DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) SALUD PÚBLICA Y EDUCACIÓN PARA LA SALUD Código 18254007
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Correo-e linacristina.casado@urv.cat
gloria.carol@urv.cat
mariadolores.faiges@urv.cat
mariagoretti.gatell@urv.cat
mariamerce.gasull@urv.cat
Profesores/as
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
CAROL MOYANO, GLORIA
FAIGES REDO, MARIA DOLORES
GATELL ANGLÈS, MARIA GORETTI
GASULL GOMIS, MARIA MERCE
Web
Descripción general e información relevante La Salut pública és la disciplina que s'ocupa de la protecció, manteniment i promoció de la salut a la població. La salut és un recurs essencial per a la vida i una forma d’aconseguir-ho és treballant conjuntament estratègies de prevenció, promoció i educació per la salut. Partint d’aquesta idea, aquesta assignatura pretén proporcionar els coneixements i les eines necessàries per ajudar a individus i comunitats a conèixer quins són els factors que influeixen en la salut, com podem millorar-la i com podem desenvolupar estratègies per fer front a la malaltia.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.4 Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com integrants d'una comunitat.
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A16.1 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
 A16.2 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.3 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
 A16.4 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.5 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.6 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
 A16.8 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1.- La Salut Pública 1.1 Concepte i evolució de la Salut Pública
1.2 La Salut Pública com a element de millora de la salut de la població
2.- Els determinants de la salut 2.1 Els determinants biològics
2.2 Els determinants ambientals
2.3 Els determinants socioculturals i estils de vida
2.4 El sistema sanitari com a determinant de la salut
3.-El procés d’emmalaltir i nivells de prevenció 3.1 Història natural del procés salut- malaltia
3.2 Concepte de prevenció
3.3 Nivells de prevenció
4.- Educació per a la salut 4.1 Rol professional de la infermera comunitària
4.2 Identificació del nivell de salut de la població
4.3 L’educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut
4.4 Metodologies d’intervenció en l’Educació per a la Salut

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
26 40 66
Seminarios
A16.3
A16.5
A16.8
20 24 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A16.2
A16.4
A16.5
A16.6
12 20 32
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A16.1
A16.2
A16.4
A16.5
A16.6
2 0 2
Pruebas de desarrollo
A16.2
A16.5
A16.6
2 0 2
Pruebas de desarrollo
A16.2
A16.3
A16.5
A16.8
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Sesión magistral S'expliquen els fonaments teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura.
Seminarios Sessions d’aprofundiment d’un tema d’interès i actualitat relacionat amb la salut pública.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de cas segons els objectius del tema i amb dades adicionals a demanda de l'alumne
Atención personalizada Es dóna a l'alumne suport, guia i assessorament -individual i en grup- en el seu treball a l'aula, els seminaris i en el procés de l'ABP.

Atención personalizada
descripción
Es dona a l'alumne suport, guia i assessorament (individual i en grup) en el seu treball a l'aula, seminaris i en els ABP.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova 60%
Seminarios
A16.3
A16.5
A16.8
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment del tema treballat que es presentará per escrit. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A16.2
A16.4
A16.5
A16.6
S'avaluarà l'estudi de cas segons els objectius formulats. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En la segona convocatòria, l'alumne s'examinarà d'aquella part que no hagi aprovat en l'avaluació continuada.


Fuentes de información

Básica Caja López, C, Enfermería Comunitaria, Masson, Barcelona
Garcia Suso, A., Vera Cortés, M., Campo Osaba, A. , Enfermería Comunitària. Bases Teóricas. , Difusión de Avances en Enfermería. , Madrid
Martín Zurro, A., Cano Pérez, J. (eds) , Atención primaria. Conceptos, organización y pràctica clínica, Elsevier, Madrid
Restrepo, H., Málaga, H. , Promoción de la Salud. Cómo construir una vida saludable. , Editorial Médica Panamericana., Bogotá
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. , Enfermería Comunitaria 1. Conceptos de salud y factores que la condicionan. , McGraw-Hill Interamericana., Madrid
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. (, Enfermería Comunitaria 2. Epidemiología y enfermería, McGraw-Hill Interamericana., Madrid
Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. , Enfermería Comunitaria 3. Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud., McGraw-Hill Interamericana. , Madrid
Úbeda Bonet, I., Caja López, C., Roca Roger, M, Instrumentos para la pràctica profesional de la enfermera comunitaria, Institut Monsa, Sant Adrià del Besós
, Model d’atenció integrada al pacient crònic. Insuficiència cardíaca i malaltia pulmonar obstructiva crònica, Institut Català de la Salut,
, Programa de millora de l’atenció al domicili des de l’atenció primària de salut, Institut Català de la Salut ,
, Aplicació del model de gestió de casos a l'atenció primària de salut, Institut Català de la Salut ,

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.