DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) ANTROPOLOGÍA Y CIUDADANÍA Código 18254010
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Segundo 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Enfermería
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Correo-e linacristina.casado@urv.cat
martin.correaurquizav@urv.cat
Profesores/as
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
CORREA-URQUIZA VIDAL FREYRE, MARTÍN
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura està pensada com una introducció a les aportacions que s’han fet des de l’antropologia a la comprensió dels processos de salut, malaltia i atenció, destacant el paper que juga la cultura en la forma d’entendre i construir les seves representacions.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A10 Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
 A11 Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
 A12 Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1.- Introducció a l'antropologia social i cultural

La cultura. Trets característics de la cultura i mecanismes de canvi cultural. Etnocentrisme i relativisme cultural. Prejudici, discriminació i estigma. L’infermeria transcultural de Madeleine Leninger.
2. Antropologia de la salut Introducció a l’antropologia de la salut. Els procesos de salut, malaltia i atenció. Perspectives sobre la malaltia: Els models explicatius i els conceptes d’ illness, disease i sickness.
3. Globalització i desigualtats socials El concepte de globalització i desigualtat social. La dimensió política dels processos de salut, malaltia i atenció.
4. Desigualtats de gènere en salut El gènere com a construcció cultural. Implicacions del sistema sexe/gènere en la morbi-mortalitat. La medicalització de la salut en les dones.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A10
A11
A12
CT7
18 30 48
Seminarios
A11
A12
20 35 55
Prácticas de campo
A11
10 5 15
Estudio de caso
A12
10 5 15
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A10
A11
2 0 2
Pruebas de desarrollo
A12
1 10 11
Pruebas prácticas
A10
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias
Presentació de l’assignatura i organització dels grups de treball.
Sesión magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminarios Metodologia del treball antropològic aplicat al camp de la infermeria.
Prácticas de campo monográfics alimentació i salut mental
Estudio de caso Procediments i recursos per desenvolupar treball de camp etnogràfic.
Atención personalizada Seguiment i orientació individualitzada o de grup en relació a l'aprenentatge

Atención personalizada
descripción
seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas objetivas de tipo test
A10
A11
Es realitzarà una prova objectiva. 60%
Pruebas de desarrollo
A12
La consolidació dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada. 20%
Pruebas prácticas
A10
Activitats a l'aula 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Fuentes de información

Básica

Comelles, JM; Martorell, MA; Bernal, M (eds), Enfermería y Antropologia. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria

Geertz, Cl. , La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa

Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra

Gracia, M. , Alimentación y cultura, 2005, Ariel

Dougherty, M i Tripp-Reimer, T. , The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual Review of Anthropology

Menéndez, E. , De sujetos, saberes y estructuras: introducción al enfoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar

Scheper-Hughes, N. , La muerte sin llanto, 1997, Ariel

Hammersley, M., Atkinson, P. , Etnografia, 2001, Paidós

Allué, M. , Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia. , 2003, Bellaterra

Martínez, A., Comelles, JM, Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema

Martínez, A. , Antropología Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos

Comelles, JM; Martorell, MA; Bernal, M (eds), Enfermería y Antropologia. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria

Geertz, Cl. , La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa

Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra

Gracia, M. , Alimentación y cultura, 2005, Ariel

Dougherty, M i Tripp-Reimer, T. , The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual Review of Anthropology

Menéndez, E. , De sujetos, saberes y estructuras: introducción al enfoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar

Scheper-Hughes, N. , La muerte sin llanto, 1997, Ariel

Hammersley, M., Atkinson, P. , Etnografia, 2001, Paidós

Allué, M. , Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia. , 2003, Bellaterra

Martínez, A., Comelles, JM, Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema

Martínez, A. , Antropología Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos

Complementaria

Wilkinson, Ian; kleinman, Arthur , A passion for siciety: how we think about human suffering, University of California Press, 2016

Das, Veena; Han, Clara (eds.), Living and dying in the contemporaru world. A compendium, University of California Press, 2015

Taussig, Michael, Un gigante en convulsiones, Gedisa, 1997

Hi haurà una bibliografia complementària per cada tema.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.