Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència |
| A24 |
Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A7 |
Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
| | A10 |
Descriure els problemes derivats de la violència de gènere i les formes de prevenció i atenció
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
| | A24 |
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
Planificar cures que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Unidad temática I: Salud y enfermedad mental. Organización y significados de la atención en salud mental.
|
|
Unidad temática II: Procesos de enfermedad relacionados con los trastornos de ansiedad, obsesivo-compulsivos, somatomorfos y disociativos.
|
|
Unidad temática III: Procesos de enfermedad relacionados con los trastornos de personalidad, enfermedad dual y adicciones.
|
|
Unidad IV: Trastornos depresivos, bipolares y relacionados.
|
|
Unidad V: Procesos de enfermedad relacionados con la esquizofrenia y otros trastornos psicóticos.
|
|
Unidad VI: Trastornos del desarrollo.
|
|
Unidad VII: El suicidio.
|
|
Unidad temática VIII: Violencia de género y salud mental. |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
23 |
0 |
23 |
Seminarios |
|
18 |
20 |
38 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
6 |
24 |
30 |
Simulación |
|
12 |
15 |
27 |
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Pruebas mixtas |
|
1 |
27 |
28 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminarios |
Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Simulación |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals. |
Atención personalizada |
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura. S'atendrà a l'estudiant sempre que ho demani de forma presencial o virtual (correu electrònic) |
descripción |
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura. S'atendrà a l'estudiant sempre que ho demani de forma presencial o virtual (correu electrònic) |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Seminarios |
|
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel·lícules i/o documentals, aportacions, exercicis, role-playing...en el desenvolupament de les sessions. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
Elaboració de pla de treball de grup o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. |
10% |
Simulación |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. |
20% |
Pruebas mixtas |
|
Realització d'una prova mixta amb varies parts que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratori i ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura. A l'examen tipus test s'ha de contestar el 90% de les preguntes |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Segona convocatòria: Els seminaris, ABP i simulació no es poden recuperar ja que son metodologies d'avaluació continuada.Les proves mixtes es realitzarà un examen de les mateixes característiques que el realitzat en primera convocatòria. |
Básica |
Fornes vives, J. Gómez Salgado, J., Principales problemas de salud mental e intervención enfermera, Última edició publicada, FUDEN
SHIVES LR, Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada , McGraw-Hill
Videbeck SL. , Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Wolters Kluwer
Womble, DM. , Introducción a la enfermería de la salud mental, Última edició publicada, Wolters Kluwer
Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Elsevier
JOHNSON B.S. , Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Última edició publicada , McGraw-Hill-Interamericana
Granados Gómez, G. Sánchez Bujaldón, M. , Enfermería en salud mental, Última edició publicada, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces
|
|
Complementaria |
RIGOL A., UGALDE M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada, Masson
Bobes gascía,J. Bousoño García,M. Gonzalez García MP. López Rodríguez JL: Sáiz Martínez PA. Enfermer, Enfermeria psiquiátrica, Última edició publicada, Síntesi
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastornos del estado de ánimo, Última edició publicada, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastornos psicóticos, Última edició publicada, Elsevier
Townsend, MC. , Fundamentos de enfermería en psiquiatría, Última edició publicada, McGraw-Hill
, , ,
LÓPEZ IMEDIO, E, Enfermería en cuidados paliativos., Última edició publicada, Médica Panamericana
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, Masson
Ministerio de Sanidad y Consumo. , PLAN NACIONAL DE CUIDADOS PALIATIVOS [en línia], Última edició publicada,
ASTUDILLO, W. HENDINUETA, C. ASTUDILLO, E., Medicina paliativa : cuidados del enfermo en el final de la vida y atención a su familia, Última edició publicada , EUNSA
Fornes vives, J. Gómez Salgado, J. , Evolució histórica y modelos conceptuales en salud mental y psiquiatría, Última edició publicada, FUDEN
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Patología dual., Última edició publicada, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno mental grave de larga evolución, Última edició publicada, Elsevier
Serrano Gil, A. Leonsegui Guillot, RA. , Introducción a la enfermería de salud mental, Última edició publicada, Ediciones Díaz de Santos
FORNES J, Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados , Última edició publicada, Médica Panamericana
Mejías Lizancos, F. Serrano Parra, MD., Enfermería en psiquiatría y salud emntal , Última edició publicada, Ediciones DAE
Stuard, GW. Laraia, MT. , Enfermería psiquiátrica. principios y práctica, Última edició publicada, Elsevier
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|