IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) NURSING AND THE ELDERLY Code 18244105
Study programme
Bachelor's Degree in Nursing (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cycle 1st & 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 1Q
Language
Català
Department Nursing
Coordinator
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
E-mail mariapilar.monteso@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
mariateresa.panisello@urv.cat
Lecturers
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
VERDOY CUEVAS, SUSANA
PANISELLO COHI, MARIA TERESA
Web
General description and relevant information Conèixer els problemes de salut més freqüents en la persona gran per donar una atenció integral i aprendre les eines principals per donar una resposta integral a les cures d'infermeria en aquesta etapa de la vida

Competences
Type A Code Competences Specific
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
 A21 Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Type B Code Competences Transversal
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A7 Explicar les alteracions de salut en la persona gran i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
 A13 Mostra sensibilitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
 A14 Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
 A16.3 Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
 A17.1 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats en les diferents etapes del cicle vital
 A17.2 Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
 A17.3 Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
 A17.5 Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Aplicar tècniques d'estimulació (físiques i cognitives) en les diferents etapes de la vida d'acord al problema de salut i atenent al caràcter individual, especialment en aquelles persones que presenten processos de caràcter neurològic i de deteriorament cognitiu (reversible i irreversible)
 A20 Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
 A21 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
 A23.2 Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Type B Code Learning outcomes
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Unitat Temàtica I: Introducció als problemes de salut prevalents en la persona gran Factors de risc i causes més freqüents de morbimortalitat. Fragilitat. Escenaris i recursos formals e informals en l'atenció a la persona gran amb problemes de salut i/o situació de dependència.
Unitat Temàtica II: L'experiència/situació/malaltia en processos crònics Les cronicitats més freqüents de la Persona Gran relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins i càncer o la pluripatologia. Repercussions en la vida diària. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influencia en com la persona gran viu i gestiona el seu procés.
Unitat Temàtica III:
L'experiència/situació/malaltia en processos que alteren l'eliminació
Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència en relació amb trastorns gastrointestinals i urinaris associats. Efectes d'aquests tant a nivell funcional com de vivència i en la qualitat de vida
Unitat Temàtica IV:
L'experiència/situació/malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i de la coordinació
Problemes de salut neurològics, vasculars i musculoesquelètics: parkinson, AVC, artrosis, artritis i traumatismes, especialment fractura de fèmur entre altres. Explorar dependències i necessitats que es deriven d'aquestes. Qualitat de vida. Dolor crònic. Disfàgia.
Unitat Temàtica V:
L'experiencia/situació/malaltia en processos que comporten alteracions sensorials
Processos dels problemes de salut que produeixen dèficits sensorials tals com cataractes, desprendiment de retina, glaucoma i presbiacusia i sordera entre altres. Dimensions de la vida i de la familia que aquests problemes poden afectar per prevenir riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida
Unitat Temàtica VI:
L'experiència persona gran/situació/malaltia en processos que comporten alteracions cognitives
Dimensions de l'experiència en la persona gran amb deteriorament cognitiu reversible e irreversible. Malaltia d'Alzheimer. autonomia, dependència i necessitats. La situació de la família, cuidadors informals i la cura infermera i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials.Maltractament ja en aquestes situacions te força importància.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
CT6
2 0 2
Lecture
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.5
A20
A21
30 39 69
Seminars
A7
A13
A17.1
A20
A23.2
16 10 26
PBL (Problem Based Learning)
A7
A13
A16.3
A17.1
A20
A23.2
14 35 49
Personal attention
2 0 2
 
Multiple-choice objective tests
A7
A14
A17.2
A20
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduïnt elements d'anàlisis i reflexió. A partir de l'explicació l'alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma.
Seminars S'analitzarà per grups el contingut proposat d'un tema monogràfic a través de la visualització d'una pel.licula. Ampliació dels continguts de l'exposició magistral
PBL (Problem Based Learning) Es treballarà un tema en diferents escenaris seguint aquesta metodologia
Personal attention Atenció a l'alumnat de manera personal o per correu electrònic

Personalized attention
Description
Atenció a l'alumnat. Personal o correu electrònic

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.5
A20
A21
Proves objectives de tipus test. Prova escrita amb preguntes tipus test que avaluarà els temes tractats en aquest apartat 60%
Seminars
A7
A13
A17.1
A20
A23.2
S'analitzarà per grups un tema monogràfic a partir de l'anàlisi d'una pel.licula amb presentació escrita i oral.
Es realitzarà un treball grupal a partir d'un tema proposat en l'àmbit de l'envelliment amb presentació escrita i oral.
20%
PBL (Problem Based Learning)
A7
A13
A16.3
A17.1
A20
A23.2
S'avaluarà la qualitat del material portat i la participació, la exposició d'aquest i el treball en grup. Els continguts s'avaluaran a la proba objectiva 20%
Others  
 
Other comments and second exam session

La nota mínima per superar la Prova objectiva de tipus test ha de ser de 5.

En cas de no superar la primera convocatòria de qualsevol part, l'estudiant en segona convocatòria haurà de recuperar la part que no ha aprovat.


Sources of information

Basic Francisco Guillén Llera, Jesús Pérez del Molino Martín, Roberto Petidier Torregrosa, Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico, Última edició disponible, Ed. Esselvier Masson
Generalitat de Catalunya, Llibre Blanc de la gent gran activa, Departament de Benestar social, Departament de Benestar Social. Generalitat de Cat
Rosa Gómez Redondo, Elena Robles González, Envejecimiento, longevidad y población, https://www.youtube.com/watch?v=FXUN6u-PHYw, UNED
Adolfo Aristarain, Lugares comunes, Última edició disponible, Recurs audiovisual
Doris L. Carnevali, Maxine Patrick, Enfermeria Profesional. Enfermeria Geriatrica, Última edició disponible, Ed. McGraw-Hil. Interamericana
Michael Radford, Elsa i Fred, ,
Ignacio Ferreras, Arrugas, ,
Ignacio Ferreras, http://www.who.int/topics/ageing/es/, ,
Fundación general CSIC sobre envejecimiento, http://www.fgcsic.es/envejecimiento/es_ES, ,
Rein Tideiksaar, Caidas en ancianos. prevención y tratamiento, ultima edicion,
Kristen L.Mauk, Enfermeria geriatrica. Competencias asistenciales, ultima edicion disponible, Mc Graw Hill

Complementary Alan M.Mellow, Psiquiatría Geriátrica, última edición, Ars Médica
Nanne Marie Guillermard, Análisis de las políticas de vejez en Europa, última edici, Ministerio de Asuntos sociales. Instituto Nacional
Rafael Martínez Martínez, Cuando sea mayor, ultima edición,
Jesús M. de Miguel, La sociedad transversal, Fundación "la Caixa",
Simone de Beauvoir, La vejez, última edición,
Pilar Montesó-Curto a,?, Carme Ferré-Grau , Mar Lleixà-Fortuño , Nuria Albacar-Riobóo , Marylene Lej, Diagnosed, Identified, Current and Complete Depression Among Patients Attending Primary Care in Southern Catalonia: Different Aspects of the Same Concept, Archives of Psychiatric Nursing,
Misericordia García Hernández, María Pilar Torres Egea, Esperanza Ballesteros Pérez, Enfermeria Geriátrica. Master de enfermeria, Última edició disponible, Ed. Masson
generalitat de Catalunya, www.gencat.cat/benestar/, ,
Carles Bosch, "Bicicleta, cullera, poma&quot, ,
Robert Baurt, Tobert Egeler, Gimnasia, juego y deporte para mayores, Última edició disponible, Ed. Paidotribo
Departament d'Acció social i Ciutadanía. generalit, Protocol Marc per a un abordatge coordinat de les situacions de maltractament vers les persones grans, ,

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HEALTH AND DISABILITY SUPPORT FOR CARERS/18244214
PALLIATIVE CARE/18244113


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.