IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) PHARMACOLOGY Code 18244107
Study programme
Bachelor's Degree in Nursing (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second
Language
Català
Department Basic Medical Sciences
Coordinator
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
E-mail mariafrancesca.ortin@urv.cat
mariadolors.diaz@urv.cat
Lecturers
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
DIAZ MASIP, MARIA DOLORS
Web
General description and relevant information La realització de la teràpia farmacològica té caràcter interdisciplinari, de manera que tots els professionals de la salut desenvolupin activitats complementàries amb tendència a millorar el rendiment del tractament farmacològic. Així, el professional d’infermeria per a poder ser eficaç, mitjançant l’ús dels coneixements i metodologia adequats, ha de plantejar-se uns objectius, activitats o adquisició d’habilitats relacionades amb aquest tema, com: • Administrar els fàrmacs segons les seves propietats. Seguir totes les observacions contingudes en la prescripció mèdica. • Valorar l’eficàcia del tractament, controlar les circumstàncies fisiològiques i fisiopatològiques que poden afectar-lo. • Valorar els senyals d’alarma indicatius de toxicitat lleu/greu. Posar en funcionament, si escau, els mecanismes d’urgències específics. • Analitzar les interaccions potencials clínicament significatives. • Prevenir la toxicitat del fàrmac per a incrementar la seguretat del pacient. Disminuir o alleujar les molèsties del tractament farmacològic; valorar i controlar les circumstàncies precipitants. • Informar al pacient, valorar els seus coneixements previs i el compliment del tractament prescrit.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Identificar els principals conceptes de la farmacologia i el seu pes en el currículum d'infermeria
Interpretar textos relacionats amb la descripció dels medicaments
Explicar els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments
Distingir com actua el fàrmac en l'organisme humà i els efectes que produeix en relació al seu mecanisme d'acció i de la seva dosi
Identificar els diferents tipus d'interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs
Explicar les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària
 A4 Organitzar les pautes d'administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament
Reconèixer els problemes d'automedicació
Sintetitzar la informació bàsica per poder facilitar l'educació sanitària als pacients sobre medicació i adequar el llenguatge a cada situació
Adaptar el pla terapèutic a cada malalt per facilitar l'adhesió al tractament
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS Tema 1-. Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac. Fonts d'obtenció dels medicaments. Concepte de Farmacocinètica i Biodisponibilitat.
Tema 2-. Farmacocinètica: vies d’administració.
Tema 3-. Farmacocinètica: absorció, distribució.
Tema 4-. Farmacocinètica: biotransformació i eliminació de fàrmacs.
Tema 5-. Farmacodinàmica: mecanisme d'acció dels fàrmacs, relació dosi-efecte.
Tema 6-. Reaccions adverses dels medicaments. Iatrogènia.
Tema 7.- Interaccions farmacològiques.
Tema 8-. Intoxicacions. Concepte d'abús, dependència, addicció i toxicitat dels fàrmacs.
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. Tema 9-. Fàrmacs simpaticomimètics. Fàrmacs simpaticolítics.
Tema 10-. Fàrmacs parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics. Placa Motriu: bloquejants neuromusculars.
UNITAT III. SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA Tema 11-. Relaxants musculars centrals. Benzodiazepines. Antiepilèptics.
Tema 12-. Antiparkinsonians. Psicofarmacologia: al·lucinògens. Noòtrops. Antidepressius. Antipsicòtics. Ansiolítics.
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR I LA INFLAMACIÓ Tema PA-. Fàrmacs anestèsics. Concepte d'anestèsia.
Tema 13 -. Tractament del dolor i la inflamació. Us en la utilització clínica.
Tema 14-. Tractament del dolor i la inflamació. Abús en la utilització clínica.
UNITAT V. FARMACS ANTIINFECIOSOS. Tema 15-. Aspectes generals en el tractament de les infeccions. Mecanismes d'acció dels antiinfecciosos i resistències bacterianes. Antibiòtics de reserva. Grups d’antiinfecciosos.
Tema PA.- Antisèptics i desinfectants.
Tema 16.- Antibiòtics Betalactàmics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 17.- Macròlids, Lincosamines i Glicopèptids: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 18.- Aminoglicòsids, Quinolones, i altres antibiòtics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema PA.- Antifúngics. Antiparasitaris. Quimioteràpia de la tuberculosi. Antivírics. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la SIDA.
UNITAT VI. FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI Tema PA-. Broncodilatadors. Antitussígens. Expectorants. Antihistamínics H1.
UNITAT VII. SISTEMA CARDIOVASCULAR Tema 19-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: Digoxina, IECA.
Tema 20-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: ARAII, antagonistes del calci.
Tema 21-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: nitrats.
Tema 22.- Fàrmacs utilitzats en el tractament de la coagulació.
UNITAT VIII. FÀRMACS RELACIONATS AMB L'EQUILIBRI HIDROSALI Tema PA-. Hidroelectroteràpia. Nutrició enteral i parenteral
Tema PA-. Diürètics.
UNITAT IX. FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU Tema PA-. Fàrmacs utilitzats en la malaltia ulcerosa.
Tema PA-. Fàrmacs antiemètics. Farmacologia de la secreció biliar.
Tema PA-. Fàrmacs antidiarreics. Fàrmacs en el tractament del restrenyiment o constipació.
UNITAT X. FARMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIO DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC. Tema 23-. Hormones hipofisàries i hipotalàmiques: Generalitats.
Tema 24-. Adenohipòfisi, Neurohipòfisis. Hormona del creixement, Hormones tiroïdals.
Tema 25-. Hormones de l'escorça suprarenal: glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 26-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals.
Tema 27-. Antidiabètics: insulina i antidiabètics no insulínics.
Tema 28-. Antigotosos. Antiateromatosos.
Tema 29-. Metabolisme del calci i del fòsfor.
Tema 30-. Fàrmacs antianèmics.
UNITAT XI. QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÀSTICA Tema Taller-. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics.
DEBATS (PREGUNTES APLICATIVES (PA)) Debat 1-. Infeccions. SIDA. Antisèptics i desinfectants. Fàrmacs anestèsics.
Debat 2-. Ansietat i trastorns de la son. Hidroelectroteràpia.
Debat 3-. Unitat VI: Farmacologia de l'Aparell Respiratori. Unitat IX: Farmacologia de l'Aparell Digestiu.
Debat 4-. Hipertensió Arterial. Diabetis. Gota. Hormones tiroïdals i sexuals. Nutrició enteral i parenteral.
Tallers Taller 1-. Fons d’informació.
Taller 2-. Formes farmacèutiques i administració de medicaments.
Taller 3-. Maneig de citostàtics.
Taller 4-. Dosificació i càlcul (dues sessions, la segona amb prova eliminatòria).
Sessions de Cas clínic Integra: Informació medicaments. Adherència al tractament. Pla terapèutic. Informació al malalt/cuidador. Educació a la població. Continguts teòrics de l’assignatura.
3 sessions:
1. Presentació i cerca d’informació (informàtica).
2. Indicacions i possibles interaccions i reaccions adverses més rellevants.
3. Pla terapèutic del cas clínic. Resolució del cas clínic. Explicació al pacient i educació sanitària.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A3
A4
1 0 1
Lecture
A3
A4
29.5 45 74.5
Laboratory practicals
A3
A4
CT2
CT3
6 4.5 10.5
Debates
A3
A4
CT2
CT3
CT5
8 16 24
IT-based practicals in computer rooms
CT2
CT3
4 0.5 4.5
Practical cases/ case studies
A3
A4
CT2
CT3
CT5
8 24 32
Personal attention
0 0 0
 
Multiple-choice objective tests
A3
A4
3.5 3.5 7
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Explicació del programa: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’estudiant de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris).
Lecture Sessions magistrals, proporcionant-li a l’estudiant els esquemes, preguntes aplicatives i bibliografia en l’espai del moodle.
Laboratory practicals Tallers en grups reduïts sobre:
- Formes farmaceutiques i administració de medicaments.
- Normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació.
- Càlculs de dosificació (dues sessions).
Avaluació a l'aula, assistència obligatòria.
Debates Debats: Sessions de seminaris, per la discussió de preguntes aplicatives en grup reduït, algunes unitats treballades exclusivament amb aquesta metodologia. Treball en grups de 20 estudiants.
IT-based practicals in computer rooms Sessió sobre fonts d'informació a l'aula d'informàtica amb supòsits pràctics.
Assistència obligatòria.
Practical cases/ case studies Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 estudiants.
Cada estudiant del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes.
Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Exposició oral del cas clínic.
Assistència obligatòria.
Personal attention Presencial
Virtual

Personalized attention
Description
Presencials: Els dies de classe magistral al finalitzar la classe. Previ acord amb la professora a través del moodle o correu electrònic. Virtuals: A través del moodle o correu electrònic. Fòrum obert de dubtes. Les consultes o dubtes sobre un tema determinat s'han de fer a la professora responsable del tema. Per qualsevol consulta sobre el curs adreçar-se a la coordinadora.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
A3
A4
CT2
CT3
Les tres primeres sessions de tallers s'avaluaran de forma individual i col·lectiva (15%).
Assistència obligatòria.
En la segona sessió del taller de càlculs de dosificació es realitzarà una prova individual amb 5 problemes. Per tal de superar aquesta prova serà necessari, com a mínim, haver realitzat correctament 3 problemes amb una nota global superior a 6 (10%).
Assistència obligatòria.
25
Debates
A3
A4
CT2
CT3
CT5
En els seminaris de les preguntes aplicatives/debats s'avaluarà l’assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels estudiants a les preguntes del debat conegudes i altres de noves.
Aquesta nota serà, conjuntament amb les notes de les proves tipus test, la que permetrà aprovar el bloc de coneixements (teoria) per a l'avaluació continuada.
10
IT-based practicals in computer rooms
CT2
CT3
S'avaluarà la participació del estudiant i la resolució del supòsit pràctic plantejat.
Assistència obligatòria.
2,5
Practical cases/ case studies
A3
A4
CT2
CT3
CT5
L'estudiant serà avaluat durant les sessions presencials:
- sessió d'informació dels medicaments i dosificació;
- sessió pla terapèutic i
exposició del cas
També s'avaluarà el treball presentat per escrit de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria.
20
Multiple-choice objective tests
A3
A4
Continguts teòrics:
Desenvolupament de dues proves amb 40 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 5, sobre una puntuació de 10, en cada prova per fer promig amb les altres notes.
40
Others  

Qüestionari moodle sobre dosificació

2,5
 
Other comments and second exam session

La nota de la pràctica és la suma del treball dels tallers (laboratori), aula d'informàtica, càlcul (moodle) i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La falta no justificada en el blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'alumne aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5 i ha superat la prova de càlcul amb una nota superior a 6.

La nota de coneixements (teoria) serà la suma de les dues proves més les notes dels 4 debats. L'alumne aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5 i podrà fer promig entre les dues proves tipus test sempre que tingui una nota igual o superior a 5 en cada prova tipus test. La part que no aprovi haurà de presentar-se a un examen a la segona convocatòria on haurà de tenir una nota mitjana de 5 per superar la segona convocatòria.

Alumne repetidor:

Haurà de fer la part no aprovada complerta. Si ha suspès la teoria haurà de fer les proves tipus test, els debats (assistència obligatòria) i la prova de càlcul. Si ha suspès les pràctiques haurà de fer els tallers, la prova de càlcul i el cas clínic. En tot cas, és recomanable que l'estudiant torni a repetir les pràctiques per assolir millor les competències.


No és permès l'ús del telèfon mòbil a l'aula.

-->

Sources of information

Basic

- Flórez i col.l. Farmacología humana. Ed. Elsevier Masson. Barcelona. Última edició disponible.

- Adams M. i Holland N. Farmacología para enfermería. Un enfoque fisiopatológico. Ed. Pearson. Madrid. Última edició disponible.

- Dawson JS i col.l. Lo esencial en Farmacología. Cursos Crash de Mosby. Ed. Elsevier. Última edició disponible.

Complementary

- Mosquera J.M. i col·l. Farmacología para enfermería. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill. Última edició disponible.

- Hitner H. i Nagle B. Introducción a la Farmacología. Ed. Mc Graw Hill. Mèxic. Última edició disponible.

- Pacheco E. Enfermería. Farmacología práctica de enfermería. Serie de Manuales de enfermería. Masson. Última edició disponible.

- Birkett DJ. Farmacocinética fácil. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill. Última edició disponible.

- Castells S. i Hernández M. Farmacología en enfermería. Ed. Elsevier. Madrid. Última edició disponible.

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.