Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Diferenciar els òrgans i estructures com a components de sistemes i aparells del cos humà.
Relacionar les estructures i les funcions orgàniques independents de forma integrada.
Utilitzar les bases morfològiques i funcionals per realitzar una exploració infermera eficaç.
Aplicar els coneixements d'estructura, morfologia i funcionament en la integració dels signes de normalitat del cos humà
Demostrar coneixement de les bases físiques i biològiques de la radiologia i la radioprotecció.
Reconèixer les proves radiològiques específiques en cada sistema corporal.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció a la fisiologia.
- Concepte de fisiologia.
- Organització funcional de l'organisme
- Medi intern.
- Sistema, òrgan i aparell.
- Fisiologia cel•lular.
- Metabolisme cel•lular
- Substància fonamental.
Unitat temàtica II: Histologia. els teixits
Tipus de teixits. Característiques.
. teixit epitelial
. Teixit connectiu o conjuntiu
. teixit muscular
- Teixit cardíac
- Teixit nerviós
Unitat temàtica III: Sistema Muscular
- Els músculs. característiques
- Funció muscular
- Parts dels músculs
- Tipus de músculs
- Mecànica muscular
- El to muscular. contracció muscular
Unitat temàtica IV: Sistema muscular del membre superior.
- Músculs de l'espatlla i del colze.
- Músculs de l'avantbraç, canell i mà.
Unitat temàtica V: Sistema muscular del membre inferior. Músculs del tronc, maluc, genoll i Turmell.
Unitat temàtica VI: Sistema muscular del cap, de la cara i del coll.
- Músculs del crani
- Músculs de la cara
- Músculs del coll
- Musculatura superficial i profunda
Unitat temàtica VII: Fisiologia del sistema nerviós
- La neurona. Unió neuronal. Sinapsi i neurotransmissors.
- Comunicació interneuronal
- Fisiologia del sistema nerviós central (SNC). Cervell. Hemisferis cerebrals. Lòbuls cerebrals. Cerebel. Funcions.
- Fisiologia del Sistema Nerviós Perifèric (SNP)
- Nervis espinals.
- Parells cranials
- Sistema nerviós vegetatiu: sistema simpàtic i parasimpàtic.
Unitat temàtica VIII: Fisiologia dels òrgans dels sentits.
- Fisiologia ocular
- Fisiologia de l'orella
- Sentit del tacte. Sensibilitat. dolor
- Sentit de l'olfacte
- Sentit del gust
Unitat temàtica IX: Fisiologia cardiovascular
- Fisiologia cardíaca
- Artèries, venes i capil•lars
- Sistema arterial i sistema venós. ramificacions
- Circulació coronària
- Mecànica cardíaca. El cicle cardíac: sístole i diàstole
- Excitabilitat i conductibilitat
- Arítmies. Classificació i origen
- Els bufs o sorolls cardíacs
- Sistema de conducció
- Danys valvulars
- Control de la funció cardíaca
- Cabal cardíac
- Freqüència cardíaca. Precàrrega, força de contracció i post-càrrega
- Circulació major i circulació menor
- Flux sanguini. Pressió arterial.
- Activitat mecànica i elèctrica del cor
- Regulació de l'aparell circulatori
Unitat temàtica X: Sistema respiratori
- La respiració
- Funcions dels òrgans de l'aparell respiratori
- El procés de la respiració
- Moviments respiratoris: inspiració i espiració
- Unitat funcional respiratòria
- Propietats físiques dels pulmons
- Músculs respiratoris
- Etapes de la respiració.
- Control de la respiració
- Tipus de respiració
- Factors que alteren la respiració
Unitat temàtica XI: Fisiologia del sistema digestiu.
- Estructura, mobilitat i funcions secretores.
- Digestió i absorció.
- Funcions del fetge
Unitat temàtica XII: Fisiologia sistema urinari
- Estructura i funció renal.
- Funcions glomerulars i tubulars.
- Mecanismes de formació i excreció d'orina.
- Equilibri àcid-base.
- Distribució dels líquids corporals: Regulació del volum i composició.
- Metabolisme fosfo-càlcic
Unitat temàtica XIII: Fisiologia del sistema endocrí
- Sistema endocrí
- Les glàndules. Glàndules endocrines i glàndules exocrines
- Les hormones.
- Funció hormonal
- Control hormonal. Hipotàlem i hipòfisi.
- Hormones de la neurohipòfisi
- Hormones de l'adenohipòfisi
- Tiroides i paratiroides. Secreció hormonal.
- Glàndules suprarenals.
- Pàncrees. Insulina. glucagón
- Testicles i ovaris.
Unitat temàtica XIV: Fisiologia del sistema reproductor.
- Aparell genital masculí
- Aparell genital femení
- Endocrinologia reproductiva
Unitat temàtica XV: Introducció a l'estudi de l'embriologia.
- Cèl•lules germinatives i fecundació.
- Primeres fases del desenvolupament embrionari; implantació.
- Formació de les membranes fetals, placenta.
- Diferenciació de l'embrió; ectoderma, endoderma i mesoderma.
Unitat temàtica XVI: Sistema immunitari
- Concepte d'immunitat
- Antígens i anticossos
- Tipus d'immunitat
- Sistema del complement
- La resposta inflamatòria. Etapes.
- Mecanismes de defensa inespecífics
- Immunoglobulines.
Unitat temàtica XVII: Fisiologia de la sang
- Teixit sanguini
- Composició de la sang. cèl•lules sanguínies
- Glòbuls vermells, eritròcits o hematies
- Metabolisme del ferro i de l'hemoglobina
- Glòbuls blancs o leucòcits. Fórmula leucocitària.
- Plaquetes
- Funcions de la sang
- Eritropoyesis i línia eritroblástica
- Hemostàsia i coagulació. Factors de coagulació.
- Grups sanguinis
- Sistema limfàtic |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
48 |
72 |
120 |
Seminaris |
|
12 |
18 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i explicació del seu desenvolupament així de la metodologia d'evaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels diferents temes continguts en l'assignatura, mitjançant l'exposició oral a l'aula. |
Seminaris |
Exposició d'un tema concret, relacionat amb el temari, per tal d'estimular la participació i afavorint la discussió dels alumnes. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada i individualitzada prèvia sol·licitud, via correu electrònic, al professor/a. |
Descripció |
Atenció personalitzada i individualitzada prèvia solicitud via correu electrònic al professor/a.
Mètode individualitzat per orientar a l'alumne d'acord amb les seves necessitats d'aprenentatge.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es farà una prova objectiva en la qual s'avaluaran els continguts impartits a les sessions magistrals. |
Sessió magistral + seminaris = 100% |
Seminaris |
|
Es realitzarà una síntesi dels continguts treballats en el seminari que s'entregarà, al final del mateix, al professor/a als efectes de ser avaluada la seva idoneïtat. |
Sessió magistral + seminaris = 100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de no superar els mínims exigits en primera convocatòria, l'alumne tindrà una segona oportunitat de demostrar, en segona convocatòria, l'assoliment dels objectius de l'assignatura a través d'una prova que tindrà les mateixes condicions i característiques que la de la primera convocatòria. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
|
DESPOPOULOS,
A. Atlas de Fisiología. Ed. Harcourt. Madrid (2001). MARTÍN
CUENCA, E. Fundamentos de Fisiología. Ed. Thomson. Madrid
(2006). PERLEMUTER,
LÉON. Anatomofisiología. Ed. Masson. Barcelona (1999). REITH,
E; BREJDENGACH, B; LORENC, M. Texto básico de Anatomía y Fisiología para
enfermeras. Ed. Doyma. Barcelona (1992). SILBERNAGI,
S. Fisiología: texto y atlas. Ed. panamericana. Madrid (2009). STUART,
FOX. Fisiologia Humana. Ed. McGraw-Hill. Madrid (2009). THIBODEAU,
G.; PATTON, K. T. Anatomía & Fisiología. Ed. Harcourt. 4ª
edición. Madrid (2000). TRESGUERRES
J., VILLANÚA, M.A. Anatomía y Fisiología del Cuerpo Humano. Ed.
McGraw-Hill. Madrid (2009). VAN
de GRAFF, K. M.; RHEES, R. W. Anatomía Humana y Fisiología. Ed.
McGraw-Hill. Madrid (1998). |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18254001 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana haver aprovat l'assignatura "Estructura i Funció del Cos Humà I" per tal de cursar aquesta assignatura.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|