Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.3 |
Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. |
| A17.5 |
Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. |
| A17.6 |
Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A5.1 |
Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
| | A5.3 |
Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
| | A7 |
Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A13 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
| | A14 |
Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A16.3 |
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A17.1 |
Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A17.2 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
| | A17.3 |
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
| | A17.5 |
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
| | A17.6 |
Participar en les activitats de grup segons les normes acordades
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els treballs de grup
| | A23.2 |
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove |
Anàlisis epidemiològica de la prevalença dels problemes de salut de l'adult jove. La discussió sobre les conductes de risc i els hàbits i estils de vida permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre's amb la del grup de població estudiada. |
Unitat temàtica II: Cura de la persona en les diferents proves diagnòstiques: de laboratori, radiològiques, endoscòpies... |
Protecció del pacient i del professional. Preparació, procediment i cures post prova.
Radiografia convencional i altres proves d'imatge. Proves bàsiques de laboratori. Proves diagnòstiques de medicina nuclear i endoscòpies. |
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc que comporten lesions traumàtiques |
Factors que influeixen en la presentació de lesions traumàtiques. La falta de percepció del risc o el consum de substàncies addictives, són factors de l'estil de vida del jove associats a aquests problemes de salut. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió.
Valoració de l'estat general a nivell de primers auxilis i a l'ingrés hospitalari. Valoració del nivell de consciencia. Valoració i cura de ferides quirúrgiques. Valoració i cura del dolor en el sentit global del concepte.
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Asèpsia. Ferides. Prevenció de la infecció nosocomial.
Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant de l'ingrés, la intervenció quirúrgica , el dolor, i situació de crisi familiar.
|
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies addictives |
En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-V i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Aspectes a destacar en el treball del rol infermer són l'anàlisi i la reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives, donada la repercussió que aquests elements tenen en la qualitat de la cura.
|
Unitat temàtica V: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc en l'alimentació |
En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que conflueixen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com a problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen els factors psico-socials i culturals que s'hi associen. També es reflexiona sobre el paper que els hàbits i estils de vida, les crisis de desenvolupament i l'equilibri emocional en el jove tenen en la gènesi d'aquest tipus de problemes.
Les dietes hipercalòriques, la falta d'exercici, el culte a la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Reconeixement de signes i símptomes, i actuacions en aquesta mena de trastorns. Identificació de recursos assistencials a tots els nivells. |
Unitat
temàtica VI: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de risc en las relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat |
Reflexió sobre les conductes de risc en les relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat
Prevenció, valoració i tractament de les infeccions de transmissió sexual més prevalents (incloent-hi la infecció pel VIH). |
Unitat temàtica VII: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat del jove |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per reflexionar sobre la cronicitat en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes crònics de salut predominants en el jove.
En el seu estudi es tindrà en compte que l'impacte que per al jove i la seva família té el diagnòstic d'un problema crònic de salut, especialment pel que fa al canvi d'hàbits i estils de vida que requereixen i per com afecta a les relacions amb l'entorn immediat del jove.
Es reflexionarà, també, sobre la responsabilitat, l'oportunitat i el compromís infermer dins de l'equip de salut per tal que el jove aprengui sobre la seva cura i adquireixi capacitats per afrontar la incertesa, viure amb autonomia i millorar la qualitat de vida.
Es desenvoluparan conceptes específics sobre el procés d'adaptació a la cronicitat en el jove. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Seminarios |
|
16 |
16 |
32 |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
30 |
45 |
75 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
12 |
24 |
36 |
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Seminarios |
Treball i participació activa dels alumnes sobre temes concrets |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació |
Sesión magistral |
Classes explicatives i participatives |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema |
Atención personalizada |
Resolució de dubtes personals i necessitats d'aprenentatge en horari d'atenció a l'alumne prèviament establert o mtijançant cita prèvia. |
descripción |
L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, es a dir, els alumnes poden consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne previament establert o demanant cita |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Seminarios |
|
Els seminaris s'avaluaran mitjançant preguntes curtes o tipus test incloses a les proves mixtes.
A classe, i en grups de dos, s'avaluarà, també, la resposta a preguntes tipus test mitjançant l'aplicació Socrative.
El total dels tests passats a classe valdrà 1 punt de la nota final de l'assignatura i es calcularà a partir de la mitjana de tots els tests passats a classe. |
10 % |
Sesión magistral |
|
Es realitzaran dues proves escrites tipus test (35 preguntes, 4 opcions de resposta, obligatorietat de respondre-les totes i sense descompte per respostes errònies).
Una de les proves es realitzarà a meitat de curs i l'altra a final de curs. En cadascuna de les proves s'avaluaran coneixements sobre la matèria donada en seminaris, ABP i classes magistrals.
Cadascuna de les proves valdrà el 50% de la categoria.
Per alliberar matèria als exàmens parcials caldrà respondre correctament el 60% de les preguntes. Aquest percentatge de respostes correctes es correspon amb una nota de 5 a les proves mixtes. |
70 % |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
Assistència, participació, habilitats de cerca i treball grupal. |
20 % |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els requisists per aprovar cadascuna de les categories d'avaluació són:
1-Nota mínima de 5 a les proves mixtes (60 % de respostes correctes) en cadascuna de les proves mixtes 2-No hi ha nota mínima per a l'avaluació dels seminaris que es fa mitjançant l'aplicació Socrative 3-Nota mínima de 5 a la categoria ABP Per alliberar matèria als exàmens parcials tipus test, cal, com a mínim, respondre correctament el 60% de les preguntes.A les proves finals, es recuperarà la part que quedi pendent de l'assignatura. La categoria ABP no es pot recuperar en segona convocatòria. Els requisits per aprovar l'assignatura en segona convocatòria són els mateixos que en primera. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora. |
Básica |
Rigol A. y Ugalde M. , Enfermería de Salud Mental y Psiquiatria, 2001, Barcelona. Masson
Lorenzo P, Drogodependencias, 2009, Madrid. Panamericana
Fuente (de la) M. (Coord), Enfermería Médico-quirúrgica (3 vol), 2009, Madrid. DAE: (Paradigma)
Williams L. S. y Hoper P, Enfermería medicoquirúrgica, 2009, Madrid. McGrawHill
LeMone P. y Burke K. , Enfermería Medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol.), 2009, Madrid. Pearson Educatión
VVAA, Enfermería de salud mental y psiquiátrica : valoración y cuidados , 2012, Médica Panamericana
Benavides Torres et al., Promocíón de la salud sexual en jóvenes, 2013, Manual Moderno
Generalitat de Catalunya, E-Joventu. Espai virtual de recursos per a les polítiques de joventut (tots els recursos), Vigent a http://ejoventut.gencat.cat/ca/recursos/ambits_de_treball/salut/tots_els_recursos/, Generalitat de Catalunya
|
|
Complementaria |
Ronald M. , Tratamiento práctico de fracturas, 2003, Madrid: Elsevier
Ruiz J, Martín MªC, y García R, Procedimientos y técnicas de Enfermeía, 2006, Barcelona: Edi Rol
Phillips N, Técnicas de Quirofano, 2005, Barcelona: Elsevier
Pagana K. D., Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio, 2008, Madird: Mosby
Bastos F. Valle J, Diccionario enciclopedica ilustrado de traumatología, 2007, Monsa Praima ediciones
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
ENFERMERÍA EN EL ADULTO/18254104 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
ENFERMERÍA EN LA GESTACIÓN, INFANCIA Y ADOLESCENCIA/18254102 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO I/18254001 | ESTRUCTURA Y FUNCIÓN DEL CUERPO HUMANO II/18254002 | ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES I METODOLÓGICAS DE LA ENFERMERÍA/18254009 | ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18254101 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|