DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA Codi 18254010
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
julia.guri@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
GURÍ SAPERAS, JÚLIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp;</div><div><br /></div><div>Aquesta assignatura està pensada com una introducció a les aportacions que s’han fet des de l’antropologia a la comprensió dels processos de salut, malaltia i atenció, destacant el paper que juga la cultura en la forma d’entendre i construir les seves representacions. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
 A11 Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
 A12 Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció a l'antropologia social i cultural

La cultura. Trets característics de la cultura i mecanismes de canvi cultural. Etnocentrisme i relativisme cultural. Prejudici, discriminació i estigma. L’infermeria transcultural de Madeleine Leninger.
2. Antropologia de la salut Introducció a l’antropologia de la salut. Els procesos de salut, malaltia i atenció. Perspectives sobre la malaltia: Els models explicatius i els conceptes d’ illness, disease i sickness.
3. Globalització i desigualtats socials El concepte de globalització i desigualtat social. La dimensió política dels processos de salut, malaltia i atenció.
4. Desigualtats de gènere en salut El gènere com a construcció cultural. Implicacions del sistema sexe/gènere en la morbi-mortalitat. La medicalització de la salut en les dones.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A10
A11
A12
CT7
18 30 48
Seminaris
A11
A12
20 35 55
Pràctiques de camp
A11
10 5 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A12
10 5 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A10
A11
2 0 2
Proves de desenvolupament
A12
1 10 11
Proves pràctiques
A10
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Presentació de l’assignatura i organització dels grups de treball.
Sessió Magistral Exposició, sincrònica o asincrònica, dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Metodologia del treball antropològic i qualitatiu aplicat al camp de la infermeria. Sessions de treball per l'anàlisi i reflexió crítica de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica.Aquestes sessions es poden realitzar de manera sincrònica o asincrònica entre alumnes i docent.
Pràctiques de camp Posada en pràctica d'alguna de les tècniques d'investigació del treball etnogràfic (entrevista en profunditat, observació participant). Realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiantat analitzarà críticament. Treball de sortida de camp aplicant la fotografia, el video i altres estratègies per recollir informació de caire etnogràfic.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Monogràfics alimentació i cultura; salut mental i afliccions
Atenció personalitzada Seguiment i orientació individualitzada o de grup en relació a l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A10
A11
Es realitzarà una prova objectiva. 40%
Proves de desenvolupament
A12
La consolidació dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats i exposicions. 40%
Proves pràctiques
A10
Activitats a l'aula 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.

A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives es farien online en les dates previstes. A l'espai Moodle hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Comelles, Martorell, Bernal (eds), Enfermería y antropología. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria
Geertz, Cl., La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa
Esteban, ML., Antropología del cuerpo, 2004, Bellaterra
Gracia, M., Alimentación y cultura, 2005, Ariel
Dougherty M.; Tripp-Reimer, The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual review of anthropology
Menéndez, E., De sujetos, saberes y estructuras. Introducción al efoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar
Scheper-Hughes,N., La muerte sin llanto, 1997, Ariel
Hammersley y Atkinson, Etnografía, 2001, Paidós
Allué, M., Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia., 2003, Bellaterra
Martínez, A.; Comelles, JM., Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema
Martínez, A., Antropología Médica: teorias sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos
DiGiacomo, Susan, Can There be a cultural epidemiology?, 1999, Medical Anthropology Quarterly
Romaní, O., Casadó, L, Jóvenes, desigualdades y salud: vulnerabilidad y políticas públicas, 2013, Publicacions URV
Lomnitz, L., Cómo sobreviven los marginados, 1998, Siglo XXI
Colás, A. Edwards, J. et al., Food, politics and society. Social Theory and the modern food system, 2018, University of California Press
Byung-Chul Han, La desaparición de los rituales, 2020, Herder
Cudmore, H.; Sondermeyer, J, Through the looking glass: being a critical ethnographic researcher in a familiar nursing context, 2007, Nurse researcher

Complementària Wilkinson, I.; Kleinman, A., A passion for society: how we think about human suffering, 2016, University of California Press
Das, V.; Han, Cl., Living and dying in the contemporary world.A compendium., 2015, University of California Press
Taussig, M., Un gigante en convulsiones, 1997, Gedisa

Hi haurà una bibliografia complementària per cada tema.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent