DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Codi 18254102
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Adreça electrònica sagrario.chacon@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
marianeus.montserrat@urv.cat
Professors/es
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
MONTSERRAT MONCUSÍ, MARIA NEUS
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura es centra en l'atenció d'infermeria davant les alteracions de salut de dos grups de població. D'una banda les dones durant el procés reproductiu de l'embaràs, part i puerperi, i de l'altra, en la infància i adolescència. Es proporcionaran coneixements a nivell d'infermera generalista que permetin a l'alumnat donar cures des d'una perspectiva integral considerant les implicacions familiars, socials i culturals. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A19.6 Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
 A19.7 Ser capaç de proporcionar educación per a la salut als pares o cuidadors primaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
 A18.1 Identificar i relacionar els factors associats als problemes de salut reproductiva
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
 A18.2 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
 A19.3 Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.4 Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 A19.5 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.6 Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.7 Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Repàs de l´anatomia i fisiologia de l´aparell reproductiu de la dona i de l´home. 1.1 Fisiología del cicle endometrial i ovaric.
1.2 Els mètodes anticonceptius
TEMA 2 Alteracions de la Salut sexual i reproductiva
TEMA 3 Desequilibris en el climateri 3.1. THS
3.2 Cancer de mama
3.3 Cancer de cervix
TEMA 4 Atenció d’infermeria a l´inici de la gestació 4.1- Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
4.2- Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
4.3- Educación sanitaria a l´embaràs
4.4- Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal.
TEMA 5 Els problemes de salut durant la gestació-2 5.1- Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
5.2- Gestació múltiple i amenaça de part prematur
TEMA 6 Els problemes de salut durant la gestació-1 6.1- Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
6.2- Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes
TEMA 7 Atenció d’infermeria al part normal i distocic i actuacio davant les complicacions de la mare y/o nen durant el treball de part i alumbrament 7.1- Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
7.2- Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: Reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat
7.2 - Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
7.3- Part distócic
Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
7.4 Instrumentació obstètrica i cesària
TEMA 8 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-1 8.1- Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
8.2- Cures al postpart inmediat
8.3- Infecció puerperal. Infecció urinaria.
TEMA 9 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-2 9.1- Fisiologia de la lactància.Problemes durant la lactància. Mastitis, ingurgitació, clivelles.
9.2- Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart. Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad
TEMA 10 Introducció a la pediatria - Infermeria a la infància i l’adolescència
- Valors de la normalitat (FC, FR, TA)/edat
- Dolor en la infància
TEMA 11 Cures d´infermeria al nounat i lactant . Patologies més freqüents. -Icterícia neonatal
-Isoimmunització
-GEA
-Deshidratació
-Candidiasis
-Infecció neonatal
-Mort Sobtada
-Cures Centrades en la Família
TEMA 12 Nounat d´alt risc -Prematur. Cures Centrades en el Desenvolupament. NIDCAP
-Baix pes
-Fill de mare Diabètica
- Fill de mare toxicòmana
-Complicacions perinatals: trastorns neurològics del Nounat
- Atenció a la família
TEMA 13 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia respiratoria -Test de Silverman
-Score IRA
-Bronquiolitis.VRS
-Displàsia Broncopulmonar
-Catarro
-Pneumònia
-ASMA
-CRUP
-Distres respiratori
-Atenció a la família
TEMA 14 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia cardíaca - Principals problemes cardiològics a la infància. Definició, etiologia, tractament
- Cardiopaties cianòtiques. Definició, etiologia, tractament
- Cardiopaties no cianòtiques. Definició, etiologia, tractament
- Atenció a la família
TEMA 15 Cures d’infermeria a la infància i l’adolescència: patologia renal -Infeccions
-Síndrome nefròtic
-Tumors
-Atenció a la família
TEMA 16 Alteraciones de la son a la infància i l’adolescència -Somnambulisme
-Bruxisme
-Malsons
-Terrors nocturns
-Atenció a la família
TEMA 17 Cures d´infermeria al nen i l´adolescent patologies més freqüents -Diabetis
-Malalties Exantèmiques i pròpies de la Infància
-Infeccions dermatològiques i oculars
-Enuresis i encopresis
-PAPPS: Obesitat infantil
-HIV/SIDA
-Hepatitis
-Epilèpsia
-Atenció a la família
TEMA 18 Alteracions més freqüents al nen i l'adolescent -Alteracions en el comportament
-Dependencies TICs
-Alteracions a la alimentació
-Fracàs escolar
-Maltractaments
-Consum de substàncies tòxiques
-Atenció a la família
Seminaris Relacionats amb els continguts de l´assignatura
ABPs Relacionats amb els continguts de l´assignatura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A18.1
A18.2
A19.3
A19.4
32 32 64
Seminaris
A19.5
A19.7
18 18 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A19.4
A19.6
10 16 26
Presentacions / exposicions
A19.7
1 16 17
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves objectives de tipus test
A7
A18.1
A19.4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació.
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics.
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
Presentacions / exposicions Exposicions orals a l'aula, de temes especifics.
Atenció personalitzada Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A19.5
A19.7
Es valorarà la participacio activa a l´aula i la presentació escrita de treballs 15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A19.4
A19.6
Es demana l´assistencia al menys a un 80% de les sessions, el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball.
A part, els continguts seran avaluats a la prova objectiva tipus test
15%
Presentacions / exposicions
A19.7

Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals.
Proves objectives de tipus test
A7
A18.1
A19.4
Avaluacio dels coneixements impartits a les sessions magistrals, tallers, seminaris, ABPs. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el moodle trobareu tota la informació detallada sobre el funcionament de l'assignatura. El material audiovisual facilitat per el professorat, es només un esquema per impartir les classes, creiem que és imprescindible agafar apunts i consultar la bibliografia recomanada (tant a aquesta guia com a classe) per a poder assolir el grau de coneixements, aptituds i competències necessàries.

S'aproven les activitats avaluables amb un 5, a excepció de les proves parcials i final tipus test, on es necessari treure com a mínim un 6 per aprovar. Amb aquesta nota es podrà fer mitja amb la resta d'activitats. Si no es així, l'alumne es tindrà que presentar a la prova tipus test de la convocatòria oficial. Si qualsevol altre de les activitats avaluables en primera convocatòria estigues suspesa o no presentada, el professor pot considerar la presentació d'una activitat extra avaluable, amb la data límit de la convocatòria oficial.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Cristina Martínez Bueno, Enfermería de la Mujer Tomo 1, DAE, 2017 en linea
Cristina Martínez Bueno, Enfermería de la Mujer Tomo 2, DAE, 2017 en linea
Angeles Rodriguez, Cuidados obstétricos en situaciones críticas, DAE, 2014 en linea
Angeles Rodriguez, Guía Obstetricia, DAE, 2007 en linea
Baston, H, Bases de la Enfermería Materno-Infantil : Guías de Enfermería Obstétrica y Materno-Infantil, Elsevier, 2018 en linea
Baston, H, Cuidados Posnatales : Guías de Enfermería Obstétrica y Materno-Infantil, Elsevier, 2018 en linea
Ladewig PW,, Enfermería maternal y recién nacido (5a. ed.), McGraw-Hill, 2006 en linea
Rodríguez López MA, González Fernández CT, Megías Plata D, Enfermería del niño y el adolescente II, 3ªed, DAE:2019
Aguilar Cordero MJ, Tratado de enfermería del niño y el adolescente: cuidados pediátricos, 2ªed, Elseiver;España:2012
Carbonero Celis C, Crecimiento y desarrollo del niño, 1ªed, Wanceulen Editorial:2017
Cruz M, Manual de pediatria, 3ªed, Ergon:2013
Estevez González MD, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia, 1ªed, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Servici
Viguer JM, Enfermeria de la infancia y la adolescencia, 1ªed, Mc Graw-Hill/Interamericana de España:2006
Rodríguez López MA, González Fernández CT, Megías Plata D, Enfermería del Niño y el Adolescente, 3ªed, DAE:2019

Bibliografia  digital recomendada de acceso gratuito a través CRAI URV, podeis acceder a dos de las principales bibliotecas digitales traves del link generado en el titulo de ellas por si quereis consultar otros titulos  y tambien a traves del titulo, a cada obra en particular

PARTE DE OBSTETRICIA Y GINECOLOGIA

1-Enferteca: llibres de l'editorial Paradigma


Cristina Martínez Bueno, Rosa María Torrens Sigalés. 348 pags

Editorial DAE-Año 2017

Cristina Martínez Bueno, Rosa María Torrens Sigalés.415 pags

Editorial DAE-Año 2017

Serie Cuidados Avanzados

Mª Ángeles Rodriguez Rozalén - Rosa Mª Plata Quintanilla. 394 pags

Editorial DAE-Año 2014

Mª Ángeles Rodriguez Rozalén - Rosa Mª Plata Quintanilla. 244 pags

Editorial DAE- Año 2007 (reimpreso en el 2011)

2-Proquest eBook Central: inclou llibres d'infermeria d'editorials com McGraw Hill, Desclee Brouwer, Trotta, DeVecchi., etc.


Philadelphia:Elsevier; 2018.

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT/18254202
APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A L'HOSPITAL/18254203


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent