IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) ETHICS OF CARE AND CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF NURSING Code 18244009
Study programme
Bachelor's Degree in Nursing (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 1Q
Language
Català
Department Nursing
Coordinator
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
E-mail georgina.casanova@urv.cat
susana.martin@urv.cat
Lecturers
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
MARTIN HERNANDEZ, SUSANA
Web
General description and relevant information Estudi, des d’una visió actual i compressiva, de les principals normes, principis i valors ètics i deontològics de la professió d’infermeria en els diferents camps d’actuació per tal d’identificar el cuidar a la persona com a essència de la professió. Es desenvoluparan els conceptes del metaparadigma d’infermeria des d’una perspectiva del caring i l’evolució històrica de l’atenció a la salut així com el procés evolutiu del cuidar al llarg de la vida. Estudi dels principis ètics en la professió infermera i la utilització de la bioètica com a eina de reflexió i acció imprescindible per als professionals d’infermeria

Competences
Type A Code Competences Specific
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Type B Code Competences Transversal
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A11 Relacionar i analitzar els fets històrics i socials de la disciplina i l'evolució humana.
 A12 Explicar els conceptes bàsics d'Ètica, bioètica i dret més rellevants en la pràctica de la infermeria
Analitzar les dimensions ètiques del cuidat infermer i els diferents codis deontològics actuals de la infermeria.
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes generals dels models teòrics i filosòfics d'infermeria més rellevants.
Explicar els conceptes de salut, persona, entorn, cura i professió des de la perspectiva del caring.
Explicar els diferents factors de cures des de la perspectiva filosòfica de la cura humana.
 A23.1 Analitzar la legislació aplicable, per garantir el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i la seva família.
Demostrar els coneixements i habilitats fonamentals per identificar, analitzar, i argumentar criteris bioètics en la resolució dels problemes ètics.
 A23.2 Argumentar el fenomen de la humanització com a exigència moral professional.
Identificar el rol professional en les diferents dimensions de la cura
Explicar la influència de la cultura i la societat en la construcció de valors, creences, costums i estils de vida que repercuteixen en la percepció de la salut, la malaltia i la curació.
Aplicar el procés de Judici Clínic en les diferents situacions de cures
Type B Code Learning outcomes
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Unitat temàtica 1 Història dels cuidatges al llarg del procés evolutiu de l’ésser humà en les diferents etapes sociopolítiques. Influència del gènere en el desenvolupament professional. La professionalització de la disciplina infermera. Fonts i mètodes en l’estudi de la història de la infermeria. La disciplina infermera en el moment actual. Desenvolupament professional i futur de la Infermeria com a ciència i professió
Unitat temàtica 2 Anàlisi del cuidar des de diferents paradigmes i corrents de pensament científic. Paradigma socio-crític i conceptes fonamentals. El caring i bases conceptuals de la infermeria. Introducció a la teoria del cuidar humà. Els factors del cuidar.
Unitat temàtica 3 Elements constitutius de l’estructura ontològica de l’ésser humà. Principis ètics de la professió. Dimensions ètiques del cuidar. La humanització com a exigència moral professional. La deontologia com a ètica i els codis deontològics de la infermeria com instruments de la pràctica. La presa de decisions ètiques i els principis de la bioètica.
Unitat temàtica 4 Rol i responsabilitat professional. Els registres d’infermeria i les prescripcions mèdiques. La protecció de dades sanitàries. Implicació i obligacions dels professionals infermers. L’objecció de consciència en infermeria. Problemes legals derivats de la pràctica professional. Drets i deures dels usuaris. Dret a la intimitat i secret professional. Dreta a la informació i consentiment informat. La història clínica. Les voluntats anticipades. Reflexions ètiques i legals sobre l’inici i el final de la vida. El dret a la cura.
Unitat temàtica 5 Procés de raonament clínic: el procés de cuidar com mètode per elaborar el judici clínic i el desenvolupament de cadascuna de les seves fases. Judici diagnòstic i terapèutic i acció terapèutica. Llenguatge infermer.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A11
A12
A23.1
A23.2
CT7
1 0 1
Lecture
A11
A12
A23.1
A23.2
36 25 61
Seminars
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
14 34 48
PBL (Problem Based Learning)
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
10 10 20
Personal attention
A11
A12
A23.1
CT7
1 1 2
Presentations / oral communications
A11
A12
CT5
4 2 6
 
Mixed tests
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
2 10 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l'assignatura.
Lecture Presentació a classe dels conceptes nuclears a partir de materials didàctics, guies d'aprenentatge i en plataforma moodle.
Seminars Participació en l'anàlisi de situacions des del cuidatge envers diferents models d'infermeria.
Participació en l'anàlisi del rol professional.
Aprofundir en temes relacionats amb el pensament infermer, el procés d'atenció d'infermeria i el judici clínic.
Presentació d'un assaig curt referents als temes plantejats durant les sessions.
L'assistència és obligatòria.
PBL (Problem Based Learning) Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segons l'objectiu del tema per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...).
Personal attention Tutories personalitzades presencials i/o via correu electrònic o moodle.



Presentations / oral communications Elaboració i presentació d'un treball utilitzant les TIC i seguint la normativa de presentació de treballs de la URV.

Personalized attention
Description
Es realitzaran atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, prèvia demanda per correu electrònic moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Seminars
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7

Presentació d'un assaig curt referent als temes plantejats durant les sessions.
Seran objecte d'avaluació: la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat, així com també, l'assitència, participació i aportacions.


20%
PBL (Problem Based Learning)
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Anàlisi d'un cas/situació en relació als continguts de l'assignatura.
Es contemplarà la recerca i discussió de les evidències científiques, la capacitat de síntesis i assimilació dels conceptes.

També és valorarà la interacció amb la resta del grup de treball i l'autoavaluació individual i grupal.
20%
Presentations / oral communications
A11
A12
CT5
Realització d'un treball sobre la història de la infermeria, on es valorarà la capacitat de síntesi i anàlisi escrites, així com també, la creativitat en l'elaboració i la presentació. A més, es tindrà en compte el treball en equip. 20%
Mixed tests
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Exercici teòric on l'alumne haurà de demostrar l'assimilació dels coneixements del contingut de l'assignatura. 40%
Others  

En la segona convocatòria es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. Es basaran, principalment, en la presentació dels treballs que consideri el professorat que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat ho considera necessari, un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'assignatura.

 
Other comments and second exam session

L'avaluació s'organitza amb diferents activitats que tenen assignat un valor específic en la qualificació final de l'assignatura. S'aprovarà l'assignatura si la mitjana de tots els apartats és igual o superior a 5.


La segona convocatòria s'avaluarà amb la presentació dels treballs determinada pel professorat, també es pot efectuar, si així es considera pertinent, un examen oral o escrit de tot el temari desenvolupat a l'assignatura. Per a presentar-se a la segona convocatòria és requisit imprescindible haver presentat els treballs de la primera convocatòria.

Sources of information

Basic Busquets E, Mir J, Infermeria i bioètica, Esplugues de Llobregat: Institut Borja de Bioètica, 2005
Bolanderas M (coord), Bioética del cuidar. ¿Qué significa humanizar la asistencia?, Madrid: Tecnos, 2015
Berman A, et al., Fundamentos de enfermería. Conceptos, proceso y prácticas., Madrid[etc.]: Pearson Prentice Hall, 2008
Raile M (ed), Modelos y teorías en enfermería, Barcelona: Elveiser, Última edició disponible
Potter PA, Fundamentos de enfermería, Barcelona: Elsevier, Última edició disponible
Siles J, Historia de la enfermería, Madrid: Difusión avances de enfermería (Grupo Paradigma), 2011
Hernández Garré JM [et al], Fundamentos teóricos de enfermería. Teorías y modelos, Murcia: DM, Última edició disponible
Alfaro-LeFevre R, Aplicación del proceso enfermero. Fomentar el cuidado en colaboración, Barcelona: Masson, Última edició disponible
Domínguez Alcón C, Kholen H, Tronto J, El futuro del cuidado. Comprensión de la ética del cuidado y de la práctica enfermera, Barcelona: Ediciones San Juan de Dios-Campus Docent/Colección Profesionalidad, Última edició disponible
Alfaro-LeFevre R, Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermería : un enfoque práctico para un pensamiento centrado en los resultados, Barcelona: Elsevier, Última edició disponible
Beca JP, Razmilic M, Bioètica clínica narrativa, Santiago de Chile: Mediterráneo Ltda, 2014
Davis AJ, Tschudin V, de Raeve L (editores), Ética en enfermería. Conceptos fundamentales de su enseñanza, Madrid: Tricastela, Última edició disponible
Juve ME, La terminología ATIC: eje diagnóstico, Barcelona: Naaxpot, Última edició disponible
North American Nursing Diagnosis AssociationAsocia, NANDA. Diagnósticos enfermeros: definición y clasificación, Madrid: Harcourt, Última edició disponible
Nursing Interventions Classification, Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC), Barcelona: Elsevier, Última edició disponible
Nursing Outcomes Classification, Clasificación de resultados de enfermería (NOC), Barcelona: Elsevier, Última edició disponible
Johnson M [et al] (ed), Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones: Interrelaciones NANDA, NIC y NOC, Madrid: Harcourt, Última edició disponible
Medina CD, Ética y legislación, Madrid: Difusión Avances de enfermería, Última edició disponible

Dades i llibres electrònics

 

Complementary Cortina A. , El Quehacer ético: una guía para la educación moral, Madrid:Santillana, 1996
Gracia D., Como arqueros al blanco. Estudios de bioética, Madrid: Triacastela, 2004
Montero F, Morlans M. , Para deliberar en los comités de ética, Barcelona: Fundació Doctor Robert, 2009
Ehrenreich B. , Brujas, comadronas y enfermeras: historia de las sanadoras 2ª ed. , Barcelona: La Sal, 1981
Generalitat de Catalunya, LLIBRE BLANC de les professions sanitàries de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social, 2003
López M, Santos S, Sánchez-Rueda G, Bardallo MD, Fernaández L, Zabalegui A, Abril D, Varez S, Tomás-, Los modelos en la práctica asistencial: visión de los profesionales y estudiantes de enfermería, Metas de enfermería 2009, 12 (4): 16-26., 2009
Colliere, M.F., Promover la vida, Madrid: Interamericana-McGrawHill, 1993
Lalanda, M., Con-ciencia médica, Madrid: LID,cop, 2016
Consell de col·legis d'Infermeres i infermers de Catalunya., Codi d'ètica de les infermeres i infermers de Catalunya, Barcelona, 2013
Valls R, Història de la professió d'infermeria, Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, Última edició disponible
Hernández F. (coord), Historia de la Enfermería en España (desde la antigüedad hasta nuestros días), Madrid: Síntesis, 1996
Gordon M, Manual de diagnósticos de enfermería, Madrid: McGraw-Hill Interamericana, Última edició disponible
Kérouac S, El pensamiento enfermero, Barcelona: Masson, 1996
Camps V, La voluntad de vivir, Barcelona: Ariel, 2005

Recommendations


 
Other comments
La Durant les proves d'avaluació els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.