DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) ENFERMERÍA EN LA GESTACIÓN, INFANCIA Y ADOLESCENCIA Código 18254102
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Correo-e sonia.ortiz@urv.cat
sagrario.chacon@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
Profesores/as
ORTIZ CARO, SONIA
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura es centra en l'atenció d'infermeria davant les alteracions de salut de dos grups de població. D'una banda les dones durant el procés reproductiu de l'embaràs, part i puerperi, i de l'altra, en la infància i adolescència. Es proporcionaran coneixements a nivell d'infermera generalista que permetin a l'alumnat donar cures des d'una perspectiva integral considerant les implicacions familiars, socials i culturals.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A19.6 Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, axial com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
 A19.7 Ser capaç de proporcionar educación per a la salut als pares o cuidadors primaris.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
 A18.1 Identificar i relacionar els factors associats als problemes de salut reproductiva
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
 A18.2 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
 A19.3 Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.4 Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 A19.5 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.6 Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.7 Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1 Repàs de l´anatomia i fisiologia de l´aparell reproductiu de la dona i de l´home. 1.1 Fisiología del cicle endometrial i ovaric.
1.2 Els mètodes anticonceptius
TEMA 2 Alteracions de la Salut sexual i reproductiva
TEMA 3 Desequilibris en el climateri 3.1. THS
3.2 Cancer de mama
3.3 Cancer de cervix
TEMA 4 Atenció d’infermeria a l´inici de la gestació 4.1- Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
4.2- Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
4.3- Educación sanitaria a l´embaràs
4.4- Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal.
TEMA 5 Els problemes de salut durant la gestació-2 5.1- Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
5.2- Gestació múltiple i amenaça de part prematur
TEMA 6 Els problemes de salut durant la gestació-1 6.1- Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
6.2- Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes
TEMA 7 Atenció d’infermeria al part normal i distocic i actuacio davant les complicacions de la mare y/o nen durant el treball de part i alumbrament 7.1- Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
7.2- Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: Reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat
7.2 - Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
7.3- Part distócic
Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
7.4 Instrumentació obstètrica i cesària
TEMA 8 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-1 8.1- Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
8.2- Cures al postpart inmediat
8.3- Infecció puerperal. Infecció urinaria.
TEMA 9 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-2 9.1- Fisiologia de la lactància.Problemes durant la lactància. Mastitis, ingurgitació, clivelles.
9.2- Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart. Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad
TEMA 10 Introducció a la pediatria - Infermeria a la infància i l’adolescència
- Valors de la normalitat (FC, FR, TA)/edat
- Dolor en la infància
TEMA 11 Cures d´infermeria al nounat i lactant . Patologies més freqüents. -Icterícia neonatal
-Isoimmunització
-GEA
-Deshidratació
-Candidiasis
-Infecció neonatal
-Mort Sobtada
-Cures Centrades en la Família
TEMA 12 Nounat d´alt risc -Prematur. Cures Centrades en el Desenvolupament. NIDCAP
-Baix pes
-Fill de mare Diabètica
- Fill de mare toxicòmana
-Complicacions perinatals: trastorns neurològics del Nounat
- Atenció a la família
TEMA 13 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia respiratoria -Test de Silverman
-Score IRA
-Bronquiolitis.VRS
-Displàsia Broncopulmonar
-Catarro
-Pneumònia
-ASMA
-CRUP
-Distres respiratori
-Atenció a la família
TEMA 14 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia cardíaca - Principals problemes cardiològics a la infància. Definició, etiologia, tractament
- Cardiopaties cianòtiques. Definició, etiologia, tractament
- Cardiopaties no cianòtiques. Definició, etiologia, tractament
- Atenció a la família
TEMA 15 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia renal -Infeccions
-Síndrome nefròtic
-Tumors
-Atenció a la família
TEMA 16 Alteraciones de la son a la infància i l’adolescència -Somnambulisme
-Bruxisme
-Malsons
-Terrors nocturns
-Atenció a la família
TEMA 17 Cures d´infermeria al nen i l´adolescent patologies més freqüents -Diabetis
-Malalties Exantèmiques i pròpies de la Infància
-Infeccions dermatològiques i oculars
-Enuresis i encopresis
-PAPPS: Obesitat infantil
-HIV/SIDA
-Hepatitis
-Epilèpsia
-Atenció a la família
TEMA 18 Alteracions més freqüents al nen i l'adolescent -Alteracions en el comportament
-Dependencies TICs
-Alteracions a la alimentació
-Fracàs escolar
-Maltractaments
-Consum de substàncies tòxiques
-Atenció a la família
Seminaris Relacionats amb els continguts de l´assignatura
ABPs Relacionats amb els continguts de l´assignatura

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A7
A18.1
A18.2
A19.3
A19.4
32 32 64
Seminarios
A19.5
A19.7
18 18 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A19.4
A19.6
10 16 26
Presentaciones/exposiciones
A19.7
1 16 17
Atención personalizada
3 3 6
 
Pruebas objetivas de tipo test
A7
A18.1
A19.4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació.
Sesión magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics.
Seminarios Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
Presentaciones/exposiciones Realització d'un treball escrit en grup d'aprofundiment sobre un tema proposat pel professorat.
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals.
Atención personalizada Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge. Es prega cita prèvia.

Atención personalizada
descripción
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
A19.5
A19.7
Es valorarà l´assistència, puntualitat i la participacio activa a l´aula 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A19.4
A19.6
Es valorarà el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball.
Els continguts seran avaluats a la prova objectiva tpus test
10%
Presentaciones/exposiciones
A19.7
Realització d'un treball escrit en grup d'aprofundiment sobre un tema proposat pel professorat.
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals.
20%
Pruebas objetivas de tipo test
A7
A18.1
A19.4
Avaluacio dels coneixements impartits a les sessions magistrals, tallers, seminaris, ABPs. 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En el moodle trobareu tota la informació de com funciona l'assignatura. El material audiovisual facilitat per el professorat, es només un esquema per impartir les classes. creiem que es imprescindible agafar apunts i consultar la bibliografia recomanada a classe per poder assolir el grau de coneixements, aptituds i competències necessàries. S'aproven les activitats avaluables amb un 5, a excepció de les proves parcials i final tipus test, on es necessari treure com a mínim un 6 per aprovar. Amb aquesta nota es podrà fer mitja amb la resta d'activitats. Si no es així, l'alumne es tindrà que presentar a la prova tipus test de la convocatòria oficial. Si qualsevol altre de les activitats avaluables en primera convocatòria estigues suspesa o no presentada, el professor pot considerar la presentació d'una activitat extra avaluable, amb la data límit de la convocatòria oficial.


Fuentes de información

Básica

M. Cruz, Manual de pediatria (3ª edición), 2013, Ergon

J.M Viguer, Enfermeria de la infancia y la adolescencia, 2006, Mc Graw-Hill/Interamericana de España

Aguilar Cordero, M.J, Tratado de enfermería del niño y el adolescente: cuidados pediátricos, 2012, Elsevier

Mclnerny et al, Tratado de pediatria. American Academy of pediatrics, 2011, Editorial Panamericana

Rodriguez-Rozalen, Plata-Quintanilla, Guia de intervención rápida en enfermeria obstétrica, , Editorial DAE

Castan, Tobajas, Obstetricia para matronas. Guia práctica, , Editorial Panamericana

Vigil de Gracia et al, Embarazo de alto riesgo y sus complicaciones, 2011, Amolca

Ladewig, London, Moberly, Olds, Enfermeria maternal y del recien nacido, 2006, McGraw-Hill- Interamericana

SEMICYUC profesionales del enfermo critico, Medicina critica práctica (Patologia critica en embarazo y potparto), 2007, Edikamed

Seguranyes y otros, Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson

Seguranyes, G, Enfermería maternal (Serie manuales de enfermeria), 2000, Masson

Ruth Johnson and Wendy Taylor, Skills for Midwifery Practice, 2016, Elsevier

Jayne Marshall and Maureen Raynoor, Myles texbook for midwives , 2014, Churchill Livingtonr Elsevier

Tota la bibliografia recomanada es troba al CRAI. A part es podran recomanar articles o guies d´actuació diverses

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.