I: Bioestadística 1. Introducció a la bioestadística. Estadística descriptiva i inferencial.
Conceptes bàsics: població, mostra i tipus de variables (qualitatives i quantitatives).
2. Estadística descriptiva: variables qualitatives (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística descriptiva: variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana) i Mesures de posició (quartils, decils i percentils).
4. Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de dispersió: amplitud, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma. Representació gràfica.
5. Estadística Bidimensional. Organització de les dades. Taules de doble entrada. Correlació i Regressió entre dues variables estadístiques. Variables dependents i independents.
6. Probabilitat. Conceptes. Propietats. Fórmula de Bayes.
7. Distribucions mostrals: binomial, Poisson i normal. Característiques de la corba Normal.
8. Mostres. Tipus de mostres. Tècniques de mostreig: probabilístic i no probabilístic.
9. estadística inferencial: concepte. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança.
10. Estadística inferencial: contrast d'hipòtesis. Hipòtesi nul·la • la i alternativa.
11. Estadística inferencial. Nivell de significació "p". Tipus d'errors (I i II).
12. Estadística inferencial. Proves paramètriques (t de Student i Anàlisi de la variància). Proves no paramètriques (chi quadrat i ANOVA).
Unitat Temàtica II: demografia Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica. Fonts de dades demogràfiques. Instruments per a l’anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d’estudi.
Estructura de població. Dinàmica de població.
Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració: Concepte. Evolució i mesura.
Tendències i política de població
Unitat Temàtica III: epidemiologia Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
Variables epidemiològiques. Classificació. Escala de mesura. Relació de variables.
Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
Fonts d’informació.
Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort.
Factors de risc. Càlcul del risc relatiu i del risc atribuïble.Epidemiologia experimental. Estudis d’intervenció i experimentació.
Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d’un programa de cribatge.
Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
Epidemiologia de les malaties transmisibles: malaties de transmissió aerorespiratòria i de transmissió digestiva.
Mesures de prevenció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.5
A16.6
A16.7
27 40.5 67.5
Seminaris
A16.5
A16.6
A16.7
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A16.5
A16.6
A16.7
12 18 30
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, objectius i avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes i exercicis de demografia i epidemiologia
Atenció personalitzada Atenció personalitzada als alumnes que ho requereixen.

Atenció personalitzada
Descripció
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle etc.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.5
A16.6
A16.7
Prova estadística: Es necessari aprovar aquesta prova per a fer la mitjana de l'assignatura.
Prova demografia-epidemiologia:Es necessari aprovar aquesta prova per a fer la mitjana de l'assignatura
70%
Seminaris
A16.5
A16.6
A16.7
Els continguts dels seminaris s'avaluaran mitjançant un treball. És necessari aprovar aquest treball per aprovar l'assignatura.


15%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A16.5
A16.6
A16.7
S'avaluarà l'assistencia als seminaris i la participació activa en la resolució de problemes de epidemiologia i demografia.
15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura cal aprovar cadascuna de les Unitats Temàtiques (Biostadística, Demografia i Epidemiologia) i haver presentat i aprovat els treballs demanats per les professores.

En la segona convocatoria es farà un prova escrita.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Galvez Toro, Alberto, Enfermeria basada en la evidencia, Ultima edició disponible, Index
Icart Isern, Teresa, Enfermería Comunitaria:Epidemiologia, Ultima edició disponible, Masson
Haupt A.,kane T., Guia , Guia rápida de la población, , www.prb.org
Hernandez Aguado, Gil, Delgado, Bolumar, Manual de Epidemiologia y salud publica , Ultima edicion disponible, Medica Panamericana
Kahl Martin Colimon, Fundamentos de Epidemiologia, , Ultima edicion disponible, Fondo editorial CIB
Angulo Diaz-Parreño, S, Bioestadistica aplicada con SPSS, Ultima edicion disponible, CEU-Ediciones
Javier Santabárbara Serrano (coord.) ... [et al.], Manual de bioestadística aplicada con IBM SPSS , 2015, Andavira
Rius Díaz, Francisca, Bioestadística , 2014, Madrid: Paraninfo

Complementària , http://www.geocities.com/amonleong2000, ,
, http://www.fisterra.com/material/investiga/indice.htm, ,
, http://www.idescat.net, Institut d'estadistica de Catalunya, ,
, http://ine.es, Instituto nacional de estadistica, ,
Bourke GJ, MacGilvray J, Interpretación y utilización de la Estadística Médica, Ultima edició disponible, Espaxs
Domènech i Massons, Josep M, Bioestadística : métodos estadísticos para investigadores, Ultima edició disponible, Herder

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent