IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) NURSING AND ADULTS Code 18244104
Study programme
Bachelor's Degree in Nursing (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
10 Compulsory Second
Language
Català
Department Nursing
Coordinator
VERDOY CUEVAS, SUSANA
E-mail encarna.bonfill@urv.cat
pilar.mauri@urv.cat
mireya.adell@urv.cat
silvia.reverte@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
angela.frances@urv.cat
ruth.tortosa@urv.cat
mariateresa.cerda@urv.cat
Lecturers
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
MAURI MAURI, PILAR
ADELL LLEIXA, MIREIA
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
VERDOY CUEVAS, SUSANA
FRANCES MOTIS, ANGELA
TORTOSA ALTED, RUTH
CERDÁ LEAL, MARIA TERESA
Web
General description and relevant information L'assignatura Infermeria en la persona adulta té com a propòsit preparar als estudiants en l'atenció d'infermeria a la persona adulta; tenint en compte els problemes de salut prevalents, les causes, els efectes, les formes d'afrontament i les necessitats d'atenció. Els temes s'organitzen en relació a les necessitats i/o sistemes corporals més afectats per problemes de salut a la vida adulta, e integren coneixements relacionats amb l'ètica, infermeria psicosocial i salut mental, infermeria comunitària, infermeria medicoquirúrgica, així com els aspectes bàsics lligats a la gestió de cuidatges.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
Type B Code Competences Transversal
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5.1 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A5.3 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A7 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
 A14 Descriure què significa conèixer al pacient i els hàbits i estils de vida que comprometen la salut
 A17.1 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
 A17.2 Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides
 A17.3 Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides
 A17.5 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Type B Code Learning outcomes
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Unitat temàtica I: Introducció. Hábitos, estilos de vida y problemas de salud en el adulto. La fenomenologia de conèixer La persona adulta amb problemes de salut. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult i els factors relacionats com aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la atenció primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera que s'utilitzen al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol i el tabac. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt.
Unitat temàtica II: Cures del pacient en les diferents proves diagnòstiques: radiològiques, analítiques, endoscòpiques. (tema transversal) Preparació de la persona, procediments i cures post prova.
Radiografia convencional de tòrax i abdomen i altres proves d'imatge.
Proves de laboratori. Endoscòpia digestiva. Broncoscòpia. Biòpsies. Proves hepàtiques.
Unitat temàtica III: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en l'adult amb problemes de salut respiratoris i cardiovasculars. Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (processos infecciosos; malalties respiratòries de patró restrictiu i obstructiu; anèmies; malaltia coronària; HTA; arítmies...).
Factors de risc, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques:
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica IV: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en el adult amb problemes de salut digestius i gastrointestinals Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unidad temática V: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en el adult amb problemes de salut metabòlics i endocrins Significat de la malaltia metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta metabòlica i endocrina (la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.

Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VI: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en el adult amb problemes de salut en la eliminació urinària Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VII: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en el adult con problemes de salut crònics que afecten a l'activitat i el moviment Coneixements sobre les malalties i lesions que afecten a l'activitat i el moviment: malalties degeneratives del SNC, epilepsia, fibromiàlgia o fatiga crònica... Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VIII: L'experiència / situació / malaltia i problemes de salut que afecten a l'adult amb càncer Història natural del càncer. Epidemiologia i càncers més prevalents. Prevenció i detecció precoç. De quina manera el diagnòstic de càncer afecta la vida de les persones i el seu món. Els tractaments i els efectes que se'n deriven.
El control de signes i símptomes, especialment el maneig del dolor, les nàusees, vòmits... i els relacionats amb la malaltia.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
PBL (Problem Based Learning)
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
CT4
CT5
18 36 54
Seminars
A5.1
A14
A17.1
A17.3
A17.5
22 12 34
Lecture
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
50 100 150
Personal attention
4 0 4
 
Mixed tests
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
6 0 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració
Seminars Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants
Lecture Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa mitjançant el turning point
Personal attention S'ofereixen tutories de seguiment de l'aprenentatge a tot l'alumnat prèvia cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al moodle.

Personalized attention
Description
Es faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
PBL (Problem Based Learning)
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
CT4
CT5
Mitjançant rúbrica es valorarà: responsabilitat, gestió de la informació, treball en grup, capacitat de crítica i autocrítica i comunicació.
Autoavaluació. Avaluació grupal
20%
Seminars
A5.1
A14
A17.1
A17.3
A17.5
Assistència participació en la discussió i l'anàlisi. Respostes encertades mitjançant l'eina turning point. 20
Mixed tests
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria.

Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític.
60%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per aprovar l'assignatura és requisit tenir aprovades totes les parts. En la segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada.

- Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. Aquesta categoria es considerarà aprovada si la nota de cadascuna de les proves és igual o superior a 5.

- A l'ABP i els seminaris no hi ha recuperació.


Sources of information

Basic Lewis S M., Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos, última edició disponible, Elsevier
Williams L V, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Force E; Oto I,, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de nutrición/eliminación, última edició disponible, Masson
Oto I; Arque M; Barrachina L, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de oxigenación, última edició disponible, Masson
Le mone P, Borke K,, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
AA VV, Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla: Ed. MAD
Mª Teresa Luis Rodrigo, Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud, última edició disponible, Wolters Kluwer Health

Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema

Complementary Rubiales Paredes MD, Palmar Santos AM, Enfermeria del adulto (2 vol.), última edició disponible, Editorial Centro de estudios Ramon Areces
Long, Phipps W, Cassmeyer VL, Enfermería Medico-Quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermeria, última edició disponible, Harcourt
Píriz R; de la Fuente M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Dae
Farreres P; Rozman C, Medicina interna, última edició disponible, Doyma
Guyton AC, Fisiologia médica, última edició disponible, Interamericana
Ignatavicius DD; Varner Bayne M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Beare PG; Myers JL, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Harcourt Brace de Epaña
Miller MJ, Fisiopatologia, última edició disponible, Interamericana
Smeltzer SC; Bare BG, Enfermería Medico-Quirúrgica de Brunner y Suddarth, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
, http://www.coloplast.es, ,
, http://www.enfermeria 21.com, ,

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ANTHROPOLOGY AND CITIZENSHIP/18244010
PHARMACOLOGY/18244107
CLINICAL SIMULATION PRACTICALS II/18244112

Subjects that it is recommended to have taken before
STRUCTURE AND FUNCTION OF THE HUMAN BODY I/18244001
STRUCTURE AND FUNCTION OF THE HUMAN BODY II/18244002
BIOLOGY AND MICROBIOLOGY/18244004
ETHICS OF CARE AND CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF NURSING/18244009
BASIC NURSING IN THE LIFE CYCLE/18244101
THE THERAPEUTIC RELATIONSHIP AND COMMUNICATION IN NURSING/18244006
NURSING AND THE YOUNG/18244103
PRINCIPLES OF NUTRITION IN NURSING/18244108
 
Other comments
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.