IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) HEALTH, GENDER AND SOCIAL INEQUALITIES Code 18244212
Study programme
Bachelor's Degree in Nursing (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 1Q
Language
Català
Department Nursing
Coordinator
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
E-mail marisa.panisello@urv.cat
Lecturers
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Web http://marisa.panisello@urv.cat
General description and relevant information Assignatura optativa que té com a propòsit donar elements de reflexió sobre el gènere com a determinant en el procés salut-malaltia i com a element de desigualtat social

Competences
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
Type B Code Learning outcomes
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Unitat temàtica I: Construcció sociocultural de la salut de les dones: La mirada androcèntrica les seves conseqüències Analitzar els antecedents i l'evolució de la situació de les dones històricament i com a influït la seva posició social en la construcció sociocultural de la salut
Unitat temàtica II: Elements propis del gènere relacionats amb la salut Estudi de les variables que possibiliten l'anàlisi des de una perspectiva e gènere. identificar les diferències en la morbi-mortalitat en relació amb els diferents estils de vida i els elements propis del gènere.
Atenció d'Infermeria en la violència de gènere
Unitat temàtica III: les desigualtats en relació al gènere en el Sistema Sanitari Analitzar el biaix de gènere dins del sistema sanitari (assajos clínics, esforç terapèutic, atenció de salut,...)

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
CT4
12 18 30
Presentations / oral communications
CT4
3 9 12
Debates
CT4
7 7 14
Assignments
CT4
0 12 12
Personal attention
3 3 6
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura i cronograma
Lecture Exposició dels conceptes introduint elements d'anàlisi i reflexió
Presentations / oral communications L'alumne/a exposarà el treball que haurà realitzat en relació als continguts teòrics i la realitat social
Debates Es realitzaran exercicis per treballar el temes exposat a classe amb anàlisi i posterior debat. Després de les exposicions dels treballs es debatrà el tema en tota la classe
Assignments L'alumnat presentarà el treball que haurà exposat en grup. i presentarà un altre treball individual amb l'opinió dels diferents temes debatuts
Personal attention Seguiment dels treballs que hauran de presentar

Personalized attention
Description
Disponibilitat per resoldre dubtes via presencial, espai moodle i correu electrònic

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / oral communications
CT4
L'alumnat presentarà el tema treballat que relacionarà els continguts teòrics de l'assignatura en la realitat social actual. Les presentacions i debats són d'assitència obligatòria 10%
Debates
CT4
L'alumne/a presentara un treball on es plasmarà la opinió i els debats realitzats després de cada exposició. Les presentacions als treballs són d'assitència obligatòria 30%
Assignments
CT4
l'alumnat presentarà a la professora un treball del tema exposat en classe 40%
Others  

Resolució de problemes i exercicis a l'aula

20%
 
Other comments and second exam session

Cal aprovar totes les metodologies per aprovar l'assignatura. Hi hauran classes obligatòries. Els alumnes que no aproven l'assignatura, realitzaran un treball d'acord a la metodologia suspesa


Sources of information

Basic Capitolina Díaz Martinez Sandra Dema Moreno, Sociologia y género, Última edició disponible, Madrid
Cristina Carrasco, Cristina Borderias y Teresa Torns (ed), El trabajo de cuidados. História,teoria y políticas, Última edició disponible, Madrid
Lucía Artazcoz Lezcano, La salut des de la sensibilitat de gènere ( en línia), Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres, salud y poder, Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres invisibles, Última edició disponible, Barcelona
Sara Velasco Arias , Sexos, género y salud, Última edició disponible, Madrid
Montserrat Cabré i Pairet, Fernando Salmón Muñiz, Sexo y género en medicina, Última edición disponible, Santander
CAMFIC, Violència de gènere i Atenció primària de Salut: una visió des de la consulta, Última edició disponible, Barcelona
Carme Borell i Joan Benach, Evolució de les desigualtats en la salut a Catalunya, Última edició disponible,
, , ,
Carrasco Cristina; Borderías Cristina; Torns Teresa, El trabajo de cuidados, Ültima disponible, Madrid
, , ,
María Asunción González de Chávez Fernández, Mujeres y Hombres, Identidad y Conflicto, biblioteca Nueva, madrid 2015

Complementary Ortiz Gomez, Teresa, El papel del género en la construcción històrica del conocimiento científico sobre la mujer, Instituto de la mujer , Madrid 2002
Miqueo et al, Perspectiva de género en salud. Fundamentos científicos y socioprofesionales, Minerva, madrid 2001
Carme Borell i Joen Benach, Les desigualtats en la salut a Catalunya , Última edició disponible, Barcelona
CAMFIC, Reptes ètics en l'atenció a la violència de gènere des de l'Atenció primària de salut, CAMFIC, Barcelona
Informe SESPAS, La Salud pública des de la perspectiva de género y clase social, , 2004
Navarro V, Quiroga A., Políticas de estado de bienestar para la equidad , Gaceta sanitària 2004; 18(19):147-157,
Rolfhs I, Borells C, Fonseca do C, La importancia de la perspectiva de género en las encuestas de salut, Gaceta sanitària 2000;14(2):146-156,
Carmen Valls-Llobet, Medio Ambiente y Salud, Catedra. Universitat de València, 1ª edició,2018
Soledad Muraga López de Guereñu, La sdalud mental de las mujeres: La Psicoterapia de Equidad Feminista, Associacion de Mujeres para la Salud, Madrid 2013
, , ,
margarita Petit Vilà y Montse Prat Tordera, Prevención de la violencia de género en la adolescencia, Icaria, barcelona 2011
, , ,
Agata Ignaciuk, Teresa Ortiz, Anticoncepción, Mujeres y Género, Catarata, Madrid 2016
S.García Dauder y Eulalia Pérez Sedeño, Las "mentiras" científicas sobre las mujeres, Catarata, Madrid 2017

Institut  Català de les Dones (ICD) :http://www20.gencat.cat/portal/site/icdones

Instituto de la Mujer: http://www.inmujer.es/ss/Satellite?pagename=InstitutoMujer%2FPage%2FIMUJ_Home

Observatorio de Salud y Mujer: http://www.obsym.org/

Departament de Salut. Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/salut.htm

RED-CAPS (red de Mujeres profesionales de la Salud) www.caps.cat

Guía práctica para la inclusión de la prespectiva de género en los contenidos de la investigación,Maria caprile (coord),Fundación CIREM,2012

http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Guia_practica_genero_en_las_investigaciones.pdf

Escuela andaluza de Salud Pública. Guía para incorporar la perspectiva de género a la investigación Serie Monográfica EASP Nº 48 http://www.easp.es/project/guia-para-incorporar-la-perspectiva-de-genero-a-la-investigacion-en-salud/

Escuela Andaluza de Salud Pública. Guía de indicadores `para medir las desiguadades de género en salud  y sus determiantes 

http://www.easp.es/project/guia-de-indicadores-para-medir-las-desigualdades-de-genero-en-salud-y-sus-determinantes/

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.