DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) ENFERMERÍA EN EL ADULTO MAYOR Código 18254105
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Tercer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Correo-e mariajesus.aguaron@urv.cat
marta.pena@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
silvia.lopez@urv.cat
0
Profesores/as
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
PEÑA GARCÍA, MARTA
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
LÓPEZ REYES, SILVIA
MÁRQUEZ LÓPEZ, MIGUEL ÁNGEL
Web
Descripción general e información relevante Aquesta és una assignatura que aborda els problemes de salut més prevalents de la persona gran sense perdre de vista la consideració del procés d'envelliment de la persona. Així mateix, considera la realitat actual vers l'envelliment i els diferents canvis que afecten aquesta etapa del cicle vital.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
 A21 Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Explicar les alteracions de salut en la persona gran i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
 A13 Mostra sensibilitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
 A14 Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
 A16.3 Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
 A17.1 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats en les diferents etapes del cicle vital
 A17.2 Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
 A17.3 Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
 A17.5 Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Aplicar tècniques d'estimulació (físiques i cognitives) en les diferents etapes de la vida d'acord al problema de salut i atenent al caràcter individual, especialment en aquelles persones que presenten processos de caràcter neurològic i de deteriorament cognitiu (reversible i irreversible)
 A20 Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
 A21 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
 A23.2 Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat temàtica I: Experiència i vivència del procés d'envellir Característiques del procés d'envelliment: envelliment biològic, psicològic i social. La individualitat en el procés d'envellir.
Introducció a l'ancià fràgil i els aspectes diferencials respecte a altres situacions i característiques de l'adult major.
Característiques de la malaltia en la persona gran. Pluripatologia i plurifarmacia en la persona gran.
Escenaris i recursos formals i informals en l'atenció a l'adult gran amb problemes de salut i / o situació de dependència
Unitat temàtica II: La cura del malat en les diferents proves diagnòstiques Proves diagnòstiques més freqüents en la persona gran. Proves d'imatge; laboratori; endoscòpies; biòpsies.
Preparació de la persona, procediment i cures post prova.
Unitat temàtica III: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos crònics Les crònicitats més freqüents en l'adult major relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins, el càncer o la pluripatologia.
Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència.
Repercussions en la vida diària i les variables psicosocials associades. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influència en com el major viu i gestiona el seu procés.
Unitat temàtica IV: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i coordinació Problemes de salut neurólogics, vasculars i musculoesquelètics com ara el Parkinson, Accident Vascular Cerebral, artrosi, artritis i traumatismes especialment la fractura de fèmur entre d'altres. S'exploren les dependències i necessitats que es deriven. Qualitat de vida. Dolor crònic. Problemes de salut relacionats amb l'activitat motora com la disfàgia i les dificultats en les activitats de la vida diària
Unitat temàtica V: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions sensorials Processos, inclosos diagnòstic i tractaments, dels problemes de salut prevalents que produeixen dèficits sensorials com ara les cataractes, despreniment de retina, glaucoma o la presbicusia i la sordesa entre d'altres. Dimensions de la vida que es poden veure afectades per aquests problemes en el major i la seva família, orientant la cura en el sentit de prevenir els riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida
Unitat temàtica VI: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions cognitives Dimensions de l'experiència en l'adult gran amb deteriorament cognitiu reversible i irreversible, amb especial èmfasi en la malaltia d'Alzheimer. Autonomia, dependència i necessitats del major, i els problemes de salut associats. La situació de la família, cuidadors informals i el cuidatge d'infermeria i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials. Els maltractaments.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A7
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A20
A21
A23.2
28 45 73
Seminarios
A7
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A20
A21
A23.2
16 19 35
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A7
A17.2
A17.5
A21
CT6
CT7
14 25 39
Atención personalizada
1 1 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís amb l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sesión magistral Exposició interactiva i participativa dels principals continguts de l'assignatura
Seminarios Activitats grupals on, a partir de diferents materials i situacions, es treballarà aspectes que propicien la reflexió, l'anàlisi crític i el debat per part de l'alumne. Així com la profundització en el coneixement del procés d'envelliment i les seves característiques sense perdre de vista la individualitats d'aquest precés.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge.
Atención personalizada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc

Atención personalizada
descripción
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A7
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A20
A21
A23.2
S'avaluarà mitjançant una o dues proves objectives amb preguntes tipus test sobre els continguts de l'assignatura 60%
Seminarios
A7
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A20
A21
A23.2
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs que es puguin derivar.
L'assistència i participació en els debats és obligatòria
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A7
A17.2
A17.5
A21
CT6
CT7
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació. l'assistència al PBL és obligatòria 20%
Otros  

Es podrà valorar la assistència continuada, la participació, col·laboració e interès de l'alumne envers l'assignatura. Per aprovar l'assignatura es necessari aprovar tots els apartats avaluatius

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metodologia i avaluació, per ho que sol amb casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats als PBL.

Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

"El professor podrà
establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per
al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures
podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius
de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les
proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21
NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fuentes de información

Básica

Bermejo Boixareu, C., & Rodríguez Salazar, J. (2017). Manual terapéutico en geriatría (2ª edición. ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana

Eliopulos, Charlotte (2014). Enfermería gerontológica. L'Hospitalet del Llobregat: Wolters Kluwer Health. 

García Hernández, M., & Martínez Sellarés, R. (2012). Enfermería y envejecimiento. Barcelona: Elsevier Masson.

García Hernández, M., Gallo Estrada, J., García Hernández, M., Gallo Estrada, J., & Fundación para el Desarrollo de la Enfermería. (2011). Recursos geriátricos : Valoración geriátrica integral (Colección líneas de especialización para enfermería, enfermería geriátrica y gerontológica ; 6). Madrid: Enfo.

García Hernández, M., Gallo Estrada, J., & Fundación para el Desarrollo de la Enfermería. (2011). Atención enfermera en los grandes síndromes geriátricos(Líneas de especialización para enfermería, enfermería geriatrica y gerontologica ; 4). Madrid: Enfo.

Mauk, Kristen L. (2008) Enfermería Geriàtrica. Competencias asistenciales. Mc-GrawHill-Interamericana, Madrid.

Millán Calenti, J. (2011). Gerontología y geriatría : Valoración e intervención. Madrid: Médica Panamericana.

Prat Puigdengolas, F., & Centro de Humanización de la Salud. (2008). Bioética en residencias : Problemas éticos en la asistencia a la persona mayor(Cuadernos del centro de humanización de la salud, 14). Santander: Sal Terrae.

Tabloski, Patricia A. (2010) Enfermería Gerontológica. Pearson, Madrid.

Whitbourne, S., & Sliwinski, M. (2016). The wiley-Blackwell handbook of adulthood and aging (Blackwell handbooks of developmental psychology). Chichester, UK: Wiley.

Complementària

Hi haurà bibliografia complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula

Complementaria
Bibliografia Complementària:

 

Hi haurà bibliografia complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FUNDAMENTOS DE PSICOLOGÍA APLICADA/18254005
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES I METODOLÓGICAS DE LA ENFERMERÍA/18254009
ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18254101
INTRODUCCIÓN A LAS PRÁCTICAS CLÍNICAS/18254109
ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18254103
ENFERMERÍA EN EL ADULTO/18254104
PRÁCTICAS CLÍNICAS I/18254110
 
Otros comentarios
Es requereix el compromís de una participació activa a les classes i la assistència continuada a classe. Sent obligatòria l'assistència al seminaris i ABPs Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.