IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) HEALTH AND DISABILITY SUPPORT FOR CARERS Code 18244214
Study programme
Bachelor's Degree in Nursing (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cycle 1st & 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional Third 1Q
Language
Català
Department Nursing
Coordinator
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
E-mail mariapilar.monteso@urv.cat
Lecturers
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura es pretén donar eines teòriques, pràctiques i metodològiques per aprofundir en l'atenció integral a les persones amb discapacitats, malalties, situació de vulnerabilitat i/o envelliment. Persones amb pèrdua d'autonomia i en situació de dependència, que necessiten a altres persones responsables de proporcionar els cuidatges necessaris per mantenir la seva autonomia i el seu benestar, fent èmfasi en l'etapa de la vellesa, tant en espais formals com informals. Contemplarem també els cuidatges necessaris, físics i psicològics com emocionals i socials, per mantenir en l'estat de salut més òptim possible a la persona cuidadora.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A16.8 Desenvolupar activitats infermeres en el procés d'atenció a persones amb discapacitats i persones que presenten algun grau de dependència i en la vellesa
Adquirir habilitat en l'atenció integral de les persones tenint en compte aspectes relatius al gènere i la cultura
Valorar els aspectes relatius a la violència en la dependència i en la vellesa
Reconèixer situacions susceptibles de limitació de l'esforç terapèutic
Reflexionar sobre l'ètica del tenir cura en situacions de dependència i vulnerabilitat
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat de les persones amb discapacitat
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Tema I: Persones Grans i Discapacitat
Tema I
- Persones Grans a Espanya
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial
(Resum)
Tema II: Conceptes de Discapacitat i Dependència. Tema II
Discapacitat i Dependència. Importància de la família i de les cures d'infermeria.
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial (Situació Mundial, Atenció de la Salut en General, Rehabilitació, Assistència i Recolzament, Ambients favorables, Educació, Treball i Mercat Laboral, Recomanacions de Cara al futur).
- Dependència i Consell d'Europa. La necessitat d'ajut per a les Activitats de la vida quotidiana.
Tema III: Pla de Salut i Dependència Tema III
- Pla de Salut
- Anàlisi de: quantes persones amb dependència hi ha a
Espanya?
Tema IV: Llei de la Dependència Tema IV
Llei de la Dependència
- Que es?, Qui s'hi pot acollir?, Drets i Deures, Com es mesura la Dependència?Espanya?
- Aplicabilitat i Problemes al llarg de la seva primera implementació
- Document Col.legial d'Infermeria: Creació del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD) i del Consell Territorial del SAAD: Autonomia, Dependència, Activitats Bàsiques de la Vida Diaria (ABVD), Necessitats de recolzament per a l'autonomia personal, cures no professionals, professionals, assistència personal , tercer sector.
- Portal de la Direcció General de Dependencia



Tema V: Suport a la persona cuidadora Tema V
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar
- Suport físic, psicològic i social de la persona cuidadora familiar
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional de la persona cuidadora familiar
- Relacions òptimes de la persona cuidadora familiar amb la persona en situació de dependència
Tema VI: Cuidatge de la dependènca Tema VI
- Pla de cures persones amb dependencia
- Cuidatge formal i informal
Tema VII: Alzheimer i Dependència Tema VII
- Suport a persones diagnosticades de alzheimer.
Tema VIII: Recursos de suport a les persones dependents l seu domicili Tema VIII
- Recursos per reduir la soledat i l'aïllament de les persones
deprenents
- Programa actiu per persones majors de 65 anys, d'alimentació saludable, i altres experiencies
Tema IX: Recursos per promoure la igualtat, tolerància, solidaritat i igualtat en pacients amb dependència Tema IX
- Voluntariat
-Col.lectius amb risc d'exclusió social: nouvinguts, gent gran, discapacitats de totes les edats amb problemes de mobilitat, visió reduïda, discapacitat mental
Tema X-XII: Cures d'infermeria integrals a la persona depenent i cuidadora Tema X-XII
- La escafandra i la mariposa: millorant l'afrontament de les cures en dependencia extrema, una necessitat de vital importancia.
Tema XIII: Cures d'infermeria en la persona diabètica. Peu diabètic. Tema XIII
- Cures del peu diabètic. Una prioritat en la cura infermera

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 1 2
Lecture
A16.8
15 15 30
Seminars
A16.8
6 12 18
Personal attention
3 0 3
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminars Activitats participatives grupals, basades en el treball en profunditat d'un tema d'ampliació i relació amb els continguts de l'assignatura. Es treballarà a partir d'experiències pràctiques relacionats amb el quefer professional.
Personal attention Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes.

Personalized attention
Description
L'atenció personalitzada es realitzarà en horari de tutories prèvia petició de l'alumnat per via correu electrònic i mitjançant la tasca oberta al campus virtual.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A16.8
S'avaluarà contingut a l'exàmen tipus test . 60%
Seminars
A16.8
Avaluació del Treball Grupal sobre diferents temes proposats i també avaluació del contingut de les classes teòriques a l'examen test 40%
Others  

Es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. I es basaran principalment en la presentació dels treballs, que considere el professorat, que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques.

 
Other comments and second exam session

Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir les dos parts de que consta l'avaluació continuada aprovades. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques

Segona avaluació: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.

-->


Sources of information

Basic Tresserra, M.Ângels. et alt, Un cuidador. Dues vides. Programa d'atenció a la dependència. Suport al cuidador familiar, 2010, Barcelona. Obra Social Fundació " la Caixa&am
Crespo López, Maria et alt, El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar, 2007, Madrid. Ediciones Pirámide
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
Ley de la Dependencia, https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-21990, Ley 39/2006, de 14 de diciembre, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las C
Teresa Pàmies, L’aventura d’envellir, BIBLIOTECA UNIVERSAL EMPURIES,
ZWEIG, S., El mundo de ayer., 1999., Madrid: El Acantilado
2009, Autonomía y dependencia en la vejez, Cuadernos 16, Fundció Víctor Grífols i Lucas
Julian Schnabel, La escafandra y la mariposa, ,
IMSERSO. Instituto de Mayores y Servicios Sociales, Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia (SAAD), consultado 23/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Autonomía personal y dependencia, consultado 23/06/2019,
Estudio Social "la Caixa" dependencia: El cuidado de las personas. Un reto para el siglo X, Las mujeres cargan con el peso de la dependencia en España en un modelo que perpetúa el cuidado familiar. Estudio Social N.28, consultado 23/06/2019,
OMS, Informe mundial sobre la discapacidad, consultado 19/06/2019,
Departament de Salut, Pla de Salut de Catalunya 2016-2020, consultado 17/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Oficina de Atención a la Discapacidad (OADIS), consultado 23/06/2019,
Carme Ferré-Grau, Virtudes Rodero-Sánchez, Dolors Cid-Buera, Carme Vives-RElats, M. Rosa Aparicio-Ca, Guía de cuidados de enfermeria: cuidar al cuidador en atención primaria, 2011, Publidisa, S.A
Montesó P, Ferre C, Lleixa M, Albacar N, Aguilar C, Sanchez A, Depression in the elderly: study in a rural city in southern Catalonia., J Psychiatr Ment Health Nurs, 2011, 9(5): 426-9
Pilar Montesó-Curto, Carina Aguilar-Martín, Depresión según la edad y el género: análisis en una comunidad, Atención Primaria, 2014, 46(3): 113-172
FEAPS, Libro blanco sobre Dependencia, consultado 23/06/2019,

Complementary

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF APPLIED PSYCHOLOGY/18244005
ETHICS OF CARE AND CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF NURSING/18244009
THE THERAPEUTIC RELATIONSHIP AND COMMUNICATION IN NURSING/18244006
INTRODUCTION TO COMPLEMENTARY CARE TECHNIQUES IN NURSING/18244208
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.