DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA Codi 18254004
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
PUJOL BAJADOR, ISABEL
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
Adreça electrònica mariaisabel.inza@urv.cat
isabel.pujol@urv.cat
kendracatalina.rodriguez@urv.cat
frederic-francesc.gomez@urv.cat
Professors/es
INZA ROJAS, MARÍA ISABEL
PUJOL BAJADOR, ISABEL
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
GOMEZ BERTOMEU, FREDERIC-FRANCESC
Web http://http://www.fmcs.urv.cat/cmb/unitat/biologia_microbiologia/
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai Moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de l'organització estructural i funcional de les cèl•lules, dels principis de la genètica i de la microbiologia. L’objectiu general de l’assignatura és que l’alumne adquireixi una base tant teòrica com pràctica dels fonaments cel•lulars, moleculars i genètics del funcionament del cos humà, tant en l'estat de salut com de la malaltia, fent especial èmfasi en l’estudi dels microorganismes i dels processos infecciosos; que li permetrà més endavant comprendre les bases biològiques de la patologia i de la terapèutica. Tots aquests coneixements estan estructurats en tres blocs temàtics: Biologia Cel•lular, Genètica i Microbiologia. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Saber distingir els diferents tipus cel·lulars, composició, funció i interrelacions. Explicar les bases genètiques de l'herència i de les malalties hereditàries. Comprendre els mecanismes que regulen el desenvolupament embrionari i la diferenciació cel·lular
 A2 Distingir els microorganismes més comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament. Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat. Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que ho alteren.
Definir els conceptes d'esterilització i desinfecció i saber explicar els processos d'esterilització, desinfecció i d'ús dels antisèptics
 A7 Distingir els microorganismes més comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament. Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat. Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que ho alteren.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: BIOLOGIA CEL·LULAR. (7 hores) Tema 1. Introducció a la biologia cel·lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Cèl•lules procariotes, eucariotes.

Tema 2. Estudi de l'organització cel·lular I: Matriu extracel·lular i membrana plasmàtica. Matriu citoplasmàtica i citoesquelet. Reticle endoplasmàtic, complex de Golgi, lisosomes, endosomes, peroxisomes i mitocondris. Nucli: matriu nuclear, nuclèol i ribosomes.

Tema 3. Estudi de l'organització cel·lular II: Cicle cel·lular, divisió cel·lular i desenvolupament embrionari. Cicle cel·lular i mitosi. Meiosis i reproducció sexual. Gametogènesi i fecundació. Diferenciació cel·lular.
Bloc 2: GENÈTICA (5 hores). Tema 4. Cromosomes i herència. Genètica mendeliana: conceptes bàsics. Lleis de Mendel.

Tema 5: Mutacions cromosòmiques y genòmiques.

Tema 6: Trastorns monogènics o mendelians en els éssers humans: Herència autosòmica i herència lligada al sexe.
Bloc 3: MICROBIOLOGIA (24 hores) Tema 7. Microbiologia. Evolució històrica. Conceptes bàsics i contingut. Estructura bacteriana. Components de la cèl•lula bacteriana. Fisiologia, nutrició i creixement. Medis de cultiu. Identificació dels bacteris. Genètica bacteriana.

Tema 8. Interrelacions hoste-paràsit. Microbiota normal o indígena. Conceptes d’infecció. Postulats de Koch. Factors determinants d’acció patògena. Defenses naturals contra la infecció. Inflamació. Fagocitosi. Complement. Immunologia. Resposta immune específica. Immunoteràpia i immunoprevenció. Vacunes.

Tema 9. Quimioteràpia. Antibiòtics i quimioteràpics. Mecanismes d’acció. Classificació dels antibiòtics. Antibiograma.

Tema 10. Diagnòstic de les malalties infeccioses. Recollida de mostres, conservació i transport. Diagnòstic directe i indirecte. Cultiu. Reaccions serològiques. Tècniques de biologia molecular pel diagnòstic.

Tema 11. Cocs grampositius i gramnegatius. Staphylococcus. Streptococcus. Neisseria. Cocs anaerobis.

Tema 12. Bacils grampositius i gramnegatius. Corynebacterium. Listeria. Bacillus. Clostridium. Enterobacteriaceae. Vibrio. Campylobacter. Pseudomonas. Acinetobacter. Bacils gramnegatius anaerobis. Haemophilus. Brucella. Legionella. Bordetella. Característiques generals.

Tema 13. Micobacteris. Mycobacterium tuberculosis. Altres micobacteris d’interès mèdic. Espiroquetes. Treponema, Borrelia, Leptospira. Micoplasmes rickèttsies i clamídies. Característiques generals.

Tema 14. Micologia. Característiques generals del fongs. Els fongs com organismes patògens. Tipus i característiques de les micosis. Diagnòstic i tractament.

Tema 15. Virologia. La partícula vírica. Estructura i mecanismes de multiplicació. Diagnòstic i tractament de les infeccions víriques. Virus ADN. Herpesvirus. Citomegalovirus. Virus d’Epstein-Barr. Papillomavirus. Hepatitis víriques. HepatitisA, B, C, D. Altres tipus d’hepatitis.

Tema 16.Virus ARN. Virus de la grip. Virus de la parotiditis. Virus del xarampió. Virus sincític respiratori. Virus de la poliomielitis. Enterovirus. Virus de la ràbia. Virus de la rubèola. Rotavirus. Virus de la immunodeficiència humana. Prions: Estructura i malalties que provoquen.

Tema 17. Parasitologia. Característiques generals dels paràsits d’interès mèdic. Tipus de paràsits i malalties en l´home. Definicions. Tècniques de diagnòstic..- Protozous. Amebes. Giardia. Trichomonas. Leishmania, Plasmodium, Toxoplasma, Cryptosporidium, Leishmania, Trypanosoma. Helmints. Enterobius. Ascaris. Trichinella. Echinococcus. Anisakis. Artròpodes paràsits i transmissors de malalties.

Tema 18. Bacterièmies. Sèpsia. Hemocultiu. Endocarditis. Meningitis infeccioses.

Tema 19. Infecció respiratòria. Infeccions del tracte respiratori superior. Infeccions del tracte respiratori inferior.

Tema 20. Infeccions urinàries: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.

Tema 21. Malalties de transmissió sexual: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.

Tema 22. Infeccions gastrointestinals: característiques generals, tipus, diagnòstic i tractament.

Tema 23. Infeccions de la pell, teixits tous, osteomielitis: característiques generals, diagnòstic i tractament. Infeccions de la boca: característiques generals, tipus mecanismes de defensa i tractament.

Tema 24. Control de les poblacions microbianes. Concepte d’esterilització i desinfecció. Efectes dels agents físics i químics sobre els microorganismes. Radiacions. Filtració. Agents químics esterilitzants. Desinfectants. Antisèptics. Conservants. Graus d’acció dels germicides. Tècniques per a l’avaluació de la seva activitat.

Tema 25. Infecció hospitalària i infecció adquirida en la comunitat. Prevenció de la infecció hospitalària. Paper de la infermeria en el control de la infecció hospitalària.

PRÀCTIQUES AL LABORATORI (20 hores) PRÀCTICA 1: Introducció a l'estudi dels microorganismes en un laboratori de Microbiologia. Les persones i l’ambient com a vincle de transmissió de microorganismes.

PRÀCTICA 2: Introducció a l’ús del microscopi. Observació a l'estructura cel•lular: organismes procariotes i eucariotes.

PRÀCTICA 3: Fongs d’importància clínica.

PRÀCTICA 4: Paràsits d'importància clínica.

PRÀCTICA 5: Divisió dels organismes: mitosi i meiosi.

PRÀCTICA 6: Espermatogènesi i ovogènesi.

PRÀCTICA 7: Determinació de grups sanguinis.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A7
CT7
20 15 35
Sessió Magistral
A1
A2
A7
CT7
36 72 108
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A7
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques guiades són obligatòries per tots els alumnes excepte per els repetidors. Tindran una duració d’un total de 20 hores, distribuïdes en 5 hores diàries durant 4 dies segons l’horari oficial. L'objectiu de les pràctiques és facilitar a l'alumne les competències de coneixements teòrics i de les competències d'habilitats.


Situació especial COVID-19: Les pràctiques seran semi-presencials. Es a dir, els alumnes es distribuiran en diferents grups depenent del límit d’aforament establert, i a cada un d’ells se’ls hi assignaran uns dies determinats de “pràctiques presencials”. La resta de pràctiques, “pràctiques no presencials”, es realitzaran per videoconferència utilitzant la plataforma Microsoft Teams o Adobe Conect, i seran controlades i tutelades pel professorat. En situació de confinament total, totes les pràctiques es realitzaran on-line.

En el cas de no confinament, l'últim dia de pràctica presencial es realitzarà una avaluació escrita en el laboratori.

En el cas de confinament total, al finalitzar cada pràctica l'alumne respondrà un questionari d'autoavaluació que estarà disponible al Moodle. L'últim dia de pràctica on-line, es realitzarà una avaluació via Moodle.


Requisits previs:
1) Els alumnes hauran de portar signat el primer dia de pràctiques l'annex del document NORMES D'US OBLIGAT AL LABORATORI disponible al Moodle.
2) Els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que esta disponible al Moodle.
3) Abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.




Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula d'acord al calendari establert.

Situació especial COVID-19 (confinament total): les classes teòriques s'adaptaran al format no presencial, respectant l’agenda establerta des de principi de curs. Les classes no presencials es desenvoluparan mitjançant Microsoft Teams o Addobe Connect, a partir del material docent que l’alumne té disponible al Moodle. Aquest material consisteix principalment en documents en format pdf amb tota la informació de cadascun dels temes del programa i, associat a cada tema, hi haurà un document de Word amb preguntes per l’autoavaluació del contingut. Durant les sessions de connexió es faran les explicacions que es creguin oportunes i es discutirà el qüestionari d’autoavaluació.

Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran mitjançant dos exàmens parcials i d’un examen final o de recuperació (2a convocatòria) que s'hauran de superar amb una nota mínima de 5 sobre 10 per a considerar-los aprovats. El alumnes que hagin superat qualsevol examen parcial no hauran d'examinar-se al febrer de la part del programa avaluada en els exàmens parcials.

El primer parcial inclourà preguntes teòriques dels blocs 1,2 i part del bloc 3 i a més un problema de genètica i comptarà un 45% de la nota final. El segon parcial inclourà els continguts no avaluats en el primer parcial i també comptarà un 45%. Els alumnes que no superin qualsevol dels dos exàmens hauran d'examinar-se de la part suspesa a l'examen final o de recuperació del febrer (2a convocatòria).
Atenció personalitzada Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament amb els professors o per correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament amb els professor, de forma virtual per correu electrònic i també en una entrevista personalitzada. El dia i l’hora de l' entrevista es comunicarà prèviament, per correu electrònic, a l'alumne i al professor implicat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A7
CT7
La avaluació de les pràctiques es realitzarà per la assistència (5%), que es obligatòria, per tots els alumnes excepte per els repetidors, i per una activitat avaluativa que també tindrà un valor del 5%; per tant, les pràctiques tindràn un pes del 10% en la nota final de l'assignatura.

- Cas de no confinament: l'activitat avaluativa es realitzarà l'últim dia de pràctica presencial.
- Cas de confinament total: al finalitzar les pràctiques on-line es realitzarà una avaluació via Moodle.









10%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A7
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran de la manera següent:

- en primera convocatòria, mitjançant dos exàmens parcials abans de gener, i en segona convocatòria, en un examen final o de recuperació al gener. En tots els casos els exàmens hauran de superar-se amb una nota mínima de 5 sobre 10 per a considerar-los aprovats.

Els exàmens parcials (1ra convocatòria) i l'examen final o de recuperació (2na convocatòria), tindran la mateixa estructura: preguntes de resposta curta, preguntes amb resposta múltiple, o esquemes i un problema de genètica.

Els exàmens parcials són eliminatoris, per tant els alumnes que hagin superat els dos examen parcials, no hauran de realitzar l'examen final o de recuperació.

Els alumnes que no hagin aprovat algun examen parcial (parcial 1 o parcial 2), tindran l'oportunitat de fer un examen final o de recuperació al febrer (segona convocatòria). Aquest examen de recuperació tindrà dos blocs, un corresponent al parcial 1 i un altre corresponent al parcial 2. Només s’haura de contestar les preguntes corresponents al parcial no superat. Aquest examen de recuperació, al igual que els altres exàmens, haurà de superar-se en una nota mínima de 5 sobre 10.

Els alumnes que no hagin aprovat cap dels exàmens en primera convocatòria o que no s’hagin presentat, tindran l'oportunitat de fer un examen final o de recuperació al febrer (segona convocatòria). Els alumnes que es trobin en aquesta situación, hauran de contestar totes les preguntes de l’examen, sent necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts, en cada un dels blocs per separat.

La nota final de l’assignatura serà la mitjana de les notes obtingudes en els dos exàmens parcials aprovats, més la nota de pràctiques de laboratori. En el cas de l'alumne que només es presenti a l’examen final o de recuperació de febrer, la nota final serà la mitjana de les notes obtingudes en els dos blocs aprovats, més la nota del laboratori. En el cas contrari, la nota final que quedarà en l'expedient ("suspens") serà l'obtinguda en l'examen final o de recuperació (2a convocatòria).

En el cas de l'alumne que no es presenti a l’examen final o de recuperació de febrer (2a convocatòria) i tingui algún examen parcial no superat, la nota final de l’assignatura ("suspens"), serà l'obtinguda en l'últim examen no superat al qual s'hagi presentat. IMPORTANT: No es guardarà la nota d’un parcial aprovat d’un curs acadèmic per a un altre, per contra si que es guardarà la nota de pràctiques.

L'alumne que vulgui millorar la nota final de l'assignatura ho podrà fer sempre i quan renunciï a les notes prèvies. La renuncia s'ha de presentar per escrit als responsables de l'assignatura com a màxim tres dies abans de la prova final (segona convocatòria). Aquesta renuncia dona dret a l'alumne a contestar a totes les preguntes incloses en l'examen final de recuperació del febrer.
85%
Altres  

Els alumnes repetidors no han de tornar a fer les pràctiques, sempre i quan hagin realitzat totes les pràctiques en el seu moment.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'examen final o de recuperació (2na. convocatòria), tindrà la mateixa estructura: preguntes de resposta curta, preguntes amb resposta múltiple, o esquemes, una pregunta de pràctiques i un problema de genètica. En l'objectiu d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen, es fan els següents comentaris: 1. Quan es demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics: a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza) b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés). Tan mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient, es complementarà amb una breu explicació. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Paniagua R., Nistal, M., Sesma, P., Álvarez-Uría, M., Fraile, B., Anadón, R., Sáez, F. J. ,, Citología e Histología Vegetal y Animal, 4º ed. (vol. 1), McGraw-Hill Interamericana (2007)
Alberts, B. & cols, Introducción a la Biología Celular, 3º ed., Panamericana. Barcelona (2011)
Patrick R. Murray, Ken S. Rosenthal, Michael A. Pfaller., Microbiología Médica, 7º ed., Elsevier España (2013)
Benito Jiménez, C. Espino Nuño, FX, Genética Conceptos Esenciales, 1º ed., Panamericana, Barcelona (2013)
Turnpenny,P.D; Ellard, S., Emery Elementos de Genética Médica, 15.º ed., Elsevier España S.L.U (2018)
Michael R. Cummings, Human Heredity:Principles and Issues, 11 th ed., Boston: Cengage Learning, 2014
Guillem Prats., Microbiologia Clínica. ISBN: 9788479039714, 1º ed., Editorial Médica Panamericana, 2006.
Karp, G., Biologia Celular y Molecular. Conceptos y Experimentos, 7.º ed., McGraw-Hill Interamericana (2014)
Pujul, Bajador. I; Gómez, Bertomeu. F.F; Sanchis, Talon. M; Rodríguez, Morejón. K, Presentacions de les lliçons de les classes magistrals, curs 2019-2020 al Moodle, ,



 

Complementària Arteaga Martínez, M., García Peláez, I., Embriología Humana y Biología del Desarrollo, 1a edición, Panamericana Barcelona (2014)
Jorgense, JH. & cols, Manual of Clinical Microbiology, Vol 1, 11th ed., AJM press, Washington (2015).
Benito Jiménez, César, 141 PROBLEMAS DE GÉNÉTICA Resueltos paso a paso, 1º ed., Madrid : Síntesis, DL 2015


 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent