DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) RELACIÓN TERAPÉUTICA Y COMUNICACIÓN EN ENFERMERÍA Código 18254006
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Correo-e carme.ferre@urv.cat
heidimanuel.bartel@urv.cat
laia.raigal@urv.cat
Profesores/as
FERRÉ GRAU, CARMEN
BARTEL RODRIGUEZ-MARIBONA, HEIDI MANUELA
RAIGAL ARAN, LAIA
Web
Descripción general e información relevante Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A8.1 Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència. Intel·ligència emocional i aplicar-los per regular les emocions
 A8.2 Desenvolupar les habilitats bàsiques per establir la relació terapèutica
Explicar els elements bàsics de l'entrevista clínica
 A8.3 Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal • Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació • Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques per augmentar el benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
Sesión magistral
A8.1
A8.2
20 34 54
Prácticas en laboratorios
A8.1
A8.2
A8.3
20 40 60
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A8.1
1 20 21
Atención personalizada
6 6 12
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes
Sesión magistral Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals
Prácticas en laboratorios Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió
Portafolios / Carpeta de aprendizaje S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional.
Atención personalizada Tutorització dels treballs

Atención personalizada
descripción
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic, sempre prèvia confirmació de cita.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas en laboratorios
A8.1
A8.2
A8.3
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin, així com la presentació oral 30%
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A8.1
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional 30%
Otros  

examen de preguntes curtes

40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La 2a. convocatòria s'avaluarà igual que la primera menys les pràctiques de laboratori. Màxim nota : 7


Fuentes de información

Básica

Còmo mejorar las habilidades sociales,  Roca E. última disponible, 2003, Llibre

Comunicación terapéutica en enfermería, Vallverde C, última disponible, 2007, Llibre Infermería Psicosocial, Novel G i cols., última edició disponible, 1991, Llibre 


Relación y comunicación, Tazón y cols, última edició disponible, 2000, Llibre 
Psicología de las relaciones humanas, Colell Brunet R. de Paris 2010 Altres
Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la Salud, Cibanal L. última edició disponible 2010 Llibre Guías de cuidados de Enfermería:Cuidar al cuidaor en atención primaria, Ferré-GrauC,Rodero-Sànchez et al 2011 Llibre La entrevista Motivacional, Miller R, Rollnick S comp. Paidós 1999 Llibre Comunicaçao Clínica e Relaçao de Ajuda, Carlos Sequeira Lidel : Lisboa 2016 Llibre  


Complementaria

Es proporcionarà bibliografia específica per a les diferents unitats temàtiques.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.