Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència. |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A12 |
Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
| | A11 |
Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
| | A12 |
Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Introducció a l'antropologia social i cultural
|
La cultura. Trets característics de la cultura i mecanismes de canvi cultural. Etnocentrisme i relativisme cultural. Prejudici, discriminació i estigma. L’infermeria transcultural de Madeleine Leninger.
|
2. Antropologia de la salut |
Introducció a l’antropologia de la salut. Els procesos de salut, malaltia i atenció. Perspectives sobre la malaltia: Els models explicatius i els conceptes d’ illness, disease i sickness. |
3. Globalització i desigualtats socials |
El concepte de globalització i desigualtat social. La dimensió política dels processos de salut, malaltia i atenció. |
4. Desigualtats de gènere en salut |
El gènere com a construcció cultural. Implicacions del sistema sexe/gènere en la morbi-mortalitat. La medicalització de la salut en les dones. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
30 |
48 |
Seminaris |
|
20 |
35 |
55 |
Pràctiques de camp |
|
10 |
5 |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
10 |
11 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i organització dels grups de treball.
|
Sessió Magistral |
Exposició, sincrònica o asincrònica, dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminaris |
Metodologia del treball antropològic i qualitatiu aplicat al camp de la infermeria. Sessions de treball per l'anàlisi i reflexió crítica de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica.Aquestes sessions es poden realitzar de manera sincrònica o asincrònica entre alumnes i docent. |
Pràctiques de camp |
Posada en pràctica d'alguna de les tècniques d'investigació del treball etnogràfic (entrevista en profunditat, observació participant). Realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiantat analitzarà críticament. Treball de sortida de camp aplicant la fotografia, el video i altres estratègies per recollir informació de caire etnogràfic. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Monogràfics alimentació i cultura; salut mental i afliccions |
Atenció personalitzada |
Seguiment i orientació individualitzada o de grup en relació a l'aprenentatge |
Descripció |
Seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Es realitzarà una prova objectiva. |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
La consolidació dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats i exposicions. |
40% |
Proves pràctiques |
|
Activitats a l'aula |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives es farien online en les dates previstes. A l'espai Moodle hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Comelles, Martorell, Bernal (eds), Enfermería y antropología. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria
Geertz, Cl., La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa
Esteban, ML., Antropología del cuerpo, 2004, Bellaterra
Gracia, M., Alimentación y cultura, 2005, Ariel
Dougherty M.; Tripp-Reimer, The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual review of anthropology
Menéndez, E., De sujetos, saberes y estructuras. Introducción al efoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar
Scheper-Hughes,N., La muerte sin llanto, 1997, Ariel
Hammersley y Atkinson, Etnografía, 2001, Paidós
Allué, M., Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia., 2003, Bellaterra
Martínez, A.; Comelles, JM., Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema
Martínez, A., Antropología Médica: teorias sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos
DiGiacomo, Susan, Can There be a cultural epidemiology?, 1999, Medical Anthropology Quarterly
Romaní, O., Casadó, L, Jóvenes, desigualdades y salud: vulnerabilidad y políticas públicas, 2013, Publicacions URV
Lomnitz, L., Cómo sobreviven los marginados, 1998, Siglo XXI
Colás, A. Edwards, J. et al., Food, politics and society. Social Theory and the modern food system, 2018, University of California Press
Byung-Chul Han, La desaparición de los rituales, 2020, Herder
Cudmore, H.; Sondermeyer, J, Through the looking glass: being a critical ethnographic researcher in a familiar nursing context, 2007, Nurse researcher
|
|
Complementària |
Wilkinson, I.; Kleinman, A., A passion for society: how we think about human suffering, 2016, University of California Press
Das, V.; Han, Cl., Living and dying in the contemporary world.A compendium., 2015, University of California Press
Taussig, M., Un gigante en convulsiones, 1997, Gedisa
|
Hi haurà una bibliografia
complementària per cada tema. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|