DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA Codi 18254104
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica lourdes.rubio@urv.cat
alba.roca@urv.cat
mariaroser.cuesta@urv.cat
laura.duran@urv.cat
pablo.espin@urv.cat
Professors/es
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
CUESTA MARTÍNEZ, MARIA ROSER
DURAN MARQUEZ, LAURA
ESPIN AGUADÉ, PABLO
Web http://moodle.urv.net/moodle
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>L'assignatura de l’ Adult té com a propòsit preparar els estudiants en l’atenció d’infermeria a l’adult amb problemes de salut en un primer nivell de complexitat. Es té en compte que la vida adulta cobreix una amplia gamma d’edats -des de la joventut fins a la vellesa- i que els problemes de salut prevalents, les causes, efectes, maneres d’afrontar-los i necessitats d’atenció, són diferents en relació a l’edat i a la gravetat i complexitat de les situacions. En la línea d’allò que els estudiants han treballat en primer curs, el marc filosòfic i conceptual d’aquest programa és L’Escola Filosòfica del Cuidatge Humà amb un enfocament fenomenològic i constructivista de l’aprenentatge. Els temes s’organitzen en relació als problemes de salut més prevalents en la vida adulta, i integren coneixements relacionats amb l’ètica, infermeria psicosocial, infermeria comunitària, i infermeria medicoquirúrgica,. S’espera que els objectius, temes i escenaris que es plantegen cobreixen aquesta varietat de perspectives. També s’espera afavorir en l’estudiant el desenvolupament de conceptes, habilitats i actituds en l’atenció a l’adult en un diàleg real entre edat, problemes de salut, situacions i escenaris, projectant l’atenció a la familia. Programada a 2on. curs i en el 2on. quadrimestre, l’activitat s’organitza al llarg de 15 setmanes, amb un total de 10 crèdits ECTS que en nombre d’hores estan distribuïts en: teoria 54h., seminaris 28 h i ABP 18h. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.1 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A5.3 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A7 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
 A14 Descriure què significa conèixer al pacient i els hàbits i estils de vida que comprometen la salut
 A17.1 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
 A17.2 Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides
 A17.3 Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides
 A17.5 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció. Hàbits i estils de vida i problemes de salut a la persona adulta. La fenomenologia de conèixer la persona adulta amb problemes de salut. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult a l’edat intermèdia. Coneixement epidemiològic de la prevalença dels problemes de salut en l’adult a l’edat intermèdia i els factors relacionats com ara alimentació, sedentarisme, estrès i hàbits tòxics com el tabac, l'alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, tot identificant la seva relació amb la atenció primària i hospitalària i amb les guies de pràctica clínica infermera que s'utilitzen al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès, l'obesitat i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol i el tabac.
Unitat temàtica II (tema transversal): Tenir cura de la persona en les diferents proves diagnòstiques: radiològiques, analítiques, endoscòpiques. Preparació de la persona, procediment i cures post prova.
Radiografia convencional de tòrax i abdomen i altres proves d'imatge. Proves de laboratori. Endoscòpia digestiva. Broncoscòpies. Biòpsies. Elastografia hepàtica.
Unitat temàtica III: L’experiència de malaltia i la cura de l'adult amb problemes de salut respiratoris i cardiovasculars Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (Processos infecciosos; càncer; malalties respiratòries de patró restrictiu i obstructiu; anèmies; malaltia coronària; HTA; Arítmies...).
Factors de risc, tractaments, d’intervencions infermeres segons el tipus de lesió i escenaris en què es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica IV: L’experiència de malaltia i la cura de l'adult amb problemes de salut digestius i gastrointestinals. Significat de la malaltia digestiva en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten la funció digestiva (problemes de la boca, deglució, trastorns infecciosos, inflamatoris i obstructius -estómac, intestí, vies biliars i funció exocrina del pàncrees-)
Factors de risc, tractaments, intervencions infermeres segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control dels vòmits, diarrees, ostomies, nutriciódiabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica V: L’experiència de malaltia i la cura de l'adult amb problemes metabòlics i endocrins Significat de la malaltia metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten la funció metabòlica i endocrina: problemes de salut que afecten el fetge, pàncrees endocrí i tiroïdes (hepatitis, cirrosi, insuficiència hepàtica, diabetis i les seves complicacions i trastorns de la glàndula tiroide).
Factors de risc, tractaments, intervencions infermeres segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques, especialment pel que fa a l'estil de vida i a la gestió del tractament en les malalties cròniques.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VI: L’experiència de malaltia i la cura de l'adult amb problemes en l'eliminació urinària Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten el ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors de risc, tractaments, intervencions infermeres segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisi, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VII: L’experiència de malaltia i la cura de l'adult amb problemes que afecten l'activitat i el moviment Aquest tema ha de servir a l'alumne per reflexionar sobre la cronicitat i les malalties associades en l'adult d'edat intermèdia. Dades epidemiològics dels problemes de salut més prevalents d'aquesta mena: esclerosi múltiple i síndromes de sensibilitat central. Impacte en la vida de l'adult.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VIII: L'experiència de malaltia i la cura de l'adult amb càncer En aquesta unitat es treballa la història natural del càncer. Epidemiologia i càncers més prevalents (còlon, mama i pulmó). Prevenció i detecció precoç. De quina manera el diagnòstic de càncer afecta la vida de les persones i el seu món. Els tractaments i els efectes que s'en deriven.
El control de signes i símptomes, especialment el maneig del dolor, les nàusees, vòmits... i els relacionats amb la malaltia específica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
CT4
CT5
18 36 54
Seminaris
A5.1
A5.3
A14
A17.2
28 14 42
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
CT4
CT5
0 6 6
Sessió Magistral
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
50 75 125
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A14
CT4
0 15 15
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions en tallers pràctics on l'estudiant ha de resoldre una sèrie d'exercicis, el contingut dels quals ha estat treballat prèviament a les classes teòriques.
L'objectiu és integrar coneixements i aprendre a resoldre problemes.
Atenció personalitzada Tutories de seguiment de l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, i és el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. És a dir, els alumnes poden consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne prèviament establert o demanant cita. 

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
CT4
CT5
Es realitzarà mitjançant rúbrica d'avaluació i valorarà aspectes com ara l'elaboració de pla de treball grupal i/o individual, la recerca de fonts documentals, les habilitats d'exposició oral, la presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals i el compromís amb el propi aprenentatge i l'avanç del grup.

Considerant les dificultats per a l'assistència a les sessions que es poden presentar derivades del compromís d'autoresponsabiltiat, l'aprovat d'aquesta categoria no es considerarà, enguany, un requisit per a l'aprovat de l'assignatura.



20 %
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
CT4
CT5
S'avaluarà amb exercicis pràctics (activitats reflexives, treballs, de recerca bibliogràfica, presentacions orals...) treballats fora d'aula relacionats amb els continguts de les classes magistrals, seminaris i tallers de situacions i estudi de casos.
Els criteris d'avaluació de cadascun d'aquests exercicis es poden consultar a la mateixa activitat al Moodle. Per aprovar la categoria es requeriex una mitjana de 5.
10 %
Proves mixtes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
Proves mixtes:

Primera convocatòria:

1-Proves d'avaluació continuada en què hi entraran els continguts treballats a les classes magistrals, als seminaris i als ABPs. Aquestes proves es faran a l'aula amb clikers (20% de la categoria). Les persones que, per motius diversos, no puguin realitzar aquestes proves, no tindran dret a repetir-les ni a recuperar-les.

2 i 3- En el transcurs del quatrimestre es realitzaran dues proves de preguntes curtes o tipus test, que podran ser orals o escrites, sobre els continguts treballats en cada període amb qualsevol de les metodologies. Cada una d'aquestes proves valdrà el 20% de la categoria.

4-Prova final de preguntes curtes o tipus test, que podran ser orals o escrites, sobre tots els continguts treballats a les classes magistrals, als seminaris i als ABPs durant el curs. Aquesta prova valdrà el 40 % de la categoria

Aquesta categoria s'aprova amb un 5 de mitjana. No s'estableixen condicions dels diferents apartats per poder fer mitjana de la categoria.

Segona convocatòria:

Prova final per a les persones que no hagin aprovat les proves mixtes en primera convocatòria. Aquesta prova consistirà en preguntes curtes o tipus test, que podran ser orals o escrites, sobre tots els continguts treballats a les classes magistrals, als seminaris i als ABPs durant tot el curs.

En aquest cas, la prova final valdrà el 100% de la categoria

Igualment, cal un 5 per aprovar la categoria.

70 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Són requisits per aprovar l'assignatura:

1- Treure una nota mitjana de l'assignatura superior o igual a 5

2- Aprovar la categoria portafolis i la categoria proves mixtes.

3-En segona convocatòria, la categoria proves mixtes es recupera amb una prova oral o escrita de preguntes curtes o tipus test, de tota la matèria.

4-La categoria ABP no es pot recuperar en segona convocatòria.

5-Si calgués recuperar la categoria portafolis en segona convocatòria, el dia de l'examen oficial de l'assignatura, l'alumne rebrà l'encàrrec de realitzar una o més pràctiques reflexives que s'avaluaran amb els mateixos criteris que les pràctiques reflexives de la primera convocatòria.

5-Els requisits per aprovar l'assignatura en segona convocatòria són els mateixos que en primera.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic o com a suplantació de la identitat, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

ES CONTEMPLA LA POSSIBILITAT DE L'AVALUACIÓ ÚNICA NOMÉS EN CAS DE CONFINAMENT TOTAL

Els estudiants que no puguin seguir l'avaluació contínua podran realitzar una prova única en primera i en segona convocatòria. La nota final obtinguda a l'assignatura serà la resultant de l'examen ol line mitjançant qüestionari, preguntes curtes o examen oral. No es tindrà en compte la resta d'activitats ponderables a l'avaluació continuada.

Només es podran acollir a aquest tipus d'avaluació aquells estudiants que demostrin que durant aquest periode de confinament no poden fer el seguiment de l'avaluació continuada per temes laborals. S'haurà de presentar el contracte laboral que acrediti la situació.


Fonts d'informació

Bàsica VVAA, Cuidados enfermeros en atención primaria. Programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla, Ed. MAD
Williams L V , Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos, última edició disponible, Elsevier
Campo Osaba, M. Antònia; Darias Curvo, Sara, Enfermería comunitaria, 2009, Difusión de avances de enfermería
Juvinyà Canal, Dolors; Franch Vinyes, Lluís, Infermeria i salut comunitària, 2005, Documenta Universitaria
Mazarrasa Alvear, Lucía , Salud pública y enfermería comunitaria, 2003, McGraw-Hill
Rubiales MD y Palmar AM, Enfermería del adulto, última edició disponible, Madrid Editorial Universitaria Ramón Areces DL
Porth C y Kunert MP, Unidad XI- Función genitourinaria y reproductora a: Fisiopatología, 2007 (7a. ed), Panamericana
Seguranyes, G, Capítols 5, 21, 22, 23 y 24 de: Enfermería Maternal, 2000, Masson
Hurst, M., Enfermería médico quirúrgica, 2013, Manual moderno
Martinez Riera, JR; Pino Casado R., Manual práctico de enfermería comunitaria, 2014, Elsevier
Smeltzer et al, Enfermería Médico-Quirúrgica, 2013, Wolters Kluwer/Lippincott Williams &amp; Wilki
, , ,
Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
VVAA, NNN consult, Edició actualitzada a la data de consulta, Elsevier
Karen Burke y Priscilla LeMone, ENFERMERÍA MEDICOQUIRÚRGICA VOL.II, Última edicició disponible, Pearson

Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema

Complementària Casado Vicente, Verónica; Calero Muñoz, Sebastián, Tratado de medicina de familia y comunitaria, 2007, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunit
Piédrola Gil, G.; Sierra López, Antonio; Rodríguez Artalejo, Fernando, Medicina preventiva y salud pública, 11a, Edició (2008), Elsevier Masson
Benner Patricia &amp; Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , 1989, Califòrnia: Prentice Hall
Luís Rodrigo, MT., Los diagnósticos enfermeros : Revisión crítica y guía práctica, 9ª edición, 9a. Edició, Elsevier Masson
VVAA, Interrelaciones NANDA, NOC y NIC : diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones, Última edició disponible, Elsevier

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18254112

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18254102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103
PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18254108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent