IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) RESEARCH METHODOLOGY AND NUSRING Code 18244117
Study programme
Bachelor's Degree in Nursing (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
4 Compulsory Third 1Q
Language
Català
Department Nursing
Coordinator
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
E-mail mireya.adell@urv.cat
silvia.reverte@urv.cat
Lecturers
ADELL LLEIXA, MIREIA
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura s'introduirà als estudiants en la metodologia quantitativa i qualitativa d'investigació aplicada a les ciències de la infermeria. Els continguts són la base essencial necessària per poder plantejar i desenvolupar un projecte d'investigació en recerca infermera aplicant el disseny, metodologia, tècniques de recollida d'informació i d'anàlisi més idònies. Es persegueix que el contingut combini un caire teòric i pràctic en context de seminaris i laboratoris. Així mateix, es pretén estimular a l'anàlisi crítica de la literatura científica i a proporcionar les eines bàsiques per difondre els resultats de la recerca en infermeria.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A16.6 Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
 A16.7 Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals en la metodologia de la investigació en infermeria Teoria, metodologia i tècniques. Mètodes científics i aproximacions teòriques i metodològiques d'infermeria.
Etapes i desenvolupament de la investigació quantitativa i qualitativa.
Unitat temàtica II: programar la investigació Selecció i enunciat del problema i diferents tipus d'objectius d'investigació segons la naturales a investigar. Formulació d'hipòtesi i cerca dels fonaments de la literatura científica existent.
Unitat temàtica III: aspectes bàsics sobre dissenys i mètodes quantitatius i qualitatius.
Disseny, projecte, pla de recerca.
Metodologia i selecció de tècniques i instruments quantitatius i qualitatius.
Unitat temàtica IV: organització de la informació Obtenció de les dades segons metodologia quantitativa (qüestionaris, quaderns de recollida de dades, escales validades) o qualitativa (entrevistes i observacions, fitxes i anotacions: classificació, categorització i codificació).
Unitat temàtica V: Anàlisi de les dades Quantitatiu: anàlisi estadístic descriptiu i inferencial
Qualitatiu: construcció del coneixement. Comprensió, descripció i interpretació.
Anàlisi crític de publicacions científiques.
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats Comunicació oral. La informació necessària i indispensable.
L'art d'escriure: estils i tècnica.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A16.6
A16.7
CT2
14 19 33
Seminars
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Independent work in the laboratory
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Personal attention
1 0 1
 
Mixed tests
A16.6
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura.
Lecture Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió.
Seminars Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el pack estadístic SPSS i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient.
Independent work in the laboratory Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació qualitativa. Anàlisi i discussió mitjançant les tècniques adients.
Personal attention Assessorament presencial o virtual, individual o en grup, en l'horari pautat al calendari de moodle a disposició dels estudiants per a qualsevol consulta en relació a l'assignatura.

Personalized attention
Description
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup, en l'horari pautat al calendari de Moodle a disposició dels estudiants per a qualsevol consulta en relació a l'assignatura. Una vegada finalitzades les classes els estudiants podran contactar amb la professora mitjançant Moodle i correu electrònic.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A16.6
A16.7
CT2
Assistència i participació en l'aula. 10%
Seminars
A16.6
A16.7
CT2
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa aplicada i l'anàlisi de dades mitjançant l'aplicació de les proves estadístiques. I l'anàlisi crític d'articles d'investigació quantitativa. 15%
Independent work in the laboratory
A16.6
A16.7
CT2
Els laboratoris inclouran la metodologia qualitativa aplicada i l'anàlisi de les dades mitjançant les tècniques més adients. I l'anàlisi crític d'articles d'investigació qualitativa. 15%
Mixed tests
A16.6
Examen de l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar. 50%
Others  

Activitat relacionada amb la cerca bibliogràfica, que s'inclourà durant el desenvolupament de les sessions magistrals.

10%
 
Other comments and second exam session

És requisit indispensable per aprovar l'assignatura presentar tots els treballs i realitzar l'examen (prova objectiva mixta), obtenint una nota >o = a 5 en cada apartat.

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data senyalada de l'inici de curs.

D'acord amb l'article 21 dela Normativa Acadèmica durant les proves avaluatives està limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la ralització de les proves.


Sources of information

Basic Taylor, SJ y Bogdan R, Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Paidós, Barcelona
Vázquez ML, Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud, UAB Bellaterra, Barcelona
Gerrish, K y Lacey A, Investigación en enfermería, McGraw-Hill Interamericana, 2008, Madrid
Lleixà M y Montesó P, Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, URV, 2015, Tarragona
Piqué J, Camaño R y Piqué C, Escribir y publicar en Enfermería, Tirant Humanidades, Valencia
Elena Sinobas, P, Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, 2011, On-line
Salamanca Castro, AB, El aeiou de la investigación en enfermería, Fuden,DL, 2013,

Complementary

Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals.

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
INFORMATION, COMMUNICATION AND DOCUMENTATION TECHNOLOGIES/18244008


 
Other comments
Els/les estudiants que no realitzin els treballs de seminaris o laboratoris no podran presentar-se a l'examen (prova tipus test i amb pregunta curta). Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota >o = a 5. En la 2a convocatòria de l'assignatura els alumnes hauran de lliurar els treballs derivats dels seminaris i els laboratoris i presentar-se a fer una prova objectiva de pregunta curta o tipus test. Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota > o = a 5. Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula d'acord amb l'article 21 de la Normativa Acadèmica.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.