DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES I METODOLÓGICAS DE LA ENFERMERÍA Código 18254009
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Correo-e maria.jimenez@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
evamariade.mingo@urv.cat
mariaroser.cuesta@urv.cat
guillerma.medina@urv.cat
Profesores/as
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
BARCELÓ PRATS, JOSEP
DE MINGO FERNÁNDEZ, EVA MARIA
CUESTA MARTÍNEZ, MARIA ROSER
MEDINA MARTIN, GUILLERMA
Web
Descripción general e información relevante En aquesta matèria s’estudien els principis ètics, les bases metodologique i conceptuals de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. També s’estudia l’evolució històrica de l'atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A11 Relacionar i analitzar els fets històrics i socials de la disciplina i l'evolució humana.
 A12 Explicar els conceptes bàsics d'Ètica, bioètica i dret més rellevants en la pràctica de la infermeria
Analitzar les dimensions ètiques del cuidat infermer i els diferents codis deontològics actuals de la infermeria.
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes generals dels models teòrics i filosòfics d'infermeria més rellevants.
Explicar els conceptes de salut, persona, entorn, cura i professió des de la perspectiva del caring.
Explicar els diferents factors de cures des de la perspectiva filosòfica de la cura humana.
 A23.1 Analitzar la legislació aplicable, per garantir el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i la seva família.
Demostrar els coneixements i habilitats fonamentals per identificar, analitzar, i argumentar criteris bioètics en la resolució dels problemes ètics.
 A23.2 Argumentar el fenomen de la humanització com a exigència moral professional.
Identificar el rol professional en les diferents dimensions de la cura
Explicar la influència de la cultura i la societat en la construcció de valors, creences, costums i estils de vida que repercuteixen en la percepció de la salut, la malaltia i la curació.
Aplicar el procés de Judici Clínic en les diferents situacions de cures
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat temàtica I Història de les cures al llarg del procés evolutiu de l'ésser humà en les diferents etapes sociopolítiques. Influència del gènere en el desenvolupament professional. La professionalització de la disciplina infermera. Fonts i mètodes en l'estudi de la història de la infermeria. La disciplina infermera en el moment actual. Desenvolupament professional i futur de la Infermeria com a Ciència i professió.
Unitat temàtica II Anàlisi de la cura des de diferents paradigmes i corrents de pensament científic. Paradigma soci-crític i conceptes fonamentals. El caring i bases conceptuals de la infermeria. Introducció a la teoria de la cura humana. Els factors de cures.
Unitat temàtica III Elements constitutius de l'estructura ontològica de l'ésser humà. Principis ètics de la professió. Dimensions ètiques de la cura. La humanització com a exigència moral professional. Els Codis Deontològics de la Infermeria com a instruments de la pràctica. La presa de decisions ètiques i els principis de Bioètica.
Unitat temàtica IV Procés de Raonament Clínic: El procés de cures com a mètode per elaborar el judici clínic i el desenvolupament de cadascuna de les fases. Judici diagnòstic i terapèutic i acció terapèutica. Llenguatge Infermer.
Unitat temàtica V Rol i responsabilitat professional. Els registres del procés de cures infermeres. La protecció de dades sanitàries. Drets i deures de les i els usuaris. Dret a la intimitat i secret professional. Dret a la informació i consentiment informat. La Història Clínica. Les voluntats anticipades. Reflexions ètiques i legals sobre l'inici i el final de la vida. El dret a la cura.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
Sesión magistral
A11
A12
A23.1
A23.2
34 25 59
Seminarios
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT7
14 34 48
Presentaciones/exposiciones
A11
A12
CT5
2 5 7
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A11
CT7
10 10 20
Atención personalizada
1 1 2
 
Pruebas mixtas
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sesión magistral Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminarios Participació en l'anàlisi de situacións desde el cuidatge envers diferents models d'infermeria (caring-cinema)
Participació en l'anàlisi del rol professional
Profunditzar aspectes relacionats amb el pensament infermer, el procès d'atenció d'infermeria i el judici clínic.
Presentaciones/exposiciones Elaboració i presentació del treball utilitzant les TIC i/o expressions artístiques
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Atención personalizada Les professores/ors atendran les teves necessitats i els teus dubtes per poder-te assessorar al llarg del desenvolupament de l'assignatura

Atención personalizada
descripción
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'història del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT7
Participació en l'anàlisi de situacións desde el cuidatge envers diferents models d'infermeria (caring-cinema)
Participació i l'anàlisi del rol professional
Participació i l'anàlisi des de l'ètica del cura d'un fenomen situacional


20%
Presentaciones/exposiciones
A11
A12
CT5
Realització de un treball relacionat amb la historia d'Infermeria on es valora la capacitat d'anàlisi i síntesis escrita així como la creativitat en la elaboració. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A11
CT7
Anàlisi de un fenómen/cas desde el factors de cuidatge
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball
Exercici teòric dels contiguts al llarg de l'assignatura
10%
Pruebas mixtas
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Exercici teòric dels continguts al llarg de l'assignatura 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats. A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una carrega de presencialitat.

El professor/a, per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives, limita l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau).


Fuentes de información

Básica

1.       Alfaro Lefevre,  R. Pensamiento  crítico  y  juicio  clínico  en  enfermería:   un  enfoque  práctico  para  un pensamiento centrado en los resultados.  4ª ed. Barcelona: Elsevier Masson, 2009.

2.       Benavent Garcés A, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C. Fundamentos de Enfermería. 2a ed. Madrid: Difusión Avances de Enfermería; 2003.

3.       Carpenito,  L. Diagnóstico  de  Enfermería.  9ª  ed.  Madrid:  McGraw-Hill  Interamericana  de  España  S.A., 2002. 

4.       Collière MF. Promover la vida: de la práctica de las mujeres cuidadoras a los cuidados de enfermería. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1993

5.       Consejo General de Enfermería.   Código Deontológico de la Enfermería Española. Madrid; 1988

6.       Consell de col.legis d’Infermeres i infermers de Catalunya. Codi d’etica de les infermeres i infermers de Catalunya. Barcelona; 2013

7.       Domínguez  C. La Infermeria a Catalunya. Barcelona: Rol; 1981.

8.       Domínguez  C. Los Cuidados y la profesión enfermera en España. Madrid: Pirámide; 1986.

9.       Donahue  MP. Historia de la Enfermería. Madrid: Doyma; 1988.

10.    García Martín-Caro C, Martínez Martín ML. Historia de la Enfermería: evolución histórica del

11.    GORDON, M. Manual de Diagnósticos de Enfermería.  11ª ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2007.

12.    Henderson V. Principios Básicos de los Cuidados de Enfermería. Ginebra: CIE; 1971.

13.    Hernández Conesa  J. Historia de la Enfermería. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999.

14.    Intervenciones de Enfermería (NIC) . 6ª ed. Elservier Mosby, 2013.

15.    JHONSON, M. ; MOORHEAD S. ; BULECHEK G.; BUTCHER HK.; MAAS ML.; SWANSON E.  (Editores). Vínculos NOC y NIC a NANDA I y diagnósticos médicos: soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados. 3ª ed.: Elsevier, 2012.

16.    Kérouac S. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.

17.    LUIS  RODRIGO,  M.  T. Los  diagnósticos  enfermeros.  Revisión  crítica  y  guía  práctica.  9ª  Ed.  Barcelona:  Elsevier-Masson S.A., 2013.

18.    Luis MT, Fernández C, Navarro MU. De la teoría a la práctica: el pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3ª ed. Barcelona: Masson; 2008.

19.    Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería., Rol., 2000 Barcelona.

20.    Medina Castellano, C.D. Enfermería S21. Ética y legislación. Difusión Avances de Enfermería (DAE,S.L.) Madrid; 2000

21.    Nightingale F. Notas sobre enfermería: qué es y qué no es. Barcelona: Masson-Salvat; 1991

22.    Potter P, Perry A, Stockert P, Halla A. Fundamentos de enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier; 2015.

23.    Potter P, Perry A. Fundamentos de Enfermería. 5a ed. Barcelona: Elsevier;2008. (2 vol.)

24.    Raile M. Modelos y Teorías en Enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier;2014.

25.    Riehl-Siscas J. Modelos Conceptuales de Enfermería. Barcelona: Doyma; 1992.

26.    Riopelle L, Grondin L, Phaneuf M. Cuidados de enfermería: un proceso centrado en las necesidades de la persona. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1994.

27.    Siles J. Historia de la Enfermería. Alicante: Aguaclara; 1999

28.    Torralba F. Antropología del cuidar. Barcelona: Fundació Mapfre Medicina; 1998.

29.    Torralba, M.J., et al. Legislación y ética profesional en Enfermería. LIBRERO-Editor. Murcia; 2007

30.    Valls R. Història de la Infermeria. 2a ed. Barcelona: Publicacions UB;2007

31.    Vielva J. Ética  profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002

32.     Watson, J., Le caring. Paris: Seli Arslan;  1998.

33.    Wesley RL. Teorías y Modelos de Enfermería. 2a ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1997

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
No es podran utilitzar dispositius mòbils i o electrònics als exercicis d'avaluació i a les activitats avaluables
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.