Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A8.1 |
Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A8.1 |
Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència. Intel·ligència emocional i aplicar-los per regular les emocions
| | A8.2 |
Desenvolupar les habilitats bàsiques per establir la relació terapèutica
Explicar els elements bàsics de l'entrevista clínica
| | A8.3 |
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal |
• Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
|
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica |
Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
|
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació |
• Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques per augmentar el benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
1 |
2 |
Sesión magistral |
|
20 |
34 |
54 |
Prácticas en laboratorios |
|
20 |
40 |
60 |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
1 |
20 |
21 |
Atención personalizada |
|
6 |
6 |
12 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes |
Sesión magistral |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals |
Prácticas en laboratorios |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional. |
Atención personalizada |
Tutorització dels treballs |
descripción |
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic, sempre prèvia confirmació de cita. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Prácticas en laboratorios |
|
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin, així com la presentació oral |
30% |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional |
30% |
Otros |
|
examen de preguntes curtes |
40% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La 2a. convocatòria s'avaluarà igual que la primera menys les pràctiques de laboratori. Màxim nota : 7 |
Básica |
|
Còmo mejorar las habilidades
sociales,
Roca E. última disponible, 2003, Llibre
Comunicación
terapéutica en enfermería, Vallverde C, última disponible, 2007, Llibre
Infermería
Psicosocial, Novel G i cols., última edició disponible, 1991, Llibre Relación y
comunicación, Tazón y cols, última edició disponible, 2000, Llibre
Psicología de las
relaciones humanas, Colell Brunet R. de Paris 2010 Altres Técnicas de
comunicación y relación de ayuda en ciencias de la Salud, Cibanal L. última edició disponible 2010 Llibre
Guías de cuidados
de Enfermería:Cuidar al cuidaor en atención primaria, Ferré-GrauC,Rodero-Sànchez et al 2011 Llibre
La entrevista
Motivacional, Miller R, Rollnick S comp. Paidós 1999 Llibre
Comunicaçao Clínica
e Relaçao de Ajuda, Carlos Sequeira Lidel : Lisboa 2016 Llibre
|
Complementaria |
|
Es proporcionarà bibliografia específica per a les diferents unitats
temàtiques. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|